Odpolední program v Monze začal lehce netradičně, jezdci před track parade drželi minutu ticha na počest Justina Wilsona, který skonal při předposledním závodě letošní sezóny IndyCar.
Justin Wilson se také zúčastnil několika závodů F1 jako jezdec Jaguaru a Minardi před více než deseti lety. V boxech se objevila i Wilsonova rodina.
Své k tomu měl co říct i Lewis Hamilton: "My jezdci jsme svým způsobem propojení, musím říct, že to je špatný rok pro motorsport.
Je zajímavé, že je na okruhu v Monze hodně britských vlajek. Mám tu úžasnou podporu, to uvidíte, až budu na roštu, je to úžasný víkend."
Při track parade byl vyzpovídán i Jenson Button: "I když mám 5 míst penalizace, stojíme výše než normálně. Je zde cítit hodně historie i vášně, máme tu poměrně hodně fanoušků. Hlavně ale doufám, že Monza bude v kalendáři i další rok. Máme zde asi 5 klasických tratí, byla by to příšerná myšlenka, kdyby Monza zmizela z kalendáře F1."
Při track parade se nezapomnělo ani na domácí Ferrari, první byl na řadě Sebastian Vettel: "Všechno je speciální, hlavně pro mě. Bylo by super, kdbychom my, Ferrari, vyhráli, ale i pódium bude super. Závod bude dlouhý, doufám v dobrý start a že potom najdu dobrý rytmus, to bude důležité."
Dále byl vyzpovídán i Kimi Räikkönen: "Už okolo kvalifikace jsme věděli, že na tom budeme dobře. Jsme šťastní, doufám v dobrý závod. Není to jen o startu jako v Maďarsku, ale je to o dlouhém závodě. Budu závodit pro domácí publikum, doufám v dobrý závod pro ně. Je tu spousta skvělých lidí."
Mluví se i o problémech Nica Rosberga s novou pohonnou jednotkou. Toto Wolff se včera vyjádřil, že má strach i o motor Lewise Hamiltona. Přes noc se ale situace vyjasnila. Motor Nica Rosberga byl kontaminován chladicí kapalinou, pohonná jednotka Lewise Hamiltona byla přes noc vyčištěna, takže by se neměl objevit žádný problém. Nico Rosberg bude zřejmě mít novou pohonnou jednotku k dispozici během dalšího víkendu.
Další kauza, která se objevila přes noc, je spojena s Pirelli. Na trati se objevilo velké množství úlomků, které způsobily hodně malých proříznutí pneumatik. O jedno z nich se dokonce postaral kousek skla. Pokud nebude okruh řádně vyčištěn před závodem, mohli bychom se dočkat podobných problémů jako ve Spa, a to i přes nařízení FIA (Pirelli) o zvýšení tlaku v pneumatikách.
Nezapomeňte se podívat na aktuální podobu startovního roštu, protože pořadím po včerejší kvalifikaci zamíchalo obrovské množství penalizací. Nezapomeňte ještě připočítat penalizaci průjezdu boxy pro Maxe Verstappena, kterému odletěl špatný připevněný kryt motoru.
Je 13:30 a boxová ulička je otevřena, jezdci již mohou vyjet na trať. Číní tak většina z nich, avšak stejně tak většina z nich se vrací zpět po instalačním kole do boxů. A jak to vypadá se strategiemi? Podle Pirelli je nejvýhodější jednozastávková strategie, která je asi o 2 vteřiny rychlejší než 2 zastávky. Avšak pokud se někdo zasekne v provozu, výhodnější mohou být zastávky 2.
Zajímavě se k tématu pneumatik vyjádřil Paul Hembery, šéf Pirelli, který řekl, že se nebojí problémů s pneumatikami, které se objevily ve VC Belgie. Naopak má starosti s tím, že týmy nedodržují tlak v pneumatikách a odklon kol. Podle jeho slov mohou přijít ke slovu i penalizace týmů, které tato nařízení porušují.
Na startovním roštu se objevil například Jean Alesi nebo italský premiér, který prohlásil, že doufá, že se Monza udrží v kalendáři F1. Stejně tak se na roštu objevil i prezident FIA, Jean Todt, který byl nadšený z atmosféry starého okruhu. Každopádně neprozdradil nic ohledně jeho budoucnosti v kalendáři F1.
Je 13:45 a jezdci jsou seřazeni na roštu a poslouchají italskou státní hymnu. Nad okruhem přelítají letadla a vypouští barevný dým v podobě italské vlajky.
Paddy Lowe promluvil o motoru Nica Rosberga. Nevypadá to na velké starosti ohledně možnosti poruchy, obává se ale toho, že motor už nemá tak velký výkon, jako jak byl nový. To by mohlo hrát do karet Ferrari, uvidíme v závodě.
Clair Williams chce od závodu hodně bodů, čisté pit stopy a hlavně mít o hodně bodů více než Red Bull. Možná se pokusí o agresivnější strategii.
A máme tady start do zaváděcího kola, první desítka pochopitelně startuje na měkkých pneumatikách. Nezapomínejme ani, že nyní se již nesmí měnit nastavení spojky kvůli novým regulím. Zaváděcí kolo vypadá, že se obešlo bez problémů a jezdci najíždějí na rošt.
Je zde START Velké ceny Itálie roku 2015! Kimi Räikkönen se neodlepuje od roštu a propadá se polem! Maldonado se propadá, v první šikaně bylo několik kontaktů, Rosberg se propadá až na 6. místo. Hamilton je bezpečně v čele.
Rosberg předjíždí Péreze a je 5., Romain Grosjean odstupuje ze závodu hned po Maldonadovi, který taktéž nepokračuje. Max Verstappen si odpykává svůj trest. Iceman se probojovává polem a je 12.
Kimi pokračuje v probojováváním se polem, bojuje se Sainzem a dostává se na bodované desáté místo. Před ním je Jenson Button. Nico Rosberg je na 5. místě a před ním jsou oba williamsy, stěžuje se, že mu nefunguje předjížděcí tlačítko.
Jenson Button v zatáčkách Lesmo ztrácí hned dvě pozice na úkor Sainze a Ricciarda, za ním je Kvajt, ten jej ale na startovní rovince lehce předjíždí. Button je tedy 13.
Na čele Hamilton ujíždí Vettelovi, v 8. kole je rozdíl 4 vteřiny. Za Vettelem je 3,5 vteřiny zpět Massa. Rosberg musí chladit brzdy, má prý vysoké opotřebení. Jeho problémy se stupňují, musí brzdy opravdu šetřit.
Mezitím dostává 5sekundovou penalizaci Sainz za výhodu zkrácením zatáčky, hned míří do boxů, ale probržďuje, nebyl příliš rychlý? Rosberg se momentálně dotáhl na Bottase na odstup 0,5 s s tím, že se brzdy zlepšují.
Rosberg na Bottase útočí, ale zatím není dostatečně blízko. V dalším kole znova a v první zatáčce volí odlišnou stopu, která mu umožňuje lepší akceleraci, ale ani to nestačí na předjetí v druhé šikaně. Bottas zůstává před Rosbergem i toto kolo. V nájezdu na cílovou rovinku je Rosberg znatelně dál než při minulém pokusu. Zřejmě se musí stáhnout kvůli přehřívání brzd.
Mezi 1. Hamiltonem a 2. Vettelem je rozdíl skoro celé cílové rovinky. Časově to je 8,2 s. Button mezitím bojuje s Verstappenem, na chvíli mu s DRS i vrátil předjetí, ale nakonec se před něj Max dostal. Räikönen se dotahuje na 8. Ericssona. Icemanovo tempo stačí na celé pole vyjma prvních dvou pilotů, Hamiltona a Vettela.
Máme zde 18. kolo, což nám otvírá okno pro první zastávky v boxech. Kdo se jako první odváží přezout na tvrdší pneumatiky? A v boxech je Nico Rosberg, který se snaží překonat Valtteriho Bottase. Dále je v boxech i Hülkenberg.
A další kolo je Massa v boxech v momentě, kdy se Räikkönen dostává před Ericssona. A vypadá to, že Rosberg předjel Massu po zastávkách v boxech! Další piloti míří do boxů.
Hamilton má problém na přední levé pneumatice, hlásí do vysílačky. Asi to není nic zásadního, nemíří do boxů. Kdo ale míří do boxů, je Bottas v 23. kole.
Do boxů míří Pérez z průběžného 3. místa, vyjíždí na 9., ale hned Kvjata před sebou předjíždí. Rus ještě nebyl v boxech, má totiž nazuté tvrdší pneumatiky. Na 3. místě se objevuje Kimi Räikkönen, který ještě nebyl v boxech. Vettel v boxech! Zastávka proběhla bez problémů a vrací se před týmového kolegu.
26. kolo, polovina závodu, a Hamilton je v boxech! Bez problémů se dostává zpět před Vettela. A jaké je pořadí v polovině závodu?
Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Massa, Bottas, Ricciardo, Péréz, Kvjat a Hulkenberg uzavírá první desítku. Dále je Ericsson, Sainz, Button, Alonso, Verstappen, Nasr, Stevens a Merhi. Přitom Iceman, Ricciardo a Kvjat z první desítky ještě nebyli v boxech.
Hülkenberg se dostává před Kimiho a Ricciardo se dostává před Péreze. A Räikkönena málem Merhi doslova sejmul na vjezdu do boxů, protože nedobrzdil. Spíše se ale jednalo o Icemanovu chybu, jelikož brzdil příliš brzy. Pérez před Ricciardem.
31. kolo z 53 a Ricciardo poprvé (a zřejmě naposledy) v boxech, přezouvá na měkké pneumatiky. Räikkönen se po zastávce zase probojovává polem, z 10. místa je již na 7. pozici, před sebou má Péreze.
Inženýr Nica Rosberga si myslí, že je v dosahu i druhé místo Sebastiana Vettela, momentálně na něj ztrácí 5 vteřin, nicméně Nico má o 7 kol starší pneumatiky. S pneumatikami se trápí i Nico Hülkenberg, který dokonce přemýšlí o další zastávce v boxech. Už se na něj dotáhl i Ericsson.
Nico Rosberg dotahuje Vettela na 3,4 vteřiny a pokračuje, do konce závodu zbývá 9 kol. Rosbergovi jde od brzd malé množství brzdového prachu, ale dlouhou dobu jsme o jeho brzdách nic neslyšeli.
Všichni piloti s motorem od Renaultu jsou seřazeni od 10. místa - Ricciardo, Kvjat, Sainz, Verstappen. Za nimi už je jen Nasr a oba mclareny a marussie.
Na posledních pár kol tu máme zajímavě rozdané karty v podobě dvojice Vettel-Rosberg a Pérez-Räikkönen, potažmo ještě Button-Alonso.
Räikkönen se dostává před Péreze. Alonso mezitím odstupuje pro technické problémy. Hamilton je povoláván do boxů, má luxusní náskok na 2. Vettela, co se děje? Následně je týmem povzbuzován, aby zrychlil.
Nico Rosberg v problémech! Odstupuje ze závodu kvůli poruše na motoru! Do konce závodu zbývají pouze 2 kola. Mezi sebou válčí Bottas, který je v posledním kole na zadním křídle svého týmového kolegy, a Massa. Ale Massa nakonec uhájil své 3. místo.
Räikkönen nakonec dokončil závod na 5. místě. Ricciardo ještě předjel Ericssona a dostal se na 8. místo. Důležité ale je, že Lewis Hamilton navýšil náskok na Rosberga o celé jedno vítězství!
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | 25 | 1:18:00,688 hod | |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 18 | + 25,042 | |
3. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams Martini Racing | 15 | + 47,635 | |
4. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams Martini Racing | 12 | + 47,996 | |
5. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 10 | + 1:08,860 | |
6. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 8 | + 1:12,783 | |
7. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | 6 | + 1 kolo | |
8. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Infiniti Red Bull Racing | 4 | + 1 kolo | |
9. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Sauber F1 Team | 2 | + 1 kolo | |
10. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Infiniti Red Bull Racing | 1 | + 1 kolo | |
11. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Toro Rosso | + 1 kolo | ||
12. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Scuderia Toro Rosso | + 1 kolo | ||
13. | 12 | Felipe NASR | bra | Sauber F1 Team | + 1 kolo | ||
14. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | McLaren - Honda | + 1 kolo | ||
15. | 28 | Will STEVENS | gbr | Manor Marussia F1 Team | + 2 kola | ||
16. | 98 | Roberto MERHI | esp | Manor Marussia F1 Team | + 2 kola | ||
17. | 6 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 2 kola | ||
18. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren - Honda | + 6 kol | ||
DNF | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | + 52 kol | ||
DNF | 13 | Pastor MALDONADO | ven | Lotus F1 Team | + 52 kol |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ