FIA chce příští rok se škaredými nosy zatočit

iM2, 11. února 2014, 15:10 Google+

Nelibé reakce fanoušků Formule 1 na škaredé nosy nových monopostů nezůstaly bez odezvy. Že by došlo ke změně ještě pro tuto sezonu, je samozřejmě nemyslitelné, pro sezonu 2015 je to ale otevřené. FIA chce revidovat pravidla týkajících se nosů, aby zamezila jejich škaredému tvaru se zvláštním výběžkem.

Počet komentářů:  26 komentářů (Poslední 13.02. 18:02) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: FIA

Sdílejte článek

Takováto řešení si lidé vymýšlející pravidla určitě nepředstavovali. Monoposty F1 jsou přirovnávány k nejrůznějším zvířatům. Přirovnání jsme mohli slyšet hned několik - od mravenečníků přes nosaté opice (Kahau nosatý), slony, sumce, delfíny až po rejnoky.

Jistý člen FIA řekl: "Když jsme viděli první exempláře nových nosů při nárazových testech, tak jsme byli šokováni." Inženýři jednotlivých týmů F1 svými komentáři dopředu varovali, ale kdo počítal, že dojde na nejhorší?

Čas na kolo je důležitější než vzhled
Adrian Newey je velkým estétem a muselo mu být velice líto, že musí postavit takto vypadající monopost. Za vzhled vozu ale nemůže: "Přednost má čas na kolo. Vzhled je zde až ve druhé řadě. Podle mě je škoda, že auta, která s tím vyjela, nevypadají atraktivně."

Fandové však na nové nosy většinou ukazují palec dolů. Dle spousty z nich jsou auta pro rok 2014 dalším krokem špatným směrem. Na tom něco bude, v minulosti jsme moli vidět auta se zvláštním schodem na nosu a nos s jakýmsi chobotem. Dle některých by dokonce mohly letošní monoposty do filmů.

Nové řešení nosů v zájmu bezpečnosti
FIA nižším řešením nosů nesledovala pouze snížení přítlaku na předku. "Jako tvůrci pravidel si nemůžeme dělat starosti kvůli tomu, jestli nos vypadá esteticky nebo ne. Co nás ale nemůže nechat v klidu, je to, jestli plní svůj smysl, který jsme tímto pravidlem zamýšleli. Chtěli jsme zmenšit nebezpečí, které hrozilo při nehodě," říká Charlie Whiting

"Všechny nosy v nárazových testech obstály. Doslova naplňují pravidla. Pokud ta konstrukce není nebezpečná, tak musíme žít s tím, že vypadají tak, jak vypadají. Jednali jsme v dobrém záměru, ale nejsme designéři. Ti chtějí pod auta dostat co možná nejvíce vzduchu a redukují vše, co mu stojí v cestě," dodává dlouholetý šéf závodů F1.

Nová pravidla pro nosy od roku 2015
Rozhodujícím momentem je, že zpomalení při nárazových testech na prvních 15 centimetrech nesmí překročit 10 G. Není ale dána žádná minimální velikost pro řízenou část, do které se musí 'složit' při nárazu.

Některé týmy předložily přední části nosů tak měkké, jako kdyby byly z kartonu. Hodnoty zpomalení se tak měly pohybovat pod jedním G. Až poté následuje pevná struktura. A ta leží díky vzestupu nosní části skoro ve stejné výšce jako dříve. 

Přesně tomuto mělo být ale zabráněno. FIA chce ale pro rok 2015 pravidla v této oblasti vylepšit. Nejrůznější nápady na to, jak to udělat, už jsou, což přiznává i Whiting: "Například tím, že budeme požadovat symetrii, ve které bude v prvních 150 milimetrech deformační zóny předepsáno nejen maximální, ale také minimální zpomalení. A také tím, že výšku relevantní plochy nejen zvětšíme, ale také budeme požadovat více z této plochy i dále vzadu. Tím se vyhneme příčným přechodům z jedné struktury do druhé."

nosy


Vytisknout

Diskuze: FIA chce příští rok se škaredými nosy zatočit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 26, poslední 13.02.2014 18:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 26 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williamsová: Massa je velký motivátor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud