Jak dopadly souboje týmových kolegů v Indii?

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Jak pokračoval vývoj duelů mezi týmovými kolegy na novém okruhu v Indii? Opět se porovnáme jejich vzájemné výkony z kvalifikace i ze samotného závodu.

Red Bull
Sebastian Vettel svého kolegu Marka Webbera jasně převálcoval jak v kvalifikaci, tak i v závodě. Tým se tak ani nedostal k možnosti využít Vettela k pomoci dostat Australana na druhé místo v šampionátu. Ten v kvalifikaci i v závodě na svého mladšího kolegu ztrácel přes 0,3 sec na kolo.

Sebastian i přes vypnutý KERS (který u Red Bullu stejně není na takové úrovni jako u jeho hlavních soupeřů) a utlumený výkon motor zajel na samotný závěr Velké ceny Indie nejrychlejší kolo a opět k nelibosti týmu uspokojil své ego. Chtěl tím demonstrovat svou rychlost, která přes stálý drobný náskok před druhým McLarenem nebyla vidět - Seb totiž nechtěl moc tlačit, aby si hlídal opotřebení svých pneumatik, protože lídr musí reagovat na vozy za sebou a být schopen na dráze vydržet déle.

O 19 kol také překonal rekordních 692 kol Nigela Mansella ve vedení v průběhu sezóny, což Vettel jen suše komentoval slovy: "Překvapuje mě, že existoval rekord, který nedržel Michael." Úřadující mistr světa si čistý vzduch na čele užíval ve více než 70 % všech kol letošních závodů.

Webber měl sice výjimečně dobrý start, ale o místo ho na konci dlouhé rovinky před čtvrtou zatáčkou připravil Jenson Button. Při snaze jej předjet mu scházela vyšší maximální rychlost a brzy se začal potýkat s větším opotřebením než jeho soupeři, což jej z pohledu strategie zahnalo do kouta a začal jej ohrožovat jezdec za ním.

Ve 35. kole měl na Alonsa náskok kolem 2 sekund a pneumatiky začaly zcela odpadávat. Ve 36. kole byl o vteřinu pomalejší než Fernando. V prostředním stintu tedy Australan ujel pouze 21 kol - o 7 méně než Button či Vettel ve stejném voze. Alonso zajel k výměně pneumatik o dvě kola později než Webber, během nich za to pořádně zabral a na dráhu se vrátil před ním.

Webberovy problémy jsou o to zvláštnější, že pneumatiky Pirelli o víkendu vydržely déle, než se čekalo. Schumacher na měkké sadě v prostředním stintu ujel 32 kol, Bruno Senna dokonce 34 - v obou případech se ale na rozdíl od Red Bullu jednalo o čerstvou, v kvalifikaci nepoužitou sadu.

Ze zpětného pohledu je jasné, že Pirelli mohlo do Indie klidně dovézt super-měkkou a měkkou sadu, při prvním závodu na novém okruhu však pochopitelně sáhlo na jistotu.

McLaren
Lewis Hamilton letos podvanácté porazil svého týmového kolegu v kvalifikaci, tentokrát o téměř půl sekundy, kvůli penalizaci na nerespektování žlutých vlajek v tréninku byl ale odsunut o tři místa zpět až za něj (kvůli čemuž některé zahraniční weby nelogicky kvalifikační vítězství počítají Buttonovi).

V Indii ale opět zažil závod, na který by raději zřejmě zapomněl. A opět došlo ke kolizi s Massou, na kterého zaútočil v páté zatáčce po špatném výjezdu Felipeho ze čtvrté. S využitím KERSu se dostal před ní až na úroveň Brazilce, který však později brzdil, ale choval se tak, jakoby Hamilton vedle něj vůbec nebyl, přestože o něm dobře věděl.

Lewis na druhou stranu mohl ubrat (a třeba si počkat na DRS v příštím kole), proto bych situaci považoval spíše jako závodní incident a netrestal bych nikoho. Komisaři však byli jiného názoru a Massovi k mému překvapení trestný průjezd boxy udělili.

Jenson dobře odstartoval a v první zatáčce se dostal před Alonsa, po lepším výjezdu ze třetí zatáčky ještě v prvním kole i před Webbera. Úspěšně pak odolal jeho tlaku a po celý závod se držel kolem 4 sekund za Vettelem, na víc však se svým McLarenem neměl, modrý vůz před sebou ani jednou neohrozil.

Ferrari
Fernando Alonso potvrdil své kvality, když v kvalifikaci svému kolegovi nadělil více než 6 desetin sekundy. Ten si v Q3 poškodil přední křídlo a stěžoval si na příliš velké "salámové" obrubníky, kudy chodil.

Po startu se dostal před Hamiltona, který se nemohl dostat na dostřel jedné vteřiny za něj. Po chybě Felipeho se to však povedlo a ve 24. kole došlo k dalšímu, výše popisovanému kontaktu mezi oběma závodníky. Brazilec ji však na rozdíl od svého britského soupeře, jenž musel do boxů, přestál bez viditelnějšího poškození.

Po trestném průjezdu boxy mu na rovince opět začalo divoce vibrovat jeho přední křídlo stejně jako v tréninku, proto jej tým povolal k výměně křídla a nasazení starší specifikace nosu. Ferrari uvedlo, že křídlo bylo stejné jako Alonsovo a že záležitost prošetří v továrně. Podle ostatních inženýrů z paddocku však Scuderie o příčinách musí velmi dobře vědět, zřejmě zašli v oblasti flexibility příliš daleko.

Massa ve 33. kole velké ceny zopakoval zbytečnou chybu z kvalifikace, když najel prudce na obrubník v zatáčce č. 9 a zlomil si přední zavěšení. "Jsem opravdu zklamaný, že jsem nemohl dojet do cíle závodu, v němž jsem prokázal rychlost na to, abych bojoval o pódium," uvedl po odstoupení Massa. Místo bojů o pódia však kupí školácké chyby a Scuderii zřejmě brzy nezbude nic jiného, než jej vyměnit.


Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Mercedes
Michael Schumacher na rozdíl od Nica Rosberga nepostoupil do poslední části kvalifikace, v Q2 za ním zaostal o 0,782 sec. Stěžoval si sice na vibrace, ale připustil, že "to nevysvětluje celý ten rozdíl na Nica, takže se na to budou muset podívat, aby pochopili důvody a vyřešili to."

V závodě předvedl jeden ze svých nejlepších letošních výkonů. Již ve třetí zatáčce předjel oba vozy Toro Rosso, pak se zavěsil za Sutilovu Force Indii a dostal ji na konci dlouhé rovinky, pro kterou si na rozdíl od ostatních pošetřil KERS.

Poté svedl dlouhou bitvu se svým týmovým kolegou, před nějž se posunul díky dlouhému prostřednímu stintu na měkkých pneumatikách. Když Rosberg ve 45. kole nasadil tvrdou směs, měl být rychlejší na čerstvé tvrdé sadě než Schumacher na ojeté měkké. Michael však byl ve formě a držel tempo - jeho časy se pohybovaly kolem 1:29 min na kolo, zatímco jeho kolega ztrácel - proto se v 50. kole objevil až za ním.

Nicovi odcházely pneumatiky ve druhém stintu dle Rosse Brawna rychleji, z časů to však patrné není  - dvě kola před druhou zastávkou zajel dokonce v té době své nejrychlejší kolo závodu. Mladšímu z obou Němců nepomohlo ani to, že jejich výměna zabrala mechanikům o 1,5 sec více než v případě Schumachera, proto finišoval až za ním na šestém místě.

Force India
Kvalifikační souboje mezi piloty indického týmu jsou vyrovnané, v Indii zvýšil Adrian Sutil skóre nad Paulem Di Restou na 9:8. V první kole jej sice předjel Schumacher, ale díky odstoupení Massy a Buemiho získal dva body za deváté místo.

Skotovi tým naordinoval odlišnou, agresivní strategii, když startoval na tvrdých pneumatikách, jichž se velmi brzy zbavil a doufal ve výjezd safety-caru. K tomu nedošlo a kvůli degradaci pneumatik musel stavět třikrát - na rozdíl od Péreze či Petrova s podobnou strategií. S brzkým důkaz toho, že tvrdá směs je ve skutečnosti dost rychlá, přišel Barrichello. Jezdci na ní startující se jí tedy nemuseli tak brzy (do 3. kola) zbavovat.

Di Resta mohl dojet na bodech společně se Sutilem, tým si však nemohl dovolit přijít o vše v případě výjezdu safety-caru. Z globálního pohledu jim tedy diverzifikace strategií díky Sutilově bodům vyplatila: Force India zůstává šestá s desetibodovým náskokem před Sauberem a Toro Rosso, které se na švýcarský tým bodově dotáhlo.


Tabulka č. 2 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)

Renault
Bruno Senna v sobotu za svým týmovým kolegou o třetinu sekundy zaostal, do Q3 se však neprobil ani jeden z Renaultů. Vitalij Petrov sice zajel na tisícinu sekundy stejný čas jako Alguersuari (1:26,319 min), žel Španěl své kolo zajel dříve, čímž Rusa vyřadil. Petrovovi by paradoxně k postupu stačil čas z Q1.

Sennu tým v obavách o výkonnost tvrdé směsi ponechal kroužit pouze úvodní dvě kola. Petrov během závodu bojoval s přetáčivostí, kvůli které se ocitl dvakrát mimo dráhu, ale svůj rozhozený vůz vždy bravurně zvládl. Na více než 11. místo to však nestačilo, Renault proto z Indie odjížděl bez bodu.

Lotus
Kovalainen dále drtí Trulliho, který byl letos úspěšnější zatím pouze ve dvou kvalifikacích. Lotus potvrzuje pokrok, Fin byl v Q1 jen o 0,7 sec pomalejší než Kobajašiho Sauber, v závodě zaostával průměrně o necelou půl vteřinu za Williamsem Rubense Barrichella. Před svou první zastávkou jezdil dokonce na desátém místě. Postupně se pak před Heikkiho znovu dostali Senna, Petrov i Di Resta a cílem projel jako čtrnáctý v pořadí.

Po závodě si stěžoval na piloty HRT: "Vážně mě vozy HRT zdržely, když jim mávali modrými vlajkami. Myslím, že také zpomalily Lewise. Rozhodně mě připravili o celkem dost času." Na jméno jim nemohl přijít ani jeho italský kolega poté, co jej Karthikeyan sestřelil už ve třetí zatáčce. Jarno přišel k defektu a poškození podlahy. Po prvním kole ztrácel už přes dvě minuty a musel strávit z jeho pohledu dost nudný závod za neustálého doprovodu modrých vlajek.

HRT
Ve španělském týmu došlo k prvnímu duelu mezi Danielem Ricciardem a Narainem Karthikeyanem, který v úvodu sezóny až po Silverstone pravidelně závodil. V Indii nahradil domácí pilot Vitantonia Liuzziho, ale v kvalifikaci o 0,022 sec za Ricciardem zaostal.

Ten doplatil na problémy s matkou kola při první zastávce a ke druhé musel zamířit již o sedm kol později. Práce na jeho voze se ve 32. kole notně natáhly, na zvedáku stál dvacet vteřin a do závodu se vrátil s půlminutovou ztrátou na Karthikeyana, jenž byl také dříve v cíli.


Tabulka č. 3 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu

Následující týmy nedojely do cíle s oběma vozy, přesto se o nich stručně zmíním. Toro Rosso si ke konci sezóny stále pohrává s předním i zadním křídlem, podlahou, mapami motoru a s výfuky, a předvedlo další výrazný pokrok, když do Q3 postoupilo s oběma vozy.

Jaime Alguersuari to potvrdil v závodě, když v prostředním stintu upláchl Sutilovi s Force Indií a dojel si pro osmé místo a čtyři body. Zklamáním pro italskou stáj bylo zklamáním odstoupení Sébastiena Buemiho ve 25. kole, protože i on mohl reálně pomýšlet na body.

Sergio Pérez vyjel pro Sauber alespoň bod, tým se tak udržel v šampionátu před Toro Rosso, které se na něj již dotáhlo. Mexičan se dlouho zdržel za Di Restou, v závěru odolal tlaku Petrova. Kamuj Kobajaši se poroučel již v prvním kole poté, co se zakouřilo z jeho monopostu.

Williams prožil náročný víkend, tým si pochvaloval fungování nové podlahy a Barrichellovu konzistentní rychlost během druhého stintu na tvrdých pneumatikách. Brazilec si však poškodil v úvodu přední křídlo o difuzor svého týmového kolegy, který musel odstoupit pro poruchu převodovky. Ta s sebou do věčných lovišť žel vzala také agregát Cosworthu, a protože Maldonadovi již žádný nezbývá, bude za nasazení devátého potrestán na startovním roštu v Abú Zabí posunem o deset míst vzad.

Nešťastný víkend prožil v Indii také Virgin. Glockovi selhala převodovka již v sobotu a na start se postavil, až když mu komisaři udělili výjimku z kvalifikačního pravidla 107 %. Ve velké ceně se dostal jen do první zatáčky, v níž ho sestřelil Kobajaši. Timo sice ještě dojel do boxů, ale kvůli vážnému poškození levé strany monopostu pokračovat nemohl. Do cíle dojel pouze Jerome d'Ambrosio - na 16. místě před oběma HRT a Lotusem Jarna Trulliho.

 


Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)

 

Graf č. 2 - Vývoj bodových rozdílů mezi nejlepšími pěti piloty sezóny

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 8 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy