McLaren přiznává, že ke ztrátě jeho výkonnosti vedly větší deformace pneumatik Pirelli

Petr Hlawiczka, 2. května 2013, 16:00 Google+

McLaren tvrdí, že už ví, proč jejich vůz MP4-28 tolik zaostal za předsezónním očekávaním. Částečně k tomu přispěly problémy s novými pneumatikami, jejichž deformace způsobují turbulence, které narušují fungování difuzoru.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 02.05. 21:09) Napište svůj názor
mclaren mp4-28

mclaren mp4-28 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Pirelli v Bahrajnu krom změny v tvrdší směsi, která se bude podobat loňské specifikaci, slíbilo také zlepšení pneumatik pro testování v aerodynamických tunelech. Na ty si některé týmy včetně McLarenu stěžovalo, protože jejich modely dostatečně neodpovídaly jejich plné velikosti pro závodní monoposty a v tunelech vedly ke zkreslování dat (psali jsme zde).

McLaren se již zdá být na správné cestě a v Bahrajnu ukrojil další desetinku z náskoků soupeřů. V Austrálii ztrácel 1,5 sekundy na nejrychlejší, v Malajsii na plynulejší dráze 0,9 s, v Číně 0,7 a v Bahrajnu 0,6 s.

"A navíc na typu okruhu, na kterém jsme v Melbourne zcela vyhořeli," připomíná šéf McLarenu Martin Whitmarsh na trať, která jejich vozu neměla sedět. Ke zrychlení pomohly další změny v oblasti výfuku a podlahy v oblasti zadních kol. McLaren v Austrálii pneumatiky nedokázal zahřát, auto bylo velmi tuhé.

Po dočasném řešení choulostivá aerodynamika fungovala a McLaren si v závodě udržoval dobrou rychlost, když Sergio Pérez skončil šestý. Slabinou MP4-28 je trakce, proto trpěl v Melbourne s pomalými zatáčkami a častým brzděním a akcelerací.

mclaren
Zadní část McLarenu MP4-28 v Bahrajnu, kde tým učinil další drobný pokrok (foto: McLaren Mercedes)

Problémy s trakcí a velká ztráta aerodynamické výkonnosti při vyšší světlé výšce
Vůz vytváří na zádi dostatek přítlaku jen při nižší světlé výšce a menším propružení. "Při vyšší světlé výšce ztrácíme 25 až 35 bodů přítlaku," prozrazuje Whitmarsh pro Auto Motor und Sport. To je téměř desetina celkového aerodynamického přítlaku generovaného vozem.

Inženýři během posledních třech závodů zkoušeli upravit bočnice, výfuky, podlahu včetně vertikálních lišt pro usměrňování horkého vzduchu. Kvůli odlišné deformaci pneumatiky zvětšili výřezy kolem nich, proto musely být jinak nasměrovány i koncovky výfuků.

"Našemu vozu a pneumatikám rozumíme," řekl Whitmarsh v Bahrajnu. "Klíčem je odvodit správné řešení. Některé z pokusů nás posunuly kupředu, jiné ne. Některé nám poskytly odpovědi na to, co autu vyhovuje a co mu nesedí. Považuji za dobrou známku to, že náš vůz na všechny tyto změny reagoval."

mclaren
Upravené bočnice a výfuky na voze Jensona Buttona (foto: McLaren Mercedes)

Citlivá aerodynamika: turbulence kolem pneumatik narušují fungování difuzoru
Aerodynamika současných vozů je tak důležitá, že i nejmenší odchylka v důležitém povrchu může dramaticky narušit výkonnost vozu. "Viděl jsem případy, kdy jen drobné uvolnění kluzné desky zcela zničilo výkonnost difuzoru," uvedl technický ředitel Marussie Pat Symonds.

Nyní je celkem zřejmé, že za problémy MP4-28 stojí větší deformace pneumatik ve srovnání s loňským rokem, což je dáno změnou jejich konstrukce a měkčími bočnicemi. "Vytváří to za zadními koly turbulence, které pronikají do difuzoru a ovlivňují jeho výkonnost. Proto musíme do škvír v difuzoru foukat jinak než v roce 2012," pokračuje Whitmarsh.

Taková optimalizace difuzoru je však mravenčí práci. Boční strany difuzoru jsou na letošních vozech kvůli deformaci pneumatik více vyříznuté, s čímž souvisí i odlišné nasměrování horkých plynů z výfuků. Je třeba ale dávat pozor na možné problémy s přehříváním pneumatik, protože teplota výfukových plynů v těchto místech dosahuje podle Remiho Taffina z Renaultu stále ještě 700 - 1000 °C.

Do Barcelony hodlá McLaren přivést celou škálu nových dílů a doufá, že se ještě letos vrátí k vítězstvím.

Vytisknout

Diskuze: McLaren přiznává, že ke ztrátě jeho výkonnosti vedly větší deformace pneumatik Pirelli

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 02.05.2013 21:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

red bull rb9

Red Bull se rozešel s loňským dodavatelem alternátorů Magneti Marelli

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud