Jak dopadly souboje týmových kolegů v Abú Zabí? Konečné účtování sezóny 2014

Start Velké ceny Abú Zabí 2014 | foto: Scuderia Ferrari

Jak v Abú Zabí pokračovaly interní duely týmových kolegů a jak vypadá výsledné skóre za celou letošní sezónu? Tradičně si shrneme výsledky jezdců v kvalifikaci i v závodě.

Kvalifikace
Rosberg po sobotě mohl dále doufat v boj o titul, když si pojedenácté v sezóně vyjel první pozici na startu. Hamilton s druhým Mercedesem ztratil téměř čtyři desetiny a musel se opět sklonit před rychlostí svého týmového kolegy na jedno kolo. Z Q2 si ale do neděle přenesl drobnou výhodu - na super-měkkých startovních pneumatik ujel o kolo méně.

Piloty Williamsu dělila v Abú Zabí méně než 1 desetina sekundy, Bottas nicméně podvanácté porazil zkušenějšího Massu. Letos obsazoval průměrně 6. pozici, o 1,7 lépe než Brazilec, a navrch měl průměrně o 0,4 s. Pro tým je velkým příslibem do budoucnosti.

Třetí řadu na roštu vybojovaly Red Bully, tím úspěšnějším byl opět letošní zázrak Ricciardo, který si Vettela podal v kvalifikacích i v závodech. Mladý Australan byl průměrně o 0,154 s rychlejší a startoval o 2 pozice výše (z 5. místa) než čtyřnásobný šampion, který po porážce odchází k Ferrari. Z dobrých pozic se ale rakouská stáj neradovala dlouho - večer přišla diskvalifikace za nadměrné ohýbání klapek předního křídla.

Před McLareny se dostalo v sobotu i Toro Rosso a podobně jako v mateřském týmu byl lepší nováček Kvjat, jenž příští rok nahradí u Red Bullu Vettela. Sezónu završil celkovým vítězstvím 12:7, podobně jako Ricciardo. Francouz žel v juniorském týmu Dietricha Mateschitze (nebo spíše Helmuta Marka) po sezóně skončil.

McLaren měl před Abú Zabí napilno - krom nových dílů připravoval přechodný vůz MP4-29H pro následný test s Hondou. V kvalifikaci byly jeho výkony spíše zklamáním. Button vyhrál poslední 4 kvalifikace a otočil skóre ve svůj prospěch na 10:9. Brit zažil mnohem lepší konec sezóny, než byla její první část. Přestože byl lepším v kvalifikacích i v závodech, jeho budoucnost je nejistá.

Ferrari místo závěrečného náporu svým fanouškům servíruje jednu hořkou pilulku za druhou. Räikkönen se na závěr dočkal hubeného třetího úspěchu, Alonso s ním jinak letos zametl 16:3 a s rozpačitými pocity odchází k McLarenu. Scuderia stihla vyhodit ještě Mattiacciho, jehož nahrazuje Arrivabene proslulý svým špatným vztahem k médiím.

Force India uvízla v Q2, po opravení chyby v aerodynamice její forma v posledních dvou závodech ale opět stoupala. Hülkenberg byl sice o 0,145 s pomalejší, Pérez však celkově porazil 12:7. Tým si tuto jezdeckou sestavu nechává i pro příští sezónu.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Po vyrovnaném boji se rozhodujícího bodu dočkal Sutil a kvalifikační duely vyhrál 9:8. S financemi bojující Sauber však rok 2015 začne se zcela novou jezdeckou sestavou - s bohatším Ericssonem a Nasrem.

Lotusy příští sezónu přechází na pohonné jednotky Mercedesu a na tu letošní se bude snažit rychle zapomenout. Oba vozy vypadly už v první části, lepším byl opět Grosjean - 11:4. Maldonado zaostával průměrně o 0,669 s.

Potřebnou částku dal na poslední chvíli dohromady Caterham, který po dvou absencích dorazil k poslednímu závodu sezóny. Kobajaši se poprvé utkal se Stevensem, který na Japonce ztratil přes půl sekundy. Tým propustil přes 200 zaměstnanců a usilovně shání kupce.

Závod
Rozhodující bitvu o titul mezi Mercedesy ovlivnily technické problémy - Rosbergovi vypadnul systém pro rekuperaci energie, což jej postihovalo i při brzdění, a bylo vymalováno. Férově však přiznal, že i bez toho by těžko vyhrál, obzvlášť po startu z říše snů, jak to předvedl Hamilton, jenž svého týmového kolegu před první zatáčkou pohodlně objel.

Když se Lewis dozvěděl, že má Nico problémy, zpomalil. Až moc. Massa začal vystrkovat růžky a Hamilton přišel o ideální teplotu pneumatik několikrát probrzdil, proto se mu prostřední stint moc nepovedl a Williamsu dal šanci zabojovat o vítězství (viz přehled zastávek v boxech a strategií).

Brazilec projel cílem o 2,576 s po Hamiltonovi, když nasadil agresivní strategii: prodloužil si prostřední stint na měkkých pneumatikách a na ten poslední nasadil super-měkké, které byly o sekundu na kolo rychlejší. Chladnější podmínky a pogumovanější trať v závěru závodu pomohla jejich delší životnosti.

Mercedes Hamiltonovi, jenž chtěl svůj vůz šetřit, určil, jaké časy na kolo má zajíždět, aby si udržel vedení. Vypočítal je podle délky jeho stintů, tempa Massy a očekávané degradace jeho super-měkkých pneumatik v posledním stintu. Williams by musel do boxů později a jet naplno kratší stint, aby mohl zaútočit, ale Hamilton mohl ještě trochu přidat a své vedení by si stejně uhájil.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Za zmínku stojí opravdu výborný výkon Ricciarda, který startoval z boxové uličky před Vettelem poté, co byli z kvalifikace oba vyloučeni. Australan jezdil nenápadně uprostřed pole velmi rychle, přitom dokázal šetřit své pneumatiky.

Před závodem si mohl přenastavit vůz a začínat na tvrdých pneumatikách. Pro super-měkké zastavil až 8 kol před koncem, vyjel se ztrátou 17,646 s na Bottase, cílem ale projel jako čtvrtý necelých 8,357 s po něm. Základ k tomuto úspěchu položil v prostředním stintu na tvrdší směsi (viz graf níže), které jsou pro začátek s těžkým vhodnější než super-měkké, na kterých museli startovat pilot z první desítky.

S podobnou strategií šel do závodu také Hülkenberg, který začínal z 12. místa na roštu. Svým tempem ale předčil svého týmového kolegu i Vergneho, obě Ferrari či Magnussena, a dojel pro 16 bodů na výborném 6. místě.

McLaren se jen musel drbat na hlavě kvůli strategii, kterou nasadil Magnussenovi - ten na super-měkké pneumatiky přešel uprostřed závodu. Protože ale moc nezrychlil, povolali jej po 8 kolech zpět pro měkké. Dán dojel mimo body, je však fér uvést, že měl po úvodním boční ráně od Sutila mírně poškozený vůz.

Naopak Button v závěru bojuje o prodloužení kontraktu a jezdí jako politý živou vodou. Pokud by nezabodoval, McLaren by pátou příčku v šampionátu konstruktérů neuhájil a přišel by o několik milionů na odměnách. Ve Wokingu mu tedy mají za co poděkovat.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Na závěr si dovolím pochválit Pirelli, do kterých se loni opírala spousta lidí kvůli defektům a rychle se opotřebovávajícím pneumatikám. Závodění bylo letos výborné, málokdo ale italského výrobce ocení.

V sezóně 2014 odvedli vynikající práci. Ano, v Rusku byli asi příliš konzervativní, jejich super-měkká směs mohla vydržet více (příští rok Pirelli u zadních kol její směs změní) a z mokrých pneumatik piloti nebyli u vytržení.

Obecně však přispěli k zajímavým závodům, drželi se minimálně dvou zastávek na závod a přispěli k dobré podívané - žádná nuda, jako v Bridgestone éře, kdy všichni přezuli z povinnosti pouze jednou, navíc většinou ve stejném kole.

Strategie byli často velmi zajímavé a fanoušci, kteří při závodech pečlivě sledují časy a rychlosti v sektorech, byli určitě spokojeni, i když Mercedes dominoval až příliš. Po létech kritiky se na ocenění pro Pirelli zapomíná.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších devíti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V dvojnásobně bodovaném finále si o dvě příčky polepšili Bottas a Pérez, o jednu Massa. O jednu pozici dolů šli Alonso, Button, Magnussen, Räikkönen a Vettel. Na body letos dosáhlo celkem 17 pilotů.

Přes 560 fotografií z Velké ceny Abú Zabí 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 14 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy