MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Petr Hlawiczka, 19. června 2014, 06:40 Google+

Co se děje, když selhávají jednotlivé součásti pohonné jednotky vozu Formule 1? Podíváme se na výpadky MGU-H, MGU-K či ICE.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 20.06. 22:00) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Zatímco loňské V8 motory dosahovaly výkonu 800 koní a KERS byl omezen na 6,6 sekundy na kolo, V6 pohonné jednotky nyní vyvíjejí výkon o 600 koních z motoru s vnitřním spalováním a dalších 160 koní přidávají pomocí elektrické energie.

I když ta není dostupná 100% a neustále, dosahují letos podobný výkon, jako loňské motory. Časy na kolo jsou nižší zejména kvůli osekání aerodynamiky (redukce předních i zadních křídel, zákaz výfukových difuzorů), o 50 kg vyšší hmotnosti vozů (prázdných, ne na startu závodu) a tvrdším pneumatikám. Během sezóny by však díky vývoj mělo dojít k leiminaci těchto faktorů. Za zmínku letos stojí i krouticí moment, který je o 70 % vyšší než u loňských V8.

Stručně si připomeňme používané zkratky základních součástí: letošní pohonné jednotky se skládají z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (tj. při brzdění na zadní nápravě) - MGU-K, z motorgenerátoru rekuperujícího tepelnou energii - MGU-H, z V6 motoru s vnitřním spalováním - ICE, úložištěm energie (baterie) - ES, turbodmychadla - TC a z řídicí elektroniky - CE.

pohonna jednotka
Součástí letošních pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)

Když selže MGU-H
Motorgenerátor MGU-H nemůže rekuperovat tepelnou energii a MGU-K dokáže dobíjet baterii pouze z jedné třetiny. Elektrický výkon je tak omezen jen na 50 koní a časová ztráta odpovíta 2 sekundám na kolo - nemluvě navíc o odezvě turbodmychadla, což velmi ztěžuje ovladatelnost.

Když selže MGU-K
Pak není možné úplně vybíjet baterii. MGU-H musí být po většinu času vypnut, aby nedocházelo k jejich přebíjení. K dispozici není žádný elektrický pohon - jediný dostupný výkon pochází z ICE. Časová ztráta odpovídá 3 sekundám na kolo, zůstává ale zachována funkce eliminující zpoždění turba (tzv. turbo lag).

Když selže MGU-K i MGU-H
Selhání obou motorgenerátorů se skládají: dochází ke ztrátě 3 sekund na kolo a zpoždění turba. Navíc vzhledem k tomu, že životní funkce V6 jsou poháněny pouze z baterií (protože neobsahuje alternátor), V6 toho moc neujede, pokud nejsou plně nabité.

Když selže ICE
Pokud vozu F1 dojde palivo, může ujet krátkou vzdálenost jen na elektrický pohon. Pokud V6 selže úplně, jezdec musí odstoupit poté, co se kliková hřídel přestane otáčet a přenášet elektrický výkon na kola.

volant
Volant Mercedesu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)

Role jezdce
Management energie má na starosti elektronika (díky softwaru), takže pilot nemusí oproti loňské sezóně dělat nic navíc. Letos již dokonce nemusí ani mačkat tlačítko KERSu.

Existují však módy, které si může volit na volantu - například pro dosažení maximálního výkonu při předjíždění. Využívání většího množství paliva či elektrické energie znamená, že bude potřebovat čas k nabití úložiště energie.

Na maximální výkon je možné jet 1 či 2 kola, ale ne delší časový úsek. Odezva akcelerátoru se také bude lišit, takže se tomu musí pilot přizpůsobovat.

Vytisknout

Diskuze: MGU-K dobíjí baterie jen z 1/3. Co se děje při selhání součástí pohonné jednotky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 20.06.2014 22:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

"Vettelovi to jezdí mizerně, asi převzal moje auto," usmívá se Webber a chválí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud