Mercedes propadl, Vettel rozzářil singapurskou noc do ruda!

Sebastian Vettel, GP Singapuru (Singapur) | foto: Scuderia Ferrari

VC SINGAUPURU - ZÁVOD; Celý závod se vedl ve velmi netradičním duchu, mercedesy nebyly na čele. Co za tím stálo a jak se Vettel dopracoval k singapurskému vítězství?

Dneska se jede závod v ulicích Singapuru. Kdo očekává tradiční průběh, bude zklamán. Už v kvalifikaci se děly věci, mercedesy nestíhaly tempu Ferrari ani Red Bullu. Pro podrobný přehled doporučuji mrknout na grafiku postavení na roštu. Penalizace dostaly jen oba manory, což znamená, že se po kvalifikaci nic nezměnilo, protože by i tak startovaly poslední.

Při track parade Lewis Hamilton prohlásil, že doufá ve vítězství, což je rozhodně zajímavé. Mercedes má podle pozorovatelů s pneumatikami opravdu velké problémy, kromě špatné trakce, špatnému nastavení zavěšení má i velkou degradaci.

Naopak Sebastian Vettel vypadá velmi uvolněně a tímto způsobem míří za dalším letošním vítězstvím: "Včera to bylo skvělé, vše se povedlo, udělali jsme velký krok přes noc z pátku. Předjíždění je zde možné, ale obtížné a zrádné. Doufám, že udržíme první pozici do první zatáčky a potom do konce prvního kola. Je důležité, abychom dělali dobrá rozhodnutí. Singapur je závod, který nesnášíte i milujete, protože to je neuvěřitelná výzva, dlouhé kolo, hodně zatáček, velké teplo i vlhkost. Je to opravdu výzva."

Kimi Räikkönen, který bude startovat na 3. místě prohlásil při track parade toto: "Myslím, že to je o pneumatikách. Včera jsme se trošku trápili s přilnavostí, dneska je ale nový den. Máme dobrou pozici pro start, uvidíme, co se stane. Pokusíme se o maximum, doufám, že skončíme na dobré pozici."

Co se strategie týče, předpokládají se dvě až tři zastávky v boxech. Zárověň je velká pravděpodobnost výjezdu safety caru! Pirelli pro tuto Velkou cenu přichystalo měkkou a superměkkou směs. Tyto směsi zaručí nejen napínavý závod, ale i velkou trakci v pomalých zatáčkách. Okruh postrádá středně rychlé a rychlé zatáčky, což znamená, že pneumatiky příliš nedegradují. Nicméně právě v absenci těchto zatáček může být problém Mercedesu.

Týmoví představitelé prohlásili, že problémy jsou nejspíše v pneumatikách, ale neví, kde přesně jsou. Rozhodně to prý nesouvisí s nařízeními Pirelli o zvýšených tlacích v pneumatikách. Mercedes totiž na městských okruzích vždy používá v pneumatikách vyšší tlaky, takže ty letošní zde v Singapuru jsou na úrovni loňských a těch, které tým použil v Monaku.

Problémy se možná mohly objevit kvůli nařízením ohledně jiných odklonů kol nebo kvůli jiným procedurám při práci s pneumatikami. Rob Smedley, traťový ředitel Williamsu, se vyjádřil, že podle jedné kvalifikace nelze soudit. Aby Mercedes lépe pochopil, co se děje, potřebuje zavítat na další tratě. Je totiž možné, že za problémy může specifikum tratě v Singapuru.

V paddocku se vyjasňují i informace ohledně dodávky motorů Red Bullu pro příští sezónu. Christian Horner se vyjádřil, že mu příští rok bude motory dodávat buď Ferrari, nebo nikdo. Podle jeho slov Mercedes ani nezvažuje, že by pohonné jednotky Red Bullu dodával. Co se týče dodávek motorů od Renaultu, momentálně je tým ve fázi rušení současného kontraktu. 

Je 13:30 a boxová ulička se otevírá pro nájezd na startovní rošt. Pro připomenutí, všichni piloti, kteří postoupili do nejlepší desítky v kvalifikaci, tak učinili na superměkké sadě pneumatik, s níž budou muset absolvovat první kola závodu.

Nico Rosberg opouští garáž, GP Singapuru (Singapur) | foto: Pirelli

Nico Rosberg má při nájezdu na start problémy. Zastavil na konci boxové uličky. Mechanici museli přijít se startérem a znovu "nakopnout" jeho monopost. To se podařilo, ale stejně jako před rokem je zde otázka, jestli se jeho problémy nepřenesou do závodu. Jeho problémy se opakují. Nemůže spustit normální startovní proceduru. Po změně startovní procedury se ale konečně rozjel.

Možná jste slyšeli o změnách trati okolo Andersonova mostu. To ale není jediná změna na trati. FIA změnila pravidla pro vyjetí mimo první zatáčku. Nyní musí jezdci následovat značení, které je dovede až na venkovní část zatáčky číslo tři. To znehodnotí výhodu, kterou by mohli získat vyjetím mimo trať. V prvních kolech v minulých letech mohli vjet na trať ještě před zatáčkou číslo 3.

Inženýři Nica Rosberga vědí, v čem je problém, ale netuší, jestli se bude opakovat. Na poradě se sešel závodní inženýr i inženýr pro start. Doufejme, že se nebudou opakovat loňské problémy. Podle Nikiho Laudy je Rosbergovo auto opravené a problémy by se neměly opakovat. Lauda doufá v pódium.

Počasí je v Singapuru velmi nevyzpytatelné, předpovídá se, že by na 40 % mohl do závodu zasáhnout déšť. Teplota vzduchu je 30°C, teplota trati je 37°C, relativní vlhkost je závratných 72 % a rychlost větru je 6,5 m/s.

Při startu do zaváděcího kola se Nico Rosberg bez problémů odlepil od svého startovního postavení stejně jako všichni ostatní. Celé kolo se obešlo bez problémů a piloti se řadí na startovní rošt.

Takže tady máme START! Max Verstappen se nerozjel do závodu, naštěstí jej všichni ostatní piloti minuli. První šestka je po startu na svých pozicích. Dále jsou piloti Williamsu a Force Indie. Max Verstappen nicméně pokračuje v závodě, mechanici nastartovali jeho auto, ale je o více než o kolo pozadu. Vettel má v 2. kole již skoro 4vteřinový náskok!

Mercedesy ztrácí na špičku a pomalu se na ně lepí williamsy. Bottas je pouze 0,7 s za Rosbergem, který ztrácí asi 3 s na Hamiltona. Dobře si vede Alonso, který se již od startu drží na 11. místě. Za sebou má Sainze a Grosjeana. 

Sebastian Vettel po startu, GP Singapuru (Singapur) | foto: Pirelli

První v boxech se objevil Grosjean v 10. kole a přezul na měkké pneumatiky. Lotus, potažmo Renault zde má dobré zkušenosti s brzkými zastávkami. A o kolo později jede do boxů Alonso...

Ke svým mechanikům míří hodně jezdců z druhé desítky. A snad první předjížděcí manévr dne předvádí Romain Grosjean na Fernanda Alonsa po pit stopech. Alonso se trošku zdržel při zastávce. Za Alonsem to dále vře, za sebou má Sainze, Ericssona a Maldonada.

Až v 13. kole se můžeme dočkat prvních zastávek u top týmů, do boxů zajel Kvjat a Massa, který po výjezdu koliduje s Nicem Hülkenbergem a na trať vyjíždí virtuální safety car

Pod ním do boxů zajíždí špička závodního pole k mechanikům. Ale dále se tam objevují i další piloti včetně Jensona Buttona, na jehož autě mechanici při zastávce pracují skoro 40 sekund! Měli problém upevnit jednu pneumatiku. Kvjat i Massa se dřívější zastávkou propadli v pořadí, Rus je 6. za mercedesy, Massa je 10 a míří k mechanikům ještě jednou, po další zastávce je 14.

Nico Hülkenberg a Felipe Massa; Němec dostal za nehodu penalizaci ztráty 3 míst na startu VC Japonska | foto: Pirelli

A všechno je jinak, vyjíždí regulérní safety car! Na trati je zřejmě velké množství úlomků, které traťoví komisaři nemohou odstranit, pokud jsou auta rozprostřená po celé trati. 

Safety car zajíždí do boxů až po 18. kole závodu. Sainz měl při restartu problém se zařazením rychlosti, proto se hodně propadl. Pořadí na čele zůstalo stejné, Vettel si první místo pohlídal. 

Iceman se díky safety caru dotáhl na Ricciarda, na nějž má DRS. Stejně tak je v dosahu i Ricciardo, máme tedy poměrně kompaktní první trojku. 

Hamilton má nějaké problémy, zpomaluje a dostává se před něj nejen týmový kolega, ale i další piloti. Niki Lauda rozhazuje rukama, ale to nezabránilo Hamiltonovi, aby minulé kolo zajel o 2 s pomaleji. Na Vettela teď ztratil 13 vteřin! Vettel za jedno kolo najel na Ricciarda 2 vteřiny. Zajede teď do boxů?

Hamilton má zřejmě problémy s výkonem, tým neví, jestli je problém elektronický, nebo jestli je zaseknutý plynový pedál. Každopádně Hamilton nemá výkon a je na 10. místě. 

Massa je také v problémech, nejdříve jen projel boxy, aniž by zastavil, potom mu ale tým řekl, aby odstavil auto do boxů, postrádá výkon. Hamilton stále nevyřešil své problémy a ztrácí několik vteřin za kolo. 

Hamilton se dovolává, aby ho tým povolal do boxů, aby odstoupil ze závodu. Tým jeho nářek vyslyšel a Hamilton končí! 34. kolo a Kvjat v boxech, ale mechanici měli problémy a jeho zastávka trvala 6,6 s.

Fernando Alonso končí v závodě, odstavuje své auto do garáže! Na čele je stále Vettel, 4 s za ním je Ricciardo a dalších skoro 6 s je za ním Iceman. V tom se rozjížší další série zastávek v boxech. 

Žluté vlajky v druhém sektoru a na trati je safety car, cizí muž na trati! Neuvěřitelné! Vettel, Ricciardo v boxech a za nimi snad všichni piloti. Neznámý muž se procházel po trati v druhém sektoru, Charlie Whiting musel vypustit safety car, kdyby se tento muž rozhodl skočit pod auto. Nicméně se jen prošel po trati a vrátil se zase do bezpečí mezi traťové maršály.

Podobná situace se stala například několik let zpátky při VC Německa, kde neznámý muž na trati přinesl vítězství Rubensi Barrichellovi. 

Piloti jsou nyní na pneumatikách, na kterých budou muset vydržet do konce závodu. Zbývá ještě 22 kol a safety car je stále na trati. Jediní jezdci, ktzeří nemají nasazené měkké pneumatiky jsou Verstappen, Sainz a Rossi.

Max Verstappen se v závodě blýsknul, v jednu chvíli ztrácel na všechny více než kolo, dojel 8. | foto: Red Bull Content Pool

Safety car mizí z trati a zase závodíme! Po restartu se mezi sebou jezdci nemazlí, kolize jsou na dosah a Button ztrácí část předního křídla, máme žluté vlajky v 3. sektoru. Je tam velké množství karbonových úlomků, ale žádný safety car.

Obě toro rossa se dostávají před Grosjeana krásnými manévry. I když Sainz byl lehce mimo trať na vnějšku první zatáčky. Saubery mezitím prohánějí druhý lotus Maldonada. 

Dalším odpadlíkem bude Jenson Button, tým má strach o jeho převodovku. Brit tak odstupuje ze 14. místa. Mezitím se obě toro rossa dotáhla na Sergia Péreze na 7. místě. Nasr se dostává na 11. místo Pastora Maldonada. Další na řadě je Marcus Ericsson a taky se před něj dostává!

Bottas má malý problém s převodovkou, když podřazuje. Musí být opatrnější, aby dokončil závod. Nasr se nalepil na posledních pár kol na Grosjeana, který v zatáčce č. 7 probržďuje a Nasr jde na poslední bodovanou pozici.

Poslední kolo a Grosjean odstupuje, Verstappen dostává příkaz, aby pustil Sainze před sebe, protože ten má vyšší šanci předjet Péreze. 

Velkolepé vítězství pro Vettela a Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sebastian Vettel vyhrává Velkou cenu Singapuru! Druhý dojíždí Ricciardo a dobrý výsledek Ferrari kompletuje 3. místem Räikkönen. 

GP Singapuru (Singapur)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 252:01:22,118 hod
2. 3 Daniel RICCIARDO ausInfiniti Red Bull Racing 18+ 1,478
3. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 15+ 17,154
4. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 12+ 24,720
5. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing 10+ 34,204
6. 26 Daniil KVJAT rusInfiniti Red Bull Racing 8+ 35,508
7. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 6+ 50,836
8. 33 Max VERSTAPPEN nldScuderia Toro Rosso 4+ 51,450
9. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 2+ 52,860
10. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team 1+ 1:30,045
 
 
11. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1:37,507
12. 13 Pastor MALDONADO venLotus F1 Team  + 1:37,718
13. 8 Romain GROSJEAN fraLotus F1 Team  + 2 kola
14. 53 Alexander ROSSI usaManor Marussia F1 Team  + 2 kola
15. 28 Will STEVENS gbrManor Marussia F1 Team  + 2 kola
 DNF  22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda  převodovka
 DNF  14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda  převodovka
 DNF  44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1  výfuk
 DNF  19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  převodovka
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team  kolize

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 51 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy