Představení Číny s nejdelší rovinkou kalendáře: Čekají nás předjížděcí hody?

Mezinárodní šanghajský okruh se svou dominantní budovou nad cílovou rovinkou | foto: Daimler AG

O víkendu nás čeká třetí letošní závod - Velká cena Číny. Okruh v Šanghaji, kde se závodí už od roku 2004, obsahuje nejdelší rovinku celého kalendáře. Jaké jsou jeho další zajímavost a jaké klade nároky na techniku? Co tam můžeme očekávat?

V nedělní Velké ceně Číny čeká na závodníky 56 kol, tj. 305,066 km. Jedno kolo měří 5451 m a  krom zajímavé směsice zatáček - ta první připomíná šneka: dosahuje a 270 ° a neustále se zužuje - nabízí také 1175 metrů dlouhou rovinku.

Nejlépe sezónu rozjel Nico Rosberg, jenž vyhrál oba úvodní závody, přestože startoval vždy až za svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, nejúspěšnějším pilotem v Číně (má tři vítězství z let 2008, 2011 a 2014; druhý Alonso pouze dvě: 2005 a 2013). Pro toho víkend nezačíná dobře - Mercedes zjistil poškození převodovky a za její výměnu bude Brit na startovním roštu odsunut o pět míst dozadu.

Na vítězství pomýšlí i Ferrari, které sice přes zimu něco z náskoku Stříbrný šípů stáhlo, stále to však není dost. Navíc se letos trápí se spolehlivostí pohonné jednotky - v Austrálii na ni doplatil Kimi Räikkönen, minule v Bahrajnu kvůli ní Sebastian Vettel ani neodstartoval. Zajímavé souboje nás čekají i ve středu pole, které je letos těsnější.

Významnou událostí je po neúspěchu s postupným vyřazováním po 90 vteřinách návrat k loňskému formátu kvalifikace. Okruh navržený Hermanem Tilkem má sice kapacitu pro 200 tisíc diváků, obvykle však žel zeje prázdnotou.

Trať, která o víkendu vrhne více světla na současnou výkonnost týmů, není moc hrbolatá a časy na ní díky pogumování rychle klesají. Nejsou zde problémy ani s jízdou přes obrubníky, jež nejsou vysoké.

V Šanghaji obvykle panuje chladnější počasí: předpověď tentokrát slibuje polojasno a teploty by po celý víkend neměly překročit 21 °C, v sobotu bychom se měli dočkat deště a bouřek. S chlazením monopostů tedy nejsou problémy, proto se setkáme s menšími výstupními otvory na vozech a zmizí i některá žebrování v karosériích.

Vítr má velký vliv na jejich chování ve druhém sektoru, který jako jediný obsahuje středně-rychlé a rychlé zatáčky, a také na maximální rychlosti na zadní dlouhé rovince ve třetím sektoru.

Vozy jezdí s vyšším aerodynamickým přítlakem, který je důležitý kvůli kombinaci těch pomalejších zákrut, ale kvůli dlouhé rovince zdaleka ne maximálním (cca 4/5).

Z celkového počtu 16 zatáček jich je 9 pravotočivých, 7 levotočivých - jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrný poloměr zatáčky zde činí 136 °, průměrná rychlost jejich průjezdu 145 km/hod. Průměrná rychlost na kolo se dosahuje v kvalifikaci 202 km/hod, ta maximální s otevřeným zadním křídlem a plně nabitým ERS by mohla přesahovat 340 km/h.

Okruh v Šanghaji pro brzdy není příliš náročný, ke zpomalování z vysokých rychlostí hodně přispívá aerodynamický odpor. Kromě dvou tvrdých zón na konci rovinek před zatáčkami č. 14 a 1 jsou ostatní místa poměrně lehká a pro brzdové systémy nepředstavují žádné větší obtíže.

Nejnáročnější je závěr dlouhé rovinky: zpomalování z 333 na 61 km/h za 1,74 sekundy na 159 metrech při podélném přetížení 4,9 G, což vyžaduje výbornou stabilitu. V tomto místě musí na pedál vyvinout tlak o síle až 183 kg a výkon brzd dosahuje 2 120 kW.

První DRS zóna začíná 450 m za zatáčkou č. 13. Pilotům těsně pronásledující vůz před sebou tak před brzděním do prudké pravotočivé zatáčky poskytne výhodu v úseku necelých 625 m před sešlápnutím brzdového pedálu - ideální místo pro předjíždění. Nové motory zde jedou naplno po 20 sekund (přibližně 20 % času kola).

Druhá DRS zóna se nachází na startovní/cílové rovince, 98 metrů za zatáčkou č. 16. Obě zóny jsou nezávislé, časové odstupy se v případě té první měří v zatáčce č. 12, v případě druhé 35 m před poslední zatáčkou okruhu - vše úplně stejné jako minulý rok (viz mapa výše).

Motory v Číně nedostávají zabrat tak jako na některých jiných okruzích, nároky na ně jsou nižší. Důraz je zde kvůli dvěma delším rovinkám kladen zejména na jejich čistý výkon - na plný plyn se jede 54 % času (42 % vzdálenosti) jednoho kola.

Na konci dlouhé rovinky se nachází dobré místo pro dobití baterií - při zpomalování prochází zadními brzdami v závodě po dobu téměř tři sekund kolem 700 kW energie, čtvrtinu z toho je možné získat prostřednictvím MGU-K.

Plynulé části okruhu umožňují do baterií ukládat během kola maximální množství energie skrze MGU-H - Šanghaj patří k nejefektivnějším okruhům při získávaní energie z ustáleného proudění výfukových plynů.

Spotřeba paliva je v Číně nízká, není problém si vystačit s max. 100 kg pro závod (tj. 44 l / 100 km). Týmy nemusí benzínem moc šetřit, z tohoto pohledu je Velká cena Číny jedním z nejsnazších závodů sezóny - na opačném konci stojí Bahrajn, kde se jelo minulý. Spotřeba 10 kg se ve výsledném čase projevuje zrychlením o 0,35 s/kolo.

Nižší teploty v Číně sice nahrávají vyššímu výkonu, výrobci pohonných jednotek ale jejich výkyvy musí pečlivě sledovat detonace v motoru (tzv. knocking). Kvůli továrnám, které se nacházejí poblíž okruhu, stoupá podíl prachových částic ve vzduchu, proto je důležité používat dobrý vzduchový filtr, aby nedošlo k poškození turba a motoru s vnitřním spalováním.

Převodovka je v Šanghaji vystavována střední zátěži, během jednoho okruhu musí 48krát změnit rychlostní stupeň (2688krát za závod).

Pirelli přiveze super-měkkou (červená barva), měkkou (žlutá) a středně-tvrdou (bílá) směs. Piloti si letos mohou vybírat, kolik sad ze které směsi chtějí, jejich preference najdete v přiložené tabulce výše.

Pneumatiky jsou zde dost zatěžovány: okruh krom dvou delších rovinek a prudkého brzdění obsahuje 16 zatáček různých typů, přičemž v té sedmé na na gumy působí po dobu 3,3 sekundy vysoké boční přetížení (špičkově až 4,3 G), 80 % času tráví v zatáčkách.

Dlouhá rovinka pneumatiky ochlazuje, v závěrečné části okruhu jejich teplota musí opět rychle stoupnout. Limitujícím faktorem jsou přední pneumatiky, piloti si ale pro omezení degradace musí hlídat i protáčení zadních kol při akceleraci.

Z pole position to je do první zatáčky 267 metrů, rozdíl mezi startovní a cílovou čárou dosahuje 190 m. Boxová ulička na čínském okruhu měří 382 m, její průjezd 80km/h rychlostí včetně zastávky zabere 20 sekund. Pravděpodobnost výjezdu safety caru činí 20 %.

Rekord okruhu v závodě zde zajel v roce 2004 Michael Schumacher: 1:32,238 min. Loni zde byl nejrychlejší Lewis Hamilton - 1:42,208 min.

Onboard video: loňský průjezd okruhem s Fernandem Alonsem (zdroj: Youtube)

Údaje z loňského závodního víkendu

Nejrychlejší časy
- 1. trénink: 1:39,033 (Hamilton)
- 2. trénink: 1:37,219 (Hamilton)
- 3. trénink: 1:37,615 (Hamilton)

- kvalifikace Q1: 1:37,502 (Vettel)
- kvalifikace Q2: 1:36,423 (Hamilton)
- kvalifikace Q3: 1:35,782 (Hamilton)
- rozdíl Q3 - Q1: 1,720 s
- rozdíl Q3 - P1: 3,251 s

Maximální rychlost: 344,1 km/h (Maldonado, závod)
Celkový počet zastávek: 38
Celkový počet normálních / DRS předjetí: 12 / 16
Vítězný čas závodu: 1:39:42,008 hod;   prům. rychlost: 183,59 km/h
Pódium: 1. Hamilton, 2. Rosberg (+ 0,714 s), 3. Vettel (+ 2,988 s)
Vítězná strategie: 2 zastávky (v 14. a v 33. kole; měkká-měkká-stř.-tvrdá)

Přes 450 fotografií z loňského závodního víkendu v Číně s možnosti filtrování najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy