Hamilton nejrychlejší ve všech sektorech, motory Mercedes na rovinkách. Bude to na Ferrari stačit?

Petr Hlawiczka, 18. dubna 2015, 20:00 Google+

BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jakých časů piloti dosahovali v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Jak rychlí byli na rovinkách a co z toho bližšího můžeme vyvodit o výkonnosti jednotlivých vozů? A s jakými pneumatikovými strategiemi můžeme zítra počítat?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 20.04. 08:26) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).

Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.

okruh
Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Nejlepší sektory

Sobotní večer v Sákhíru patřil Hamiltonovi, který doposud vyhrál všechny letošní kvalifikace. Svému týmovému kolegovi slušně naložil poté, co byl absolutně nejrychlejší ve všech třech sektorech - 0,56 sekundy. Rosberg to vysvětloval tím, že se příliš soustředil na přípravu na závod a že ho překvapilo, jak byl Vettel rychlý.

Mercedes má výbornou rychlost na jedno kolo, dokáže ze své pohonné jednotky díky speciálním mapám dostat více, v závodě ale bude muset být o něco konzervativnější a Ferrari jim bude rozhodně blíže. Když k tomu přidají nižší degradaci pneumatik, mohla by zítřejší velká cena patřit rudým.

Vettel se totiž dokázal probít do první řady, když dal v Q3 (jako jediný s Bottasem) dohromady ideální kolo a na Hamiltona ztratil 0,437 s. Jeho týmový kolega Räikkönen udělal drobnou chybu, jinak by byl Rosbergovi mnohem blíže, pokud by poskládali sektory ve svém rozhodujícím kole - rozdíl by činil jen 15 tisícin sekundy.

Williams potvrdil pozici až třetího nejrychlejšího týmu, na Ferrari ztrácí kolem 3 desetiny na kolo. Bottas skončil o 0,363 s před Massou, Brazilec byl ale s Grosjeanem jediným jezdcem, který se v Q3 nezlepšil. Stáji z Grove se ale podařilo ušetřit pro závod jednu sadu pneumatik, v závodě jim to ale kvůli chybějící rychlosti k posunu vpřed moc nepomůže.

bahrajn - nejrychlejsi sektory kvalifikace
Přehled nejrychlejších sektorů

Maximální rychlosti

Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které obsadily prvních pět míst. Massovi s Williamsem komisaři naměřili maximální rychlost 335,8 km/h. Räikkönen, nejrychlejší jezdec s Ferrari, byl o 5,8 km/h pomalejší, Sainz s Renaultem ztrácel 13,8 km/h a Alonso s Hondou 14,9 km/h.

Japonský výrobce po vylepšení spolehlivosti přidal v Bahrajnu na výkonu a nyní je Renaultu na dostřel. V kvalifikaci sice hned na začátku odstoupil Button, který zažil další výpadek elektřiny, v rozhovoru si pak přesto pochvaloval, že nyní už řeší méně problémů než Renault, který chystá velké vylepšení na léto.

Shell pro Ferrari vyvinul nové palivo, které mu přidalo na výkonu 20 - 30 koní, Scuderia chystá dvě významná vylepšení pohonné jednotky. Prvních několik žetonů spotřebuje v Kanadě, kde bude mít nové písty, spalovací komoru i klikovou hřídel. Další modifikaci motoru si pak schovává na svůj domácí závod v Monze po letní přestávce.

bahrajn - nejvyssi rychlosti kvalifikace
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)

Pneumatiky

Kvalifikace začala za 26°C teploty vzduchu a 33°C teploty asfaltu. V jejím průběhu klesaly, což se kvůli době po západu slunce očekává i v zítřejším závodě. Jaký to bude mít vliv? S ubývajícím množstvím paliva bude klesat i teplotní degradace pneumatik, proto bude v závěru možné jezdit delší stinty, což stratégům otevře další možnosti.

Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí je v Bahrajnu dvousekundový rozdíl, což vedlo k tomu, že tu první jmenovanou použily všechny týmy včetně Mercedesu již v úvodní části. Díky tomu se také zítra schyluje k napínavému závodu. Bude zajímavé sledovat, jak Ferrari a Mercedes budou při dlouhých stintech využívat své pneumatiky a jaké budou rozdíly v jejich degradaci.

V Q3 začali všichni na použité měkké směsi (s výjimkou Ricciarda, který obě jízdy absolvoval na čerstvých měkkých, a Hülkenberga, jenž si naplánoval pouze jedno měřené kolo na čerstvé sadě měkkých). Hamilton předvedl nejrychlejší kolo ve svém druhém pokusu, kdy nazul nové pneumatiky.


Video: Srovnání nejrychlejších kol Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela
s komentářem Bruna Senny (zdroj: Sky Sports/Youtube)

Strategie

Situace je podobná jako před týdnem v Číně: třízastávková strategie je sice papírově o 0,6 sekundy na závod rychlejší, kvůli provozu a nutnosti předjíždění však týmy budou volit spíše dvě zastávky.

Ideální dvouzastávková strategie pro závod vypsaný na 57 kol počítá se startem na měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 38. kole.

V případě třízastávkové se z měkkých na měkké bude přezouvat v 15. a 35. kole a nakonec na středně-tvrdou v 46. kole.

Vytisknout

Diskuze: Hamilton nejrychlejší ve všech sektorech, motory Mercedes na rovinkách. Bude to na Ferrari stačit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 20.04.2015 08:26 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Suverenní Hamilton opět získal pole positon, druhý Vettel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud