Kvalifikace
Hamilton u Mercedesu podruhé za sebou porazil Rosberga, tentokrát o 77 tisícin sekundy kolem, které bylo konečně rychlejší než V10 atmosféry v roce 2005. V Q3 se Lewis zlepšil o půl sekundy, Nico dokonce o sekundu, což Ferrari překvapilo - mysleli si, že jsou Stříbrným šípům blíže. Vettel měl nad Räikkönenem o čtvrt sekundy navrch. Fin nedokázal kvůli svému šetrnějšímu stylu zahřívat super-měkkou směs tak rychle, jako Seb.
U Red Bull postoupil do Q3 pouze Ricciardo, jenž v prostřední části předčil Kvjata o více než 1,1 s. Podle Hornera z auta "vymáčkl absolutně vše," s klesající teplotou se zlepšoval, zatímco Rus byl rychlejší spíše za horka.
Nejtěsnější duel byl k vidění u Williamsu, kde Bottas porazil Massu jen o 2 tisíciny sekundy, srovnal tak na 1:1. Vyrovnané skóre mají po Bahrajnu i piloti Force Indie, tam však byl Hülkenberg o sekundu rychlejší než Pérez, který překvapivě vypadl už v Q1. V Q2 byl o 0,15 s rychlejší než Grosjean, jenž měl výhodu v podobě volnosti strategie a dvou ušetřených sad super-měkkých pneumatik - perfektní předpoklady pro nedělní úspěch.
Toro Rosso kvůli důrazu na výkon pohonné jednotky nečekalo, že v Bahrajnu bude nějak zvlášť rychlé - sedí mu spíše plynulejší úseky s rychlými zatáčkami než styl brzda-plyn. Verstappen předčil Sainze o 44 tisícin a vede 2:0.
McLaren prožil nepříjemné překvapení, když lékaři FIA nedovolili start Alonsovi. Nepodlehli ani tlaku Dennise na dodatečný rentgen, proto musel debutovat Vandoorne, jenž přiletěl z Japonska a Šákhír si neměl předtím možnost vyzkoušet ani na simulátoru.
Button sice byl po celý víkend rychlejší, v Q2 ale náhle vypadl z tempa a Vandoorne jej o 64 tisícin sekundy porazil. Brit chtěl vyřešit nedotáčivost z Q1, proto si přidal přítlak na předním křídle a hned po výjezdu pociťoval příliš velkou přetáčivost. Zadní pneumatiky měl před nájezdem do měřeného kola příliš horké a na další pokus mu už nezbyly super-měkké pneumatiky.
U Manoru a Sauberu jsme viděli největší rozdíly mezi týmovými kolegy: Wehrlein naložil Harjantovi 1,384s a překvapivě za sebou nechal oba modré vozy švýcarského týmu, v němž byl Ericsson o 1,548 s rychlejší než Nasr, i oba Renaulty, kde se na rozdíl od Melbourne prosadil Magnussen. Toho čekala start z boxů jako trest za minutí pokynu k převážení vozu, proto na to moc netlačil. Dán by jinak dle svých slov určitě postoupil do Q2.
Více jsem se výkonu pilotů věnoval v analýze sektorů a maximálních rychlostí zde.
Závod
Před startem Velké ceny Bahrajnu 2016 dosahovala teplota asfaltu 29,6 °C, během ní postupně klesala až k 25,9 °C, kdy měla středně-tvrdá směs začít fungovat lépe a ta měkká se začít více drolit. Problémem bylo, že středně-tvrdá směs u nikoho nefungovala tak dobře, jak se očekávalo, na což doplatil zejména Williams jedoucí na dvě zastávky.
Super-měkké pneumatiky byly o sekundu rychlejší než měkké, ty byly o 1,5 sekundy rychlejší než středně-tvrdé. Rozdíl mezi nejměkčí a nejtvrdší gumou tedy dosahoval 2,5 sekundy. Super-měkká směs ale degradovala velmi rychle, přibližně kolem čtvrt sekundy na kolo.
Rosberg opět do závodu odstartoval mnohem lépe než Hamilton, který to přičítal částečně proceduře a částečně své pozdní reakci, pak si již jen odstup hlídal a dojel pro páté vítězství v řadě za sebou. Rozjezd nevyšel ani Räikkönenovi, jemuž uklouzl prst ze spojky. Ještě hůře dopadl Vettel, kterému explodoval motor už v zaváděcím kole, což byla velká škoda - těšili jsme se, jak budou Mercedesům zatápět obě Ferrari.
Mercedesy původně plánovaly dvouzastávkové strategie: po startu na super-měkkých obout měkké a pro závěrečný stint středně-tvrdé. Vzhledem k průběhu závodu, kdy se Räikkönen rozhodl pro tři zastávky a pokaždé se pokoušel o podseknutí, však musely rudou hrozbu pokrýt.
Hamilton hned po startu kolidoval s Bottasem a s poškozeným vozem nedokázal na Kimiho zaútočit. Podle Stříbrných šípů ztrácel v každém kole 0,8 - 1,0 s. Ve třetím stintu mu nasadili super-měkké pneumatiky, aby Fina zkusil stáhnout a podseknout. To se mu ale nepodařilo. Ferrari nicméně reagovalo na jeho zastávky, poté vždy jako poslední z trojice přezouval Rosberg, který tak měl nejčerstvější pneumatiky.
"Původně vypadaly dvě zastávky na středně-tvrdých pro Lewise slibně, protože na Kimiho získával i přesto, že jezdil na pomalejší směsi. Brzy ale začalo být zřejmé, že středně-tvrdá degraduje tak moc jako měkká, takže se strategie začala celkem rychle otáčet. Proto jsme ho převedli zpět na tři zastávky," vysvětloval technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe.
Räikkönen se v závodě dokázal držet Rosberga, čímž potvrdil, že je Scuderia Stříbrným šípům v neděli o něco blíže. Podle Hamiltona na to však jeho týmový kolega po 10. kole netlačil. V Maranellu připravují pro Barcelonu nové turbo, které by jim mělo pomoci se Mercedesům vyrovnat.
Kromě spolehlivosti (v Austrálii přehřátí turba, v Bahrajnu ventil) se však musí zaměřit i na šetrnost k pneumatikám, což byla jejich silná zbraň. Letos po přechodu na push-rod v předu se zdá, že jsem na tom stejně, ne-li hůře než Mercedes. Zřejmě mají i méně přítlaku, proto musí volit měkčí směsi a trápí se se zahříváním. Ranou je i absence Jamese Allisona, který po náhlé smrti manželky Rebeccy, s níž má tři děti (Emily 22 let, Matt 19 a Johny 17) hned po závodu v Austrálii na meningitidu. S týmem na Střední východ nepřiletěl a zatím není jasné, kdy se k němu zase připojí.
Zajímavá byla strategie Haasu u Grosjeana, který potvrdil, že Austrálie (kde nestavěl díky červeným vlajkám vůbec) nebyla žádnou náhodou. Odjel agresivní třízastávkovou strategii založenou na super-měkkých pneumatikách, na nichž zvládl tři stinty.
Vyplatilo se tak záměrně obětovat osmé místo na roštu a nechat postup Q3 Hülkenbergovi. Francouz díky tomu mohl na startu obout čerstvé super-měkké pneumatiky a před prvními zastávkami získat na vozy před sebou několik kol.
Měl štěstí i na kolize soupeřů (Bottas v 1. kole + penalizace, Hülkenberg a Sainz ve druhém), obecně však ukázal, že se vyplatí obětovat pozici na roštu ve prospěch čerstvé sady pneumatik, což odpovídá přibližně 2 sekundám na délku stintu oproti opotřebované sadě. Pozice na roštu ale může být na jiných okruzích cennější nebo v případě, že by pilot skončil za vozem rychlejším na rovinkách.
Výkony Force Indie a Williamsu byly zklamáním. Stáj z Grove vsadila na dvě zastávky a středně-tvrdé pneumatiky, které ale nefungovaly, a tak zahodila šanci na výborný výsledek. Massa jezdil po startu na druhé příčce, ale vytěžil z toho jen 4 body za osmé místo. 49 ze svých celkových 56 kol (87,5 %) strávil na nejpomalejší středně-tvrdé směsi, která proti původním předpokladům také rychleji degradovala.
Williams v sedmém kole zareagoval na brzkou zastávku Ricciarda o kolo dříve a Brazilce poslal zpět na středně-tvrdých pneumatikách, zatímco Australan kroužil na měkkých, které dokázal šetřit. Massovi scházela rychlost a Red Bull jej brzy předjel - nato se přidali Kvjat, Grosjean a Verstappen.
Ušetřil sice jednu zastávku, čímž se dostal zpět před Kvjata i Verstappena, kteří stavěli třikrát, jenže ti v závěru mohli využít rychlost super-měkkých pneumatik a znovu jej předjeli. Williamsu se neděle v Bahrajnu nevydařila, zvlášť když Bottas měl po závodě hned po úvodní kolizi a trestném průjezdu boxy.
Výborný debut má za sebou Vandoorne, který se po celý víkend nedopustil žádné chyby a ve velké ceně vybojoval cenný bod. Škoda odstoupení Buttona kvůli pohonné jednotce, protože měl šanci skončit do sedmého místa. "Jezdil jsem v pohodě, šetřil hodně paliva, mé pneumatiky byly v dobré kondici a jen jsem volně kroužil za vozy před sebou. Chtěli jsme se pokusit ve strategii o něco lehce odlišného. Auta, za nimiž jsme jezdili, dojely na pátém a šestém místě, a já jsem cítil, že bychom s nimi mohli svést dobrý boj," litoval zkušený pilot McLarenu.
Potěšil také Verstappen, jenž dojel na šestém místě před jedním Red Bullem a oběma Williamsy. Talentovaný Holanďan byl velmi rychlý i přesto, že jeho vozu Toro Rosso měl Bahrajn sedět nejméně z první čtyř okruhů, na nichž se bude letos závodit. Tým se mu pokoušel natáhnout třetí stint na středně-tvrdých pneumatikách, na nichž měl dojet až do cíle, aby zůstal před Grosjeanem, brzy si ale uvědomil, že to nevyjde, proto jej v 46. kole povolal do boxů pro super-měkké. Na Francouze sice v posledních 10 kolech stáhl 12,519 s, v cíli mu ale ještě další 2,63 s scházely.
Pořadí v šampionátu
Rosberg na čele zvýšil náskok na Hamiltona na rozdíl 17 bodů, jejich pozice na čele se nezměnila. Vzhledem k tomu, že jde teprve o druhý závod, tak se pozice za nimi značně promíchaly, v případě Red Bullu došlo k posunu u obou jezdců: Ricciardo na třetí a Kvjat na 10. příčku.
Přes 400 fotografií z letošního závodního víkendu v Bahrajnu najdete zde.