Grand Prix Rakouska: Mercedesy kolidovaly v posledním kole, Manor má bod

Právě v místech pod reklamním panelem postihl Vettela defekt | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Rakouský závod, devátý v pořadí, měl poměrně dramatickou předehru jak ve zdemolovaných monopostech, praskajících závěsech a proměnlivém počasí. Do hry vstoupily také penalizace, takže se dal očekávat zajímavý závod..

Nejen počasí, ale také žluté obrubniky promluvily do vývoje tréninků a kvalifikace, takže startovní rošt se hodně promíchal. Také použití různých pneumatik a tím i rozdílných strategií naznačovalo, že se můžeme dočkat několika dramat. V každém případě už jenom proto, že vedoucí muž průběžné klasifikace startoval z hloubi první desítky - důsledek jeho sobotní nehody za začátkou Remus.

Piloti se také museli vypořádat s faktem, že trať byla oproti pátku a sobotě podstatně chladnější (27°C), což mělo vliv na opotřebení pneumatik. Mercedesy startovaly do závodu na ultraměkké směsi, Ferrari a Red Bully si vyjely v Q2 právo odstartovat na superměkké směsi. 

Start se vůbec nepovedl Hülkenbergovi, takže za vedoucího Hamiltona se prosadil Button a dokázal celých sedm kol odolávat soustředěným útokům Räikkönena. Zezadu ale také postupoval velice rychle Rosberg, kterému bylo víc než jasné, že úspěch v závodě mu přinese jen kontakt se špicí. V 10. kole zamířil německý pilot do boxů pro měkkou směs a vrátil se na trať až na 15. místě, ale velice rychle se opět vrátil do potředí, v 16. kole (i díky zastávkám soupeřů) už byl zase čtvrtý. Hamilton ale zvolil odlišnou strategii s cílem co nejdéle udržet za sebou Ferrari. Nakonec zamířil do boxů v 22. kole. 

V čele se v tu chvíli ocitl Vettel a bylo jasné, že jeho pneumatiky jsou na samé hranici opotřebení. To se nakonec potvrdilo v nájezdu do 28. kola. Těsně poté, co Ferrari se startovním číslem 5 přejelo cílovou čáru, explodovala Sebastianovi pravá zadní pneumatika, neovladatelný vůz vystřelil doprava a přídí se zabořil do svodidel lemujících boxy. Rosberg i Wehrlein se dokázali vyhnout, pak už žluté vlajky nahradila informace o vyjetí safety caru.

Vettel měl potíže už v tréninku, na tenhle závod nebude rozhodně vzpomínat v dobrém | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Velká část startovního pole pochopitelně využila této možnosti k výměně pneumatik, ale pak musel být v boxech klid, protože aby bylo možné očistit rychlý úsek na startovní rovince, musel safery car s celým vláčkem pilotů za sebou dvakrát projet boxy. 

Závod pak vyústil do závěrečného souboje Rosberga s Hamiltonem, který do jisté míry ovlivnila i rozdílná strategie. Piloti Mercedesu jeli na dohled s odstupem cca 1 - 2 vteřin. Hamilton zamířil do boxů na konci 55. kola a dostal další směs měkkých, tedy žlutě označených pneumatik. O kolo později byl v boxu Rosberg, ale ten vyrazil na trať na superměkkých. Hamilton se později ptal, proč má on jinou směs než v té době vedoucí Rosberg, ale byl ujištěn, že rozhodnutí bylo správné. 

V čele jel v tu chvíli Verstappen, u nějž ale bylo jisté, že pokud nezajede do boxů, nemůže na podstatně starších měkkých pneumatikách Rosbergovi s Hamiltonem odolat. Což se také stalo, ale Rosberg Holanďana zdolal (i díky některým vozům o kolo zpět) v 61. okruhu, tedy o dvě kola dříve než Hamilton, což se mohlo zdát jako rozhodující faktor. Další opozdilci (Wehrlein, Bottas) navíc Nicovi umožňovali využití systému DRS. Pro polovinu předposledního a poslední kolo už to ale neplatilo. Hamilton načasoval svůj útok do zatáčky Remus a už při průjezdu předcházejícího úseku bylo evidentní, že je rychlejší. Do zmíněné zatáčky najížděl zvenčí a Rosberg do něj z boku narazil. Hamilton musel mimo trať a při návratu došlo málem ke druhému kontaktu, ale vzápětí bylo jasné, že Rosbergovy šance jsou pryč - zničená levá část předního spoileru za sebou zanechávala snop jisker. Aby těch zmatků nebylo málo, v daném úseku navíc vlály žluté vlajky, protože v zatáčce Schlossgold se nacházel havarovaný vůz Sergia Péreze. Rosberg však musel dramaticky zpomalit, takže ho předjel ještě na rovince před třetí zatáčkou Hamilton, ale mezi zatáčkami Rauch a Wirth i Verstappen a Räikkönen. Fanoušci na Red Bull Ringu však měli o viníkovi nehody své mínění a Hamiltona ze stupňů vítězů vypískali.

Podobný souboj se odehrál loni po startu, jenže tentokrát měl pro Rosberga podstatně horší následky | foto: Mercedes AMG F1 Team

Räikkönen se po začátku závodu zdál tak trochu ztracený ve startovním poli, ale vsadil na pozdějí výměnu (do boxů jel ve 23. kole) a dojetí. Tím se vrátil na 4. místo a do posledních metrů bojoval s Verstappenem, který měnil pneumatiky o 6 kol dříve. Holanďan se jevil v závodě agresivnějším než jeho kolega, kterého udolal už ve 2. kole. Cílem projel bohužel pro Ferrari o polovinu délky vozu vpředu a Icemana odsoudil na bronzový stupínek. Ricciardo se rozhodl neriskovat a v 58. kole, kdy ho předjel Räikkönen, zamířil do boxů pro ultraměkkou směs. Díky ní se dokázal po krátkém souboji dostat zpět před Buttona, ale na ploužícího se Rosberga už nestačil.

Pro Buttona to byl vydařený závod, třebaže se oproti startu propadl v pořadí | foto: McLaren

Pro McLaren to mohl být úžasný závod, Button se dlouho držel ve středu první desítky, později se oba vozy propadly mimo bodované příčky, ale bylo zřejmé, že se na "point place" mohou zase vrátit. Jenže Alonsovi prostě není v téhle sezóně přáno. Po většinu závodu sváděl tvrdé souboje s Nasrem, oběma piloty Force Indie, aby sedm kol před cílem musel opět zajet do boxů a závod předčasně ukončit. Buttonovi se ale podařilo dotáhnout dílo do úspěšného konce.

Force India bude chtít na Rakousko hodně rychle zapomenout. Hülkenberg prohospodařil výbornou startovní pozici prakticky ihned poté, co zhasla červená světla a pak se i nadále postupně propadal. V polovině závodu si stěžoval na silné vibrace a hodlal závod vzdát, což nakonec také udělal ve stejném momentu jako Alonso. Pérez se pokoušel prodrat na avizované bodované příčky, ale jeho ambice byly větší než schopnosti - v předposledním kole při marném stíhání Grosjeana vůbec nezvládl nájezd do zatáčky Schlossgold a pokračoval přímo až do chvíle, kdy čelně narazil do bariéry. 

Před Rakouskem byly posledními týmy, které ještě nebodovaly, Sauber a Manor. Ve švýcarských barvách statečně a dlouho bojoval Felipe Nasr, který sváděl při obhajobě sedméno místa statečný duel nejdříve s Buttonem, Hülkenbergem, Gutiérrezem a Bottasem, později po výměnách pneumatik figuroval na osmé příčce před Grosjeanem, Massou, Pérezem, Alonsem a Sainzem. Od 43. kola se však projevily nedostatky jeho vozu a Brazilec postupně padal dozadu. 

40 Grand Prix to Manoru trvalo, než opět zabodoval. Díky Wehrleinovi (ilustrační foto) | foto: Manor Racing

To Pascal Wehrlein po skvělém startovním místě měl namále hned v úvodu závodu. Před ním stojící Massa byl kvůli výměně předního spoileru za starší komponent nucen vyrazit do závodu z boxů a Pascal nevědomky zamířil na jeho startovní místo, které mělo zůstat prázdné. Naštěstí se mu podařilo zacovat zpět a Charlie Whiting počkal, až tuto nečekanou proceduru dokončí. Mladý Němec se pak v jednu chvíli pohyboval na sedmém místě, ale po výměně se propadl na konec startovního pole a nevypadalo to na nějaký převratný výsledek. Rozhodla ale poslední třetina závodu, ve které se Wehrlein dokázal dostat do Bottasova závětří a po Pérezově nehodě mohl u Manoru propuknout gejzír nadšení. Po Julesi Bianchim, jehož deváté místo v Grand Prix Monaka bylo mnohokrát zmíněno, zapsal podruhé v pohnuté historii Manoru tento malý tým do výsledkové listiny na bodovaném místě. 

Pri závodě přišla ke slovu i sportovní komise, která udělila Magnussenovi penalizaci 5 vteřin za nebezpečné blokování Wehrleina v úseku mezi zatáčkami 1 a 2, dále pak Hülkenberg a Grosjean vyfasovali rovněž pět vteřin za nedodržení rychlosti za safety carem. A to si ještě Kimi Räikkönen stěžoval, že někteří opozdilci na trati nerespektují modré vlajky nebo jim prostě nejsou ukazovány.

Rosberg tak přišel opět o část svého náskoku, proto se dá čekat, že následující Grand Prix Velké Británie, která se jede už příští týden, bude mít náležitou atmosféru. Hamilton pojede na domácí půdě, své bude chtít předvést Williams, kterému se většinou na Silverstone daří, Ferrari má co napravovat a Red Bull cítí šanci se dotáhnout do závětří italské stáje.

GP Rakouska (Spielberg)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 251:27:38,107 hod
2. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 18+ 5,719
3. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 15+ 6,024
4. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 12+ 26,710
5. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 10+ 30,981
6. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda 8+ 37,706
7. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 6+ 44,668
8. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 4+ 47,400
9. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing 2+ 1 kolo
10. 94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT 1+ 1 kolo
 
 
11. 21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  + 1 kolo
12. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
13. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team  + 1 kolo
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
15. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1 kolo
16. 88 Rio HARJANTO idnManor Racing MRT  + 1 kolo
17. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team  + 2 kola
18. 14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda  + 7 kol
19. 27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team  + 7 kol
20. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  + 8 kol
 DNF  5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 66 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy