Ferrari
Scuderia je zpět! O víkendu se zcela vyrovnala Red Bullu, v některých ohledech jej dokonce předčila. Podařilo se jí vyladit F-kanál, fungují ji nové výfuky a difuzor, v poslední části kvalifikace úspěšně používá fintu Red Bullu s opožďováním zážehu a velké zlepšení je na světě. Začíná se také projevovat ovoce spolupráce s Patem Fryem, bývalým hlavním konstruktérem McLarenu, kterého před dvěma měsíci přetáhli z Wokingu.
Nutno dodat, že výkonnost monopostu F10 byla velmi slušná i v předchozích závodech, že se na italský tým lepila také velká smůla. Vypadá to, že si svou porci již vybrali a je s nimi nutno počítat v boji o titul!
Ostudu si však řízli příliš okatou výměnou pozic. Za týmovou režii je nelze odsuzovat: F1 je týmový sport, dělají to všichni, zakázat ji nelze. Kdyby Alonso předjel Massu v nájezdu do vlásenky (zatáčka č. 6) nikdo ani nemukne. Není divu, že předání vítězství na výjezdu ze zatáčky zvedlo mnohé ze židle.
Felipe navíc v závodě nebyl o tolik pomalejší: sice dělal chybičky, občas probrzdil, tentokrát však Fernanda nebrzdil tolik, jako například v Austrálii. V následující tabulce uvádím pět nejrychlejších kol, které oba zajeli po osudném 49. kole. O kolik byl Alonso rychlejší a jak moc ho Massa brzdil, si můžete udělat obrázek sami. Brazilec byl pomalejší, ale ne natolik, aby Španěla mohl někdo z Red Bullů či McLarenů ohrozit. Nebýt výměny pozic, Massa by na Alonsa ztrácel 24 bodů, což se dá za jeden závod stáhnout.
Tab. č. 1 - Pět nejrychlejších kol
V kvalifikaci však byl Fernando podstatně rychlejší, jenže měl o něco horší start a byť se dostal před Vettela, Massa vyjížděl z úvodní zatáčky závodu jako první.
Red Bull
Středem pozornosti v Německu byla přední křídla Red Bullu, která se na rovinkách údajně prohýbala více než by bylo zdrávo. Jejich části se tak dostávali blíže k zemi a díl fungoval efektivněji. FIA po jejich prozkoumání učinila obviňování přítrž.
Ani na Hockenheimu rakouský tým v kvalifikaci nikdo neporazil: Sebastian Vettel si letos pošesté zajistil první místo na startu - tentokrát ale velmi těsně, když Alonsa překonal o pouhé 2 tisíciny, což při rychlosti 270 km/hod, kterou piloti přejížděli cílovou čáru, činí 15 cm.
Vedení v závodě si však příliš neužil - již v první zatáčce se přes něj přehnala obě Ferrari. Webber byl o víkendu tím pomalejším mužem. V neděli jej navíc pronásledovaly problémy s olejem, kvůli nimž musel šetřit vůz a mohl zapomenout na útok na McLareny před sebou.
Tab. č. 2 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
McLaren
Britský tým konečně nasadil své nízko položené výfuky, jejichž horké plyny proudí přes difuzor. Hodně cenného času ztratili v pátek po ranní Hamiltonově havárii. Na Hockenheimu na Red Bull a Ferrari neměli, byli o půl vteřiny pomalejší a v žádné části víkendu pro ně nepředstavovali vážnější hrozbu - nepomohlo jim ani to, že díky F-kanálu na rovinkách dosahovali nejvyšších rychlostí (Button v závodě 319 km/hod).
Budou-li se chtít udržet, budou muset soudruzi ve Wokingu zabrat. Nelíbilo se jim prohýbání předních křídel konkurence, když je ale FIA prohlásila za legální, oznámili, že brzy také představí flexibilnější verze svých křídel.
Buttonovi se tentokráte dařilo lépe: počtvrté byl letos rychlejší v kvalifikaci a v závodě dokázal zajet i rychlejší kolo, byť v čisté rychlosti si vedl o malinko hůře. Poté, co kvůli Webberovi musel prudce brzdit v první zatáčce, dojel až za svým týmovým kolegou.
Renault
Francouzký tým ani žádný další ze zbývajících na šestici před sebou neměl. Chyběla mu rychlost a v cíli sedmý Kubica dostal od vítěze jedno kolo.
Vitalij Petrov již po jedenácté v sezóně prohrál kvalifikaci a Robert Kubica se při podpisu budoucí smlouvy údajně dožadoval silnějšího partnera.
Vitalij vypadl v prostřední části, v níž na Poláka ztrácel téměř půl vteřiny. V závodě již o tolik pomalejší nebyl, ve svém nejrychlejším kole za ním zaostal jen o 3 setiny. S jeho místem pro příští sezónu to však nevidím příliš růžově, pokud nezačne podávat zázračné výkony, může se poohlížet po volné sedačce někde v nižších soutěžích, zvláště když povážlivě vysychají i finanční prameny jeho ruských sponzorů.
Mercedes
Mercedes po trénincích vypouštěl různá velkohubá optimistická prohlášení ohledně reálnosti pátého či šestého místa v cíli, kvalifikace je však vrátila do tvrdé reality. V závodě jim nepomohly ani absolutně nejrychlejší zastávky.
Schumacher vypadl v prostřední části, když mu na Rosberga scházelo 8 tisícin. Po dováté odešel ze sobotního odpoledne jako poražený a čím dál více nahrává do karet škarohlídů, kteří mu věští brzký konec.
V nejrychlejším kole závodu na mladšího kolegu ztratil téměř půl sekundy, přesto v cíli zabodoval, když dojel těsně za Nicem.
Tab. č. 3 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Sauber
Švýcarský tým se od příchodu nového technického ředitele Jamese Keye neustále zlepšuje, ve Velké ceně Německa si poradil i s Williamsem, který v předchozích dvou závodech ukázal silné záblesky pokroku.
Mladý Kobajaši dává zkušenému harcovníkovi De la Rosovi pěkně zabrat, v kvalifikaci jej letos porazil již popáté a podstatně lépe skončil i v závodě: těsně za body na 11. místě. De la Rosa v jeho průběhu měl ale smůlu, když jej o kolo zpět jedoucí Kovalainen připravil o část předního křídla a Pedro musel ke konci neplánovaně do boxů.
Williams
Stáj z Grove své fanoušky namlsala velkým bodovým přídělem v posledních dvou závodech, tentokrát moc nenadchla. V sobotu ještě postoupila s oběma vozy do finále, když Barrichello poosmé ukázal mladému Hülkenbergovi, jak v jednom kole co nejvíce vyždímat z vozu FW32, v neděli to žel bylo slabší.
Do cíle dojely oba vozy za sebou až na 12. a 13. místě, čemuž reálně odpovídala i jejich závodní rychlost. Oba totiž pokazili start, což mi alespoň u Brazilce přijde již jako tradice.
Force India
Indický tým se o závod připravil vlastní chybou již v úvodu, kdy pilotům po kolizi v prvním kole nasadil špatné pneumatiky a se tak museli ke svým mechanikům hned vrátit. Komisaři byli vůči Force Indií shovívaví a udělili jim za to pouze napomenutí, přičemž mohli sáhnout až k vyloučení z příštího závodu.
V kvalifikaci Liuzzi měl ve svém prvním pokusu o ostré kolo nehodu v poslední zatáčce, Sutilovi museli po třetím tréninku měnit převodovku a kvůli penalizaci startoval také zezadu.
Jejich závodní rychlost nebyla špatná, o čemž svědčí sedmé nejrychlejší kolo Liuzziho či desáté Sutilovo. Vitantonio teprve potřetí v letošní sezóně v závodě předčil svého německého kolegu.
Do cíle na Hockenheimu nedojeli Sebastian Buemi (Toro Rosso), oba Lotusy, Lucas di Grassi (Virgin) a Sakon Jamamoto (HRT), proto nemá cenu analyzovat jejich výkony ve srovnání s týmovými kolegy.
Tab. č. 4 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem u Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Německa
- startovní rošt
- výsledky
- zastávky v boxech
- nejrychlejší kola
- fotogalerie