Rozhovor se šéfem Hondy: V sezóně 2017 se chceme vyrovnat Mercedesu

Petr Hlawiczka, 15. prosince 2016, 06:30 Google+

Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa hodnotí v rozhovoru pro laf1.es letošní vývoj Hondy a vyhlídky před sezónou 2017. Se kterou součástí pohonné jednotky je japonský výrobce spokojený a kterou bude muset přepracovat? Jak velkou možnost pro ně představuje zrušení žetonů?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 16.12. 17:23) Napište svůj názor
Fernando Alonso a Lewis Hamilton bok po boku v Austinu

Fernando Alonso a Lewis Hamilton bok po boku v Austinu | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

První rok ve své pozici je za vámi. Jako ho hodnotíte?
Jusuke Hasegawa:
Na jedné straně jsem rád, že jsme dokázali předvést slušný pokrok ve srovnání s minulým rokem, se současnou situací ale samozřejmě nemůžeme být spokojeni. Musíme se zlepšit podstatně více, než je tomu v současné době.

Jak vidíte váš pokrok v posledních měsících?
JH:
Dali jsme si tři cíle. Prvním byla spolehlivost, druhým výkon spalovacího motoru a třetím navyšování výkonu pomocí systému pro rekuperaci energie. Myslím, že ERS dosáhl velmi dobré úrovně, prakticky stejné, na níž jsou lepší týmy.

Měli jsme nějaké problémy se spolehlivostí, ale ta se hodně zlepšila. Na dráze bylo problémů méně, což týmu pomohlo k pokroku. Je jasné, že musíme zlepšit spalovací motor - to je oblast, v níž na ostatní stále ztrácíme.

Změníte spalovací motor před rokem 2017?
JH:
Ano. Podle pravidel nemůžeme změnit všechno, ale změníme všechno, co se bude dát.

img-responsive

Jusuke Hasegawa sleduje počínání McLarenu, který jako jediný jezdí s jejich pohonnými jednotkami | foto: Honda Racing F1

V roce 2017 budou zrušeny žetony. Je to příležitost pro Hondu?
JH:
Teoreticky ano, ale žetony nejsou jedinou věcí, která limituje vývoj. K těm patří také zdroje, technologie a čas. Větší volnost oceňujeme, podle mě však k velké změně nedojde. Letos jsme nedokázali utratit všechny žetony.

Nepovede to k většímu vývoji v průběhu sezóny 2017?
JH:
Způsobí to drobný rozdíl, ale nic velkého.

Které součástí aktuálního motoru byste si rádi ponechali pro rok 2017?
JH:
Myslím, že jsme dosáhli velmi dobré úrovně v oblasti turba, tam je výkonnost dobrá. Nepředpokládá se, že změníme koncept systému, musíme však provést změny na spalovacím motoru.

Očekáváte, že Honda dosáhne tak velkého pokroku, jako minulou zimu?
JH:
Ano. Teď to ale musíme dokázat. Nemůžu nic zaručit. Rád bych to udělal, ale nemůžu.

img-responsive

Honda se před příští sezónou zaměří hlavně na změny spalovacího motoru | foto: Honda

Bylo řečeno, že se v roce 2017 můžete výkonem vyrovnat Mercedesu. Je to pravda?
JH:
Toho bychom rádi dosáhli, ale dnes se nacházíme uprostřed tohoto procesu. Jde o velmi choulostivou otázku.

Pat Symonds uvedl, že v roce 2017 by mohlo dojít k vyrovnání výkonnosti motorů. Věříte tomu?
JH:
Ne, protože Mercedes je dnes stále moc silný.

Jak dlouho to tedy bude trvat?
JH:
My čekáme, že je dostihneme příští rok, ale zatím to nevíme. Myslíme si, že k tomu dojde příští rok, uvidíme.

Letos si tým vedl dobře na okruzích, které kladou důraz zejména na výkon, jako je Austin či Malajsie. To by měl být přesvědčivý doklad o pokroku.
JH:
Ano. Je zřejmé, že zaostáváme ve všech oblastech: výkon, přítlak, mechanická přilnavost. Je to velmi těžké předvídat, na kterých okruzích budeme silní. Ani v Abú Zabí jsme nevěděli, jestli budeme silní nebo budeme spíše vzadu. Je pravda, že v Austinu nebo v Malajsii jsme byli silní, ale to je náš největší problém: posoudit, na kterých okruzích budeme dobří a kde ne.

img-responsive

McLaren MP4-31 má podle Hasegawy slabiny v oblasti šasi: nedostatečný přítlak a mechanickou přilnavost | foto: McLaren

Někteří lidé zpochybňují vlastní pokrok McLarenu - Hondy, protože se odstup od pole-position od roku 2015 dramaticky nesnížil.
JH:
Nemyslím si, že by to byla pravda. Podle mě jsme ztrátu na Mercedes stáhli. Na některých okruzích je stále hodně velká, ale já si myslím, že jsme ji snížili. Taková kritika není pravdivá.

Kolik času zabere výroba nového motoru?
JH:
Pokud začínáte od nuly, jde o tři nebo čtyři roky. Ale zlepšit ho dokážete za rok, protože v té další sezóně s ním jezdit nemůžete. Na motoru pro příští sezónu jsme začali pracovat v květnu.

Výrobci jako Renault rozšířili své řady o 100 zaměstnanců.  Jaké změny se udály u Hondy?
JH:
Rozšiřujeme své zdroje, ale počty zaměstnanců neuvádíme. Můžeme ale také využít členy oddělení silničních vozů. Můžeme využít jejich technologii, lidi a zařízení.

V posledních letech jste byli hodně kritizováni. Byla kritika oprávněná?
JH: Nebyla nespravedlivá, protože bylo jasné, že jsme pozadu. Ve sportu je ale vždycky někdo vzadu, takže... Ale u jmen jako je McLaren a Honda toho všichni hodně očekávají. Žel jsme tato očekávání moc nenaplnili.

img-responsive

K odvolání Dennise se sportovní šéf Hondy odmítá vyjádřit | foto: McLaren

Jak vztah s Hondou ovlivnilo odstoupení Rona Dennise z pozice výkonného ředitele McLarenu?
JH:
K tomu nemám žádný komentář.

Jak se vám líbí Zak Brown?
JH:
Zak je velmi otevřený a snadno se s ním komunikuje. Očekávám, že naše komunikace a spolupráce bude dobrá.

Je vzhledem k posledním změnám čas na otevření rozhovorů se zákaznickými týmy?
JH:
Hovořím se všemi týmy, které by mohly mít zájem o motory Hondy. Pro příští rok nemáme uzavřenou žádnou smlouvu s druhým týmem. Pro rok 2018... ne, že bychom to očekávali, ale podle pravidel musíme být schopni motory dodávat. Jenže zatím nejsme moc silní, takže se musíme soustředit na jediný tým.

V květnu jste řekl, že váš motor není v očích ostatních atraktivní.
JH:
Ano, situace je nyní stejná. Oceňuji, že některé týmy se zajímají o budoucí vývoj motoru Hondy. I když zatím nemáme co oznámit, tak není tajemstvím, že jednám s kterýmkoliv týmem.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Rozhovor se šéfem Hondy: V sezóně 2017 se chceme vyrovnat Mercedesu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 16.12.2016 17:23 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fangio a Moss - ti dva byli na téměř stejné úrovni...

Malé rozjímání před finále a zamyšlení nad Hamiltonem

Pascal Wehrlein u Sauberu pokračovat nebude, jeho poslední nadějí je Williams

Sauber v Abú Zabí oznámí své piloty pro rok 2018, vrátí se s ním do hry i Alfa Romeo?

Pohonná jednotka, na kterou docházejí díly

Renault přiznává "hořkost" situace, kdy musí obětovat výkonnost v zájmu spolehlivosti

Sergej Sirotkin při posledních sezónních testech v Silverstone, první den

Na scénu vstupuje Sirotkin. Ruský pilot by měl v Abú Zabí testovat s Kubicou pro Williams

Kevin Magnussen se o názory okolí příliš nestará

Zlý muž? Tomu se v našem týmu smějeme, říká Magnussen

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (10:00 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Piloti na tiskové konferenci

Ecclestone: Hamilton bude dominovat. Proč Alonso ani Vettel k Mercedesu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari by odchodem z Formule 1 ušetřilo 2,9 miliardy korun

  2. Nejlepší týmový kolega Massy? Alonso, "o titul ale příští rok bojovat nebude"

  3. Nevíte co s penězi? Kupte si třeba vůz, ve kterém Schumacher vyhrál GP Monaka

  4. Rosberg se s Hamiltonem nenáviděli. "Teď můžeme být zase kamarádi," myslí si Nico

  5. VIDEO: Alonsův debut s vozem LMP1 při testech s Toyotou v Bahrajnu

  6. "Strollovi by pomohl pomalejší týmový kolega," domnívá se Villeneuve. Williams jej brání

reklama