Trápí se McLaren kvůli horším pneumatikám pro aerodynamický tunel? Co nového chystá?

Petr Hlawiczka, 17. dubna 2013, 06:30 Google+

McLaren se na počátku sezóny trápí s výkonností. Loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem, na úvod té letošní však přišlo rozčarování. Mohou za problémy horší pneumatiky Pirelli pro aerodynamický tunel?

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 18.04. 00:03) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

McLaren se před sezónou 2013 rozhodl radikálněji pozměnit své auto. V přední částí se objevilo pull-rod zavěšení, opustil filozofii nižšího nosu, který je podobně jako u konkurence vysoko, zvolil extrémní tvarování zadní zužující se části bočnic a zvedl zadní hnací poloosy, které společně se spodním ramenem zavěšení a zadní spojovací tyčí zapouzdřil do křídlového profilu.

Očekávané výsledky se však na trati nedostavili, výkonnost daleko zaostává za očekáváním z aerodynamického tunelu. Podobně je na tom Sauber, který letos přišel s velmi úzkými bočnicemi.

Piloti obou týmů hlásí stejný problém: při zatočení klesá přítlak, proto v nájezdu do zatáčky nedokážou udržet rychlost. Dá se s tím trochu bojovat volbou tužšího zavěšení, to ale na druhou stranu vede k vyššímu opotřebení pneumatik, týmy proto zatím musí volit nežádoucí kompromisy.

mclarenDeformace modelů pneumatik pro aerodynamický tunel neodpovídají skutečnosti tak,
jako minulý rok (foto: McLaren Mercedes)

Pneumatiky pro aerodynamické tunely dostatečně nereprezentují realitu
Za problémy obou týmů stojí nové pneumatiky Pirelli, které jsou hranatější a odlišně se deformují, což má na aerodynamiku významný dopad (upozorňovali jsme na to už minulý rok v tomto článku).

Z pomalých záběrů vyplývá, že se měkčí vnitřní strana v zatáčkách deformuje podstatně více než minulý rok, což souvisí se změnou konstrukce (přechod z radiální na diagonální). Mechanici McLarenu kvůli tomu v Číně pilkou vyřezávali větší otvor mezi podlahou a pneumatikami.

Inženýři mnoha týmy si stěžují, že letošní zmenšené modely pneumatik pro aerodynamické tunely mnohem hůře reprezentují realitu než v roce 2012 - a jde zejména o jejich deformaci v zatáčkách. Týmy v moderních tunelech dokáží díky aktivnímu zavěšení šasi simulovat podobné síly působící na pneumatiku jako ve skutečnosti.

Zdá se, že ty, které se do vývoje monopostů pro rok 2013 pustili později, jsou tímto postižené méně: Red Bull RB9, Ferrari F138 a Lotus E21 - tyto vozy ihned fungovaly tak, jak designéři zamýšleli.

sauber
"Ubíráme se správným směrem," prohlásil Hülkenberg o Sauberu po vyzkoušení nového zadního křídla v Číně (foto: Sauber Motorsport AG)

Jaké novinky chystá McLaren pro Velkou cenu Španělska? Překope celý vůz
McLaren či Sauber musí jen lépe pochopit své letošní vozy a přizpůsobit je novým pneumatikám. Oba týmy dělají drobné pokroky. Sauber v Číně představil upravené zadní křídlo, McLaren novou konfiguraci výfuků a bočnic.

Jenson Button si zlepšování svého týmu pochvaloval, byť by chtěl dosáhnout zlomu co nejdříve: "Naše ztráta se zmenšila z 1,5 sekundy v Austrálii na 0,9 sekundy v Malajsii a na 0,7 sekundy v Číně."

Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe to je však málo, proto před Barcelonou avizuje velké úpravy. Nové díly pro Čínu nestihli vyzkoušet v aerodynamickém tunelu, novinky pro Velkou cenu Španělska však už takto prověřeny budou - navíc s vědomím, že modely pneumatik mohou vést k zavádějícím výsledkům.

Co nového tedy pro Barcelonu McLaren chystá? Nové přední křídlo, deflektory, bočnice, výfuky, podlahu, kryt motoru a zadní křídlo - tedy skoro polovinu auta. Podle Whitmarshe se ale nebude jednat o návrat zpět k osvědčenému loňskému vozu MP4-27: "Nos zůstává vysoko a u předního zavěšení pull-rod."

Vytisknout

Diskuze: Trápí se McLaren kvůli horším pneumatikám pro aerodynamický tunel? Co nového chystá?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 18.04.2013 00:03 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Willi Weber: Alonso je nejlepší, Vettel by měl na přestup k Ferrari zapomenout

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud