Analýza nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí: Motory Mercedesu v Bahrajnu výhodou

Petr Hlawiczka, 5. dubna 2014, 21:40 Google+

BAHRAJN - SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Kdo byl v daných sektorech nejrychlejší a kdo dosahoval na rovinkách nejvyšších rychlostí?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 07.04. 09:53) Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

V Bahrajnu se jela kvalifikace poprvé v noci za umělého osvětlení a tedy i za nižších teplot, než panují během dne v poušti. Poprvé jsme se dočkali také suché kvalifikace, protože v Melbourne i v Sepangu do ní promluvil déšť.

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).

Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.

okruh
Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Kvalifikaci dnes dominovaly Mercedesy: Rosberg na svého kolegu Hamiltona získal v prvním sektoru 0,123 s, ve druhém přidal 0,188 s, ztratil pouze ve třetím: 0,032 s. Oběma pilotům Stříbrných šípů se podařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v Q3 povedlo už jen Räikkönenovi a Buttonovi.

Mercedes je na tom dobře i po stránky aerodynamiky, jak je vidět při vysokých maximálních rychlostech z časů ve druhém sektoru. Dnes zkoušeli další verzí předního křídla, ale nakonec zůstali u té z Malajsie. Propracovány jsou veškeré detaily vozu od špičky unikátního nosu po difuzor.

Nejvíce by si v případě zajetí ideálního kola polepšil Massa (- 0,114 s) a Magnussen (- 0,081 s), jejich pozice na roštu by to ale neovlivnilo. Ze zbytku pole si vedl nejlépe Ricciardo, který byl Mercedesům nejblíže v prvním a ve druhém sektoru, ve třetím Button s McLarenem. Vettel měl s druhým Red Bullem problémy při podřazování a vypadl už v Q2.

Nadvládu motorů Mercedes potvrzují maximální rychlosti - v první desítce nechybí žádný z jejich vozů, z konkurence se dokázal prosadit pouze Sauber a Kvjat s Toro Rosso.  Pohonné jednotky Renaultu si celkově vedly o něco lépe než Ferrari, které na rovinkách jasně ztrácí. Deficit Sutilova Ferrari je na pomezí sektorů očividný. Němec zřejmě vsadil na nižší přítlak, který mu však chyběl, a proto vypadl už v Q1. Švýcarský tým je v úvodu sezóny zklamáním.

sektory
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtu (červeně) a skutečných zajetých časů (modře)

Výkonnostně tragický je stále i Lotus, který přivezl několik vylepšení včetně horizontálního křidélka umístěného mezi kly svého nosu. Tentokrát se mu větší technické problémy konečně vyhýbaly, do Q2 ale postoupil jen Grosjean poté, co překonal Maldonada o pouhých 9 tisícin.

Jejich závodní rychlost je ale lepší než kvalifikační a sedí jim i chladnější teploty, proto v zítřejším závodě očekávají, že si polepší. Aerodynamika vozu je dobrá, je však třeba vyladit práci s pohonnou jednotkou Renaultu.

Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí převyšoval rozdíl jednu sekundu na kolo, proto bylo prioritou předních jezdců ušetřit co nejvíce měkčích pneumatik pro závod. V minulosti by to vedlo k tomu, že by do Q3 mnozí nevyrazili, díky letošní sadě navíc jsem viděli na trati všechny jezdce.

Jednou z málo zmiňovaných výzev kvalifikace je kvůli novým pohonným jednotkám omezené využití plného výkonu: nelze totiž dvakrát za sebou využít 4 MJ, které nabízí letošní ERS. Protože je možná rekuperovat max. 2 MJ v jednom kole, nemohou piloti odjet dva kola za sebou naplno. To má dopad i na pneumatiky, které letos musí poskytnout špičkovou výkonnost pouze v jednom kole.

rychlosti
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)

Zítra můžeme očekávat strategie o dvou až třech zastávkách v závislosti na tom, jak budou týmy používat pneumatiky v souladu s vlastnostmi jejich vozů za klesajících teplot.

Papírově se zdá být pro závod o 57 kolech nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, jejich přezutí za stejnou směs v 17. kole, na středně-tvrdou ve 33. kole a závěrečný stint od 41. kola opět na měkké. Alternativou může být dvouzastávková strategie se začátkem na měkkých pneumatikách, přezutí na další měkké ve 22. kole a na středně-tvrdé v 44. kole.

motory
Počet použitých součástí pohonných jednotek po opravách před sobotní kvalifikací

Vytisknout

Diskuze: Analýza nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí: Motory Mercedesu v Bahrajnu výhodou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 07.04.2014 09:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Bahrajn zůstane nočním závodem i v dalších letech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud