Kvalifikace přála oranžové barvě, Leclerc odstartuje poslední

Charles Leclerc si v kvalifikaci musel připadat jako oběť nějakého „spiknut“ (ilustrační foto)í | foto: Pirelli

Tři části naděje, výzva a zachování šancí - to byla poslední kvalifikace roku 2024, v níž šlo minimálně týmům McLaren, Ferrari, Haas a Alpine o hodně, protože jak známo, postavení na startu má pro závod často důležitý význam.

Kolisavá, ale stále značná teplota (25°C vzduch / 30°C trať), lehce rostoucí vlhkost vzduchu (65 %) a vítr 6,4 km/h severozápadního směru byly kulisou k letošní poslední kvalifikaci. V rostoucím soumraku se všech dvacet pilotů shromáždilo k boji o startovní rošt pro finále ročníku 2024 -na nejměkčích pneumatikách škály C5-C3.

Q1 - 18 minut

První vyjel na trať Stroll, jenž měl co napravoval, stejně jak Alonso za ním - ten ovšem nasadil tvrdé pneumatiky, evidentně jen pro zaváděcí kolo; hned za nimi následovaly oba Mercedesy. Kanaďan si zapsal první čas 1:24,366. Poté už se okruh začal plnit ostatními vozy. Slušný čas zajel Pérez, ale výkon 1:23,559 mu byl kvůli překročení traťového limitu v zatáčce 1 eliminován - aby mu byl v samotném závěru Q1 opět uznán. Do čela tak šel překvapivě Sainz jr. (1:23,487) a opět hrály vysokou hru Haasy na průběžném třetím a sedmém místě - až za nimi byly oba Mercedesy.

Pět minut před koncem Q1 se vyhrnuli na trať zejména ohrožení piloti, což platilo pro oba Williamsy a Péreze plus i další méně pod tlakem. Tím se téměř ucpala výjezdová ulička a docházelo k mnoha kolizním situacím. Ale to samé i při dojezdu rychlých kol. Lawson se takhle musel doslova prodírat mezi Russellem a Hamiltonem v zatáčkách 15 a 16. Trať zjevně zrychlovala a malým šokem byl průběžně nejlepší čas Bottase (1:23,481). Nakonec ho překonal Leclerc (1:23,302) a skutečným překvapením bylo selhání Hamiltona, jemuž vyšla předpověď, že výsledek bude těsný - skončil už v první části: „To je špatné, pánové, Ježíši, komentoval svůj výkon Hamilton. Otázkou je, zda nedoplatil na Magnussenem poražený kužel v zatáčce 14 pod hotelem, jenž se mu zaklesl za přední část podvozku.. 

D Q2 nepostoupili: Albon, Zhou, Hamilton, Colapinto, Doohan

Q2 - 15 minut

Začátek Q2 byl kvůli zmíněnému incidentu v zatáčce 14 posunut. Poté se první na Yas Marina Circuit vydal Verstappen. Po něm už to šlo ráz na ráz, ovšem ještě se zpožděním byl zaznamenán incident mezi Lawsonem a Russelem v zatáčce 14 - ovšem bez následků. Max hned prvním časem posadil laťku hodně vysoko - 1:22,998! Ostatní zaostávali, Leclerc navíc musel v zatáčce 14 vyrovnávat smyk, když dojel překážejícího Gaslyho. Verstappenovu času se dokázal přiblížit jen Norris, ztrácel přesně jednu desetinu. Poměrně vysoko se vyšplhal Cunoda (1:23,427), ale jako jeden z mála nasadil hned nové pneumatiky.

Druhé pokusy byly dalším bojem o přežití, zejména Leclerc potřeboval vzhledem ke své penalizaci co nejlepší umístění, ale prozatím trčel na desáté pozici. Byl tu ale fenomén zrychlující trati, proto bylo jasné, že se všichni pokusí vyrazit co nejpozději - leč už jsme byli svědky, co se odehrálo ve výjezdu v tunelu pod tratí. Verstappen si byl jist svou pozicí a ke druhému pokusu nenastoupil. Ostatním se ale povedlo dostat ke své šanci včas.

Magnussen svůj čas sice zlepšil, ale ne dost, zatímco Hülkenberg se posunul na druhé místo. V druhých pokusech dominovali oba piloti Ferrari, ale Leclercovi byl smazán čas 1:22,980 za porušení traťových limitů v zatáčce 1 - projel ji téměř stejně jako Pérez, ale rozhodly zřejmě milimetry. Zastoupil ho Sainz jr., časem o 5 tisícin lepším. Posledním v akci byl Bottas, jemuž se povedlo v minutě dvanácté postoupit na úkor Cunody. A jak je to všechno provázané - Péreze právě Leclercovo odečtení času zachránilo v Q3. Monačan tak mohl být dvojnásob naštvaný, zejména kvůli Gaslymu překážení...

Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Lawson, Stroll, Leclerc, Magnussen

Q3 - 12 minut

Pouze Red Bully a McLareny prošly do Q3 v plném obsazení. První do poslední části vyrazil Hülkenberg, následován Pérezem, Sainzem jr. a Alonsem. Německý veterán také stanovil limit - 1:23,492, který ovšem pokořil Verstappen, i když v zatáčce 16 dostal smyk a cílovou čáru málem projel bokem - grafika hbitě spočítala, že tím přišel o 0,19 vteřiny. Pokračovalo chaotické škrtání časů - Piastri se prohřešil stejně jako Leclerc a musel oželet čas 1:22,985 - ale byl na tom prakticky identicky jako Pérez - také se stejně jako Mexičan dočkal rehabilitace a poskočil zpět na třetí místo. Bottas na první pokus rezignoval a bylo jasné, že jeho „zelená žabka“ se soustředí na jediný výjezd.

Druhé pokusy zahájil Pérez, ale poté už poněkolikáté šokoval Hülkenberg a na chvíli se prosadil do čela. Za ním však byli všichni lepší soupeři a vzápětí ho odsunuli do druhé řady Piastri, Norris a Sainz jr., ale i tak to  je pro Nica obrovský úspěch. Verstappenovi závěrečné kolo nevyšlo a rozhodně se vytáhl Bottas, jenž si připsal alespoň skalp Péreze.

GP Abú Zabí (Abú Zabí)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team1:22,595
2. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team1:22,804
3. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari1:22,824
4. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team1:22,886
5. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing1:22,945
6. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team1:22,984
7. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team1:23,132
8. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team1:23,196
9. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber1:23,204
10. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing1:23,264
11. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T1:23,419
12. 30 Liam LAWSON nzlVisa Cash App RB Formula One T1:23,472
13. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team1:23,784
14. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari1:23,883
15. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team1:23,877
16. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing1:23,821
17. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber1:23,880
18. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team1:23,941
19. 43 Franco COLAPINTO argWilliams Racing1:23,912
20. 61 Jack DOOHAN ausBWT Alpine F1 Team1:24,105

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy