PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Ferrari opatrně nadšené, Mercedes kalkuloval

Max Verstappen dosáhl 33. pole-position v kariéře | foto: Red Bull Content Pool

Známe prvního kvalifikačního vítěze i přibližné rozložení startovního roštu. Tradičně přinášíme názory pilotů i zástupců týmu po letošním prvním boji o startovní pozice.

Red Bull

Max Verstappen, pole-position

Je to skvělý pocit, být zase na čele. Testování se vydařilo, závodní víkend byl poněkud složitější - bylo těžké udržet vyvážení vozů kvůli obtížným podmínkám a poměrně silnému větru. Když kvalifikace začala, nikdo vlastně nevěděl, jak na tom všichni jsou - byla nakonec velmi těsná, což je pro tento sport jen dobré. Udělali jsme několik dobrých vylepšení a také jsme od třetího tréninku navýšili výkon - v Q3 jsem pak měl i vyšší přilnavost. Jsem s výkonem vozu spokojen a také jsem rád, že opět mohu závodit. Před zítřejším závodem mám dobrý pocit a věřím si. Jde o co nejlepší nakládání s pneumatikami, protože v závodě se může přihodit cokoli. Máme dobrý závodní vůz a doufám, že dnešní výkon potvrdíme.

Sergio Pérez, 5. místo

Hned v první zatáčka mi nevyšla, takže jsem nezajel dobré kolo, to hned znamená dvě nebo tři místa, když je pole tak vyrovnané. Celou kvalifikaci jsem si zvykal na tak lehký vůz, jel jsem s nim poprvé. Nedosáhl jsem maxima, protože jsem v Q2 nejel kvůli šetření pneumatik druhý pokus, ale pozitivní je, že výkon je solidní. Čeká nás ještě práce, nicméně záleží na zítřku, stojím na pravé straně startovního roštu, takže bych měl dobře odstartovat. Spousta týmů pošetřila tvrdé pneumatiky, my zase měkkou sadu, takže zvolíme jinou strategii. Mým cílem je dostat se zítra na stupně vítězů, ale s ohledem na vyrovnané pole nás čeká pěkná bitva.

Christian Horner, šéf týmu

Od Maxe to bylo skvěle zajeté kolo, trať chladla, tím to bylo komplikovanější. Nedoufal v pole-position, ale naštěstí se vše povedlo. Odstupy jsou hodně těsné, říkal jsem si, že k jistému srovnání dojde, což dělá závody mnohem zajímavější. To bude asi i zítřek, vždyť mezi třetím a sedmým místem je jen 1,5 desetiny vteřiny, takže se o Checa startujícího z páté pozice nebojím. Kola jsou tu dlouhá a věřím, že bude schopen bojovat o stupně vítězů.

Ferrari

Charles Leclerc, 2. místo

Po poměrně složitém závodním víkendu to byla dobrá kvalifikace. Ve volných trénincích jsme vyzkoušeli pár novinek a dnešek je sladce korunoval. Nejdřív jsme v Q3 vyjeli na použitých pneumatikách, což poněkud ohrozilo náš rytmus před přechodem na novou sadu, ale celkově se zdá, že se nacházíme na lepším místě něž loni. Teď musíme počkat, abychom zjistili naše šance v závodním režimu. Red Bull se stále zdá být o krok napřed. Ale chci využít každé příležitosti, která se naskytne.

Carlos Sainz jr., 4. místo

Bylo to opravdu těsné a první kvalifikaci nehodnotím jako špatnou. Sice jsem v Q3 neposkládal vše dokonale dohromady, ale jsem pro zítřejší závod na slušné pozici. Po testech jsem si jist, že závodní tempo je ve srovnání se začátkem minulé sezóny lepší, takže se těším, až se do závodění konečně zítra pustím a hned budu vědět, jak na tom rychlostně jsem. Chtěl bych sezónu začít dobře.

Frédéric Vasseur, týmový šéf

Q1 i Q2 jsme zakončili na prvním místě, takže by nás to mohlo vést k očekávání, že kvalifikaci vyhrajeme, ale nepovedlo se, protože se nám v posledním kole nezdařilo všechno optimálně sladit. Obecně je náš výkon povzbuzující, protože jsme ve všech částech byli rychlí. Máme za sebou první víkendový krok, zítra uvidíme, jak se popasujeme se závodním režimem. Je značně obtížné hodnotit zimní testy a ohledně množství paliva stále tápeme ve tmě. 

Prozatím se zdá, že Red Bull nebude mít tak komfortní sezónu jako loni, možná by ho více týmů mohlo dostat pod tlak a donutí jej provádět rozhodnutí ohledně strategie či dokonce nastavení. Ale s vyhlídkou na závod se soustředíme zejména na sebe - degradace pneumatik je nejvíc zásadní, potom je otázka, jaké výsledky dovezeme. Prvním cílem je neztratit zbytečně žádné body.

Mercedes

George Russell, 3. místo

Všichni v továrně odvedli skvělou práci a dali mně a Lewisovi vůz, s nímž se cítíme mnohem lépe. Na takovém základu se dá stavět. Stále ale máme co dohánět, abychom se pohybovali zcela vpředu, ale i moje startovní pozice není k zahození. Je jasné, že mezi špičkovými týmy včetně nás, Ferrari, McLarenem a Aston Martinem to bude těsné. Je skvělé zajet perfektní kolo a získat desetinu nebo dvě a tím získat několik pozic na roštu. Tým od testů pracuje neuvěřitelně tvrdě na doladění a správném nastavení. V rychlosti na jedno kolo jsme udělali značný pokrok, doufám proto, že jsme neslevili v závodním tempu, ale to uvidíme zítra. Myslím, že nás čeká boj o stupně vítězů za Verstappenem.

Lewis Hamilton, 9. místo

Jako v posledních letech jsem se tu v kvalifikaci trápil. Vůz je přitom skvělý, ale až když jsem poněkud změnil přístup. Včera jsem se tak dobře necítil. Rozhodně jsem musel na kvalifikační kolo vynaložit mnohem víc sil, než jsem doufal, proto předpokládám, že se mi to zítra vyplatí. Myslím, že Georgeovo umístění podtrhuje současnou formu týmu. Naznačuje naši práci během zimy - je úžasné mít vůz, s nímž lze bojovat o nejvyšší mety. Znovu ve vás zažehne oheň. Za mě Bono i všichni ostatní dnes předvedl úžasný výkon.

Toto Wolff, generální ředitel

Včera byly naše výkony na jedno kolo o něco lepší. Ale záměrně jsme volili nastavení s ohledem na zítřejší závod, takže doufáme, že si v něm o něco polepšíme. Změny určitě byly důsledkem poklesu našeho výkonu. Na začátku kvalifikace jsem si dokonce říkal, jestli jsme neobětovali pro zítřek příliš mnoho, ale nakonec to dopadlo celkem dobře. Russellova pozice je pro začátek slibná, ale pořád na pole-position ztrácíme tři desetiny. Za Verstappenem je několik týmů v těsných odstupech, proto pokud najdete i malá zlepšení, pak hrajete správnou hru. Proto doufám, že se zítra zlepšíme, ale pořád se s tímto vozem máme co učit.

Aston Martin

Fernando Alonso, 6. místo

Pro mě je moje umístění příjemné večerní kvalifikační překvapení a velmi dobré zahájení nové sezóny. K tréninkům jsme přistupovali opatrně, ale zjistili jsme, že si držíme konkurenceschopnost a nakonec jsem na Ferrari v Q3 ztrácel jen desetinu. Vůz se mi dnes zdál lépe vyvážený, jemné vyladění bylo opravdu pozitivní. Myslím, že zítřejší závod bude hodně těsný a díky minimálním rozdílům bude klíčové, jak zvládneme všechny aspekty. Uvidím, co půjde udělat, ale rozhodně jdu do závodu naplno.

Lance Stroll, 12. místo

V AM24 jsem se cítil v kvalifikačních jízdách dobře - je to odraz práce, věnované testům, abychom dosáhli správně konfigurace nastavení. V Q1 se mi hodně povedlo rychlé kolo, ale v Q2 jsem byl v zatáčce 13 pozdržen provozem. I to může způsobit rozdíl mezi setrváním v Q2 a postupem do Q3. Zvláště když jsou odstupy tak malé a záleží na každém kole a desetině. Vyrovnané pole slibuje zajímavý zítřejší závod, udělám, co bude v mých silách, abych dobře odstartoval a stejně tak i pokračoval.

Mike Krack, šéf týmu

Kvalifikaci jsme zvládli dobře a máme solidní pozici pro zisk bodů v zítřejším závodě. Jednotlivá kola byla od obou pilotů čistě zajetá a všímáme si, jak jsou letos jednotlivé týmy vyrovnané, co se týče výkonu na jedno kolo. Z toho důvodu je nutné vše učinit perfektně, protože každá desetina hraje zásadní roli. Přes zimu jsme se soustředili na snížení odstupu od špičkových týmů a první náznaky jsou povzbudivé. Je to ale teprve první kvalifikace v novém roce, takže uvidíme, jak se věci budou vyvíjet dále. Zítra se dočkáme odpovědí ohledně závodního výkonu; během posledních několika týdnů jsme náš domácí úkol zvládli a dobře se připravili, tak uvidíme, jak vše dopadne.

McLaren

Lando Norris, 7. místo

Vůz byl po celou dobu kvalifikace skvělý a cítím v něm obrovský potenciál. Ovšem v závěru jsem nezajel nejlepší kolo, nicméně závod je dlouhý a bude určitě dost příležitostí předjíždět. Uvidíme, co půjde udělat, abych dosáhl nějakého úspěchu.

Oscar Piastri, 8. místo

Výrazné zlepšení oproti loňsku. Celou kvalifikaci jsem bojoval s vyvážením a cítil jsem se ve srovnání se včerejškem docela mimo. V posledním kole Q3 se všechno dalo aspoň trochu dohromady, i když to nebylo vůbec lehké. Do zítřejšího závodu jdu uprostřed pole, které je hodně vyrovnané a moc prostoru nebude, takže nic jednoduchého mě nečeká, ale uvidím, co se podaří zvládnout.

Andrea Stella, šéf týmu

S výkonem vozu můžeme být celkově spokojeni. Ve srovnání s předchozí sezónou jsme ze startovního pole dosáhli největšího zlepšení, dokonce jsme bojovali o nejlepší příčky. Je tu také ale poněkud hořká pachuť, že jsme nezvládli vytěžit plnou rychlost našich monopostů. Lando měl v Q3 problémy v první zatáčce při obou pokusech a tvrdil, že by se určitě kvalifikoval výš. Druhý a třetí sektor už byl velmi slibný, což je pro závod hodně povzbudivé. Oscar také odvedl dobrou práci, ale celou dobu se pral s ideální rychlostí. Po Q1 bylo auto podle něj nepředvídatelné, ale společně s inženýry se jim podařilo udělat žádoucí úpravy. Základ je solidní, můžeme vyjet dobré body. Na zítřejší závod se těšíme.

Haas

Nico Hülkenberg, 10. místo

Na konci předešlé sezóny se mi ještě několikrát podařilo dostat se do Q3, také víme, že v kvalifikaci umíme být silní. V tomto směru se zdá, že neztrácíme, ale je třeba vyřešit dřívější problémy se závodním režimem. To bude v tomto roce nejspíš zásadní bod, na nějž jsme se v testech hodně zaměřili a změnili loňskou charakteristiku. Lepší se to, ale skutečným testem bude zítřek, abychom zjistili, zda to funguje i při závodě. Čeká nás hodně napětí.

Kevin Magnussen, 15. místo

Nemohu být spokojen, protože jsem nezajel žádné dobré kolo. Pozitivní je, že na voze je znát určitý pokrok, takže se na závod těším. Považuji závodní tempo za slušné, proto můžeme být konkurenceschopnější, v což doufám. Když to vyjde, bude naše situace odlišná od té loňské, kdy jsme jenom klesali a klesali. Upřímně, dnes jsem byl dost nervózní, o to víc se těším na sobotu.

Ayao Komatsu, šéf týmu

Od třetího tréninku jsme se soustředili na náš výkon s malým množstvím paliva a poté jsme dospěli k názoru, že pokud odvedeme dobrou práci, můžeme se dostat do Q2. Povedlo se a jsem proto hodně šťastný. S Nicem v Q3 jsme měli - řekněme - klidnou mysl, protože nám bylo jasné, že zítra nebudeme závodit s Mercedesem ani McLarenem, takže jsme pro Nica vyšetřili jednu novou sadu, abychom měli větší šanci. Doufám, že se nám všechny poznatky z testů a včerejších jízd s plnou nádrží povede převést do praxe a zítra se pokusíme získat nějaké body.

Visa Cash App RB

Juki Cunoda, 11. místo

Je škoda přijít o tak malý rozdíl o Q3, ale s výkonem jsem spokojen. Včera jsem se mnohem více trápil, zvlášť v druhém tréninku, ale tým odvedl fantastickou práci a přes noc vlastně auto přestavěl. Stále jsme v procesu seznamování se s monopostem, ale každým tréninkem se zlepšujeme, proto to uspokojení. Dnes jsme náš balíček maximalizovali, ale body se rozdávají až v závodě, takže se soustředíme na zítřek a půjdeme do toho znovu. Jsem zdravě sebevědomý a těším se na závod.

Daniel Ricciardo, 14. místo

S dnešním výkonem spokojený nejsem, vlastně cítím zklamání, abych byl zcela upřímný. Víkend zatím probíhá stabilně, i proto jsem cítil jisté sebevědomí, ale nikdy jsem neměl úplně dobrý pocit. Jako by tu bylo něco, s čím v každém kole zápasím a nedokázal překročit hranici pocitu, že jsem odvedl dobrou práci. Co se vozu týče, na Jukim je vidět, čeho jsme schopni a kde chceme být. Kvalifikace vlastně byla pocitově nejhorší, ale před závodem se cítím znovu sebevědomě a myslím, že šance na body stále je.

Alan Permane, závodní ředitel

Mířili jsme do středu pole a toho jsme také dosáhli. Juki splnil očekávání, Daniel byl hodně blízko. Dnešek byl odrazem dobré reakce celého týmu na včerejší tréninky. Zítra očekáváme vyrovnaný závod, jehož zde vždy komplikuje značný úbytek pneumatik. Jsme zvědaví na naše závodní tempo a jak dokážeme pracovat s pneumatikami - chceme, abychom se oběma vozy posunuli vpřed.

Williams

Alex Albon, 13. místo

Předpokládal jsem, že budu patnáctý, takže moje umístění je mírnou odměnou za povedenou kvalifikaci. Na papíře jsou pocity smíšené, protože mám dojem, že za tak dobrou práci a maximálně vytěžený výkon z vozu bych mohl být i lepší, ale pořád v něm ještě máme nějakou rezervu, což není špatné. Dnes jsem byl nadšen, když jsem jel s malým množstvím paliva a cítil se v lehkém voze skvěle. Doufám, že se tomuto výkonu zítra přiblížím. Udělali jsme některá vylepšení jako ostatně každý, takže jsou do jisté míry relativní. 

Logan Sargeant, 18. místo

První jízda byla výborná, druhá už skončila podstatně hůř. Poněkud mě mate rozdíl mezi chováním pneumatik v obou kolech, nezdálo se mi, že by bylo vše správně. Na druhé sadě jsem ztratil hodně přilnavosti v zadní části vozu. Je to zklamání, ale aspoň jsem cítil výkon vozu. Věděl jsem, že rozdíly budou těsné, což se potvrdilo. Nyní je obtížné odhadnout, jak si povedeme v závodním režimu, ale pocity mám dobré, takže doufám, že vše zítra bude mluvit v náš prospěch.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel

Střed pole je neuvěřitelně vyrovnaný a my dnes byli na jeho horší straně. Nicméně FW46 v tomto mixu má svůj nárok na konkurenceschopnost. Podmínky byly značně chladné a jak kvalifikace postupovala, museli jsme přizpůsobit naše nastavení. Nebylo dokonalé, ale vyvážení a práci s pneumatikami jsme zvládli - oba piloti měli své šance.

Bohužel Logan měl v posledním měřeném kole problém s nastavením brzd a to ho stálo rozhodující čas. Musíme to přes noc vyřešit, aby se podobná věc zítra neopakovala. Dnes jsme poprvé pořádně viděli relativní rychlost a na jejím základě obraz naší konkurenceschopnosti, přičemž stále nás provází spousta nejistot ohledně zítřejšího závodního tempa. Určitě do Grand Prix vstoupíme s důvěrou v oba piloty, že budou schopni bojovat s vozy kolem nich a dosáhnout pokroku.

Sauber

Valtteri Bottas, 16. místo

Není tajemstvím, že jsme zaostali za očekáváním. Pozitivum vidím v tom, že vozy dobře fungují - jen nám chybí výkon na jedno kolo. Už ve třetím tréninku nám bylo jasné, že projít do Q2 bude hodně těžké, protože pole je opravdu dost vyrovnané. Pokud jde o nastavení, upřednostnili jsme závod před kvalifikací a doufám, že toho zítra využijeme. Ještě přes noc doladíme náš balíček, abychom se pokusili vytěžit ještě něco navíc.

Guanyu Zhou, 17. místo

Nedosáhli jsme výsledku, v nějž jsme doufali. Prozatím je víkend pro nás náročný a nekonzistentní, během dvou dnů jsme nenalezli optimální nastavení. Věděl jsem, že se budu potýkat s rychlostí na jedno kolo a dostat se kamkoli výš bude obtížné, ale čekal jsem podstatně větší konkurenceschopnost. I když jsem nezajel dokonalé kolo, každá další desetina by byla velmi náročná. Nezačali jsme nejlépe, musíme se soustředit na sebe samé a hledat způsob, jak navýšit výkon. Jde o analýzu dat, lepší pochopení balíčku a zlepšování v tomto a dalších závodech. Zítra začínáme od nuly a pojedeme naplno, abychom vyrovnali dnešní nepovedenou práci.

Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu

První kvalifikace je vždy okamžikem, v němž se zrcadlí skutečnost výkonu různých týmů - dnes jsme se přesvědčili, že konkurence kolem nás bude opravdu extrémně velká a desetina může být zásadním rozdílem, zda postoupíte do Q2 či skončíte v Q1. Cítím zklamání, že ani jedno auto nepostoupilo; víme, že máme potenciál ke zlepšení výkonu na jedno kolo, ale také je nám jasné, že jen maličký zisk nás může posunout do boje o vyšší pozice - a dvě desetiny už vás dostanou na dosah TOP 10. Musíme se soustředit plně na práci před námi, počínaje zítřkem, kdy musíme vytěžit maximum ze závodní rychlosti - sezóna je dlouhá, budeme mít šanci vůz vylepšit a udělat kroky k dosažení našich cílů.

Alpine

Esteban Ocon, 19. místo

Očekával jsem obtížný vstup do kvalifikace a to se také potvrdilo. Musíme si uvědomit, kde je třeba se zlepšit, což se nám podařilo identifikovat poměrně brzy. Jak jsem uvedl v radiokomunikaci, věřím týmu, že dokážeme jít vpřed. Vůz jsme vylepšovali během testů i tréninků, ale na postup do Q2 to nestačilo. Zítra nás čeká dlouhý závod a myslím, že v závodním režimu se konkurenci přiblížíme. Chci zajet čistě a pokusit se postoupit výš, uvidím, co z toho se povede.

Pierre Gasly, 20. místo

Věděl jsem, že začátek snadný nebude a je vždy těžké vypadnout hned v Q1. Já dnes ani nevytěžil potřebné maximum. Rychlé kolo bylo špatné, velký provoz a pneumatiky správně nefungovaly, proto ani čas nebyl dobrý. Znamená to, že postup byl prakticky nemožný. Známe svou situaci a tým se snaží pracovat naplno a neustále vůz zlepšovat. Jako pozitivum vidím, že všichni táhneme za jeden provaz. Musíme se pokusit využít všeho, co máme v rukou a vybrat z toho co nejlepší výkon. Chci bojovat až do konce.

Týmový zástupce či člen vedení se nevyjádřili

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy