DISKUZE K ČLÁNKU Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech
V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000532
(Hlasovali 3 lidé)
31.12.2011 12:09
Tak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v… »
» uzivatel000718
(Hlasovali 2 lidé)
31.12.2011 15:19
Musíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
McMatej
19:10 09.01.2012 XXXPřipravil jsem vám názornou ukázku toho, jak okolní proudící vzduch vysává vzduch z difusoru. [odkaz na stránku]
Ventilátor fouká vzduch na vnější stranu difusoru, což způsobuje vysávání vzduch z vnitřku difusoru a trubky vedoucí do difusoru. To je znázorněno nasáváním plamene svíčky do trubky.
Po vypnutí ventilátoru přestává proudit vzduch jak na vnějšku, tak i ve vnitřku difusoru. To znamená, že vzduch proudící difusorem žádný vzduch z trubky vedoucí do difusoru nevysává.
Na vysávání vzduchu z difusoru a z trubky vedoucí do difusoru je nutný pohyb okolního vzduchu!!
Kdo nechce věřit nemusí, ale názornější příklad už si neumím představit. -
TarAg
00:04 03.01.2012 XXXDélka šipky je úměrná rychlosti proudícího vzduchu. Tlak je nepřímo úměrný rychlosti proudícího vzduchu, takže vzduch z difuzoru nic nevysává. Říká se tomu hydrodynamické paradoxo ( [odkaz na stránku] -
McMatej
18:09 31.12.2011 XXXMám pocit, že každý mluvíme o něčem jiném.
I na [odkaz na stránku] z odkazu je vidět, že nejnižší tlak je před difusorem (tmavě modrá) a v difusoru se postupně zvyšuje (až do světle zelené).
V difusoru je vyšší tlak než před ním. -
uzivatel000718
15:19 31.12.2011 XXXMusíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje na jednom principu, má jich zřejmě víc.
Pokud budeme pracovat s faktem Venturiho efektu, který zní že "s rostoucí rychlostí plynu klesá tlak" dojdeme k tomu, že je pro difuzor nepoužitelný. S touto teorií musíme považovat difuzor za část podlahy, a Venturiho efekt nastane až za zádí auta. Logicky, vzduch nemá ve větší míře šanci se do difuzoru dostat jinudy, než z pod-podlahy a tedy vzduch, který z pod-ní proudí se musí rozpínat, tzn ne zvyšovat svůj tlak resp zpomalovat rychlost, ale naopak, svou rychlost zvýšit, čímž sníží tlak, což se rovná PŘÍSAVNÉMU EFEKTU. JE TŘEBA SI UVĚDOMIT, ŽE AUTO JE NEUSTÁLE V POHYBU.
Nevidím žádnou spojitost mezi difuzorem a spoilerem, kterou jste někdo zde avizoval.
K wind carům. Nevím jak bych vysvětlit pracování wind carů (či jednoduše jen spolerů) pomocí tlaku. Je jednodužší si to vysvětlit tak, že vzduch se do zklopeného křídla opírá, čímž přenáší svou váhu, která je přímo úměrná rychlosti. Nic víc vědět nepotřebujete a už váte, jak funguje přítlačné křídlo.
Křídlo letadla bude zřejmě fungovat stejně, jen naopak, křídlo by mělo být nakloněno naopak - záď křádla pod předkem. Jen teorie.-
uzivatel000718
15:26 31.12.2011 XXXJen dodám, že stejné funkčnosti jako je difuzor přeci využívá podlaha (hlavně) RB, když je výrazně více nakloněna (záď trčí do vzduchu). Vzduch, který se vejde do mezery mezi přídí podvozku a zemí se svým postupem rozpíná, a tím vytváří přísavný efekt. Tím vlastně i difuzor nabírá na efektivitě, už tak roztáhlí vzduch se v difuzoru rozpíná ještě víc. -
Ssisoun
16:37 31.12.2011 XXXS křídlem to má společné to, že když veme přítlačné křídlo tak pod ním je vzduch rychlejší s nízkým tlakem a nad ním je pomalejší s vyšším tlakem, za křídlem si tyto proudy setkávájí a rychlejší vzduch s sebou strhává ten pomalejší a tím vytváří přítlak. Tvar difuzoru je podobný tvaru křídla, takže pod autem je velká rychlost vzduchu s nízkým tlakem a nad ním bočnicem atd je vzduch pomalejší s nížším tlakem, proto se na difuzorech ukazovaly guernyho klapky, či křídlové profily klapek viz. Red Bull-
uzivatel000532
16:47 31.12.2011 XXXomlouvám se na konci mám chybu, nad autem a bočnicem je vzduch pomalejší s vyšším tlakem
-
-
-
hmmm
14:43 31.12.2011 XXXTak u obyčejného cesťáku asi jo, ale u vozu konstruovaného pro vysoké rychlosti nemůže, to by vznikl nad autem nižší tlak než pod ním a při dostatečné rychlosti by vzlétlo, zatímco ve skutečnosti je se stoupající rychlostí tlačeno k zemi čím díl víc. Ostatně [odkaz na stránku] ze Ssisounova odkazu to ukazuje docela jasně - pod podlahou proudí vzduch mnohem rychleji než nad vozem. [odkaz na stránku] pak hezky dokresluje závislost tlaku a rychlosti - tlak je nejnižší tam, kde proudí vzduch nejrychleji - na přechodu podlahy v kanál difuzoru.
Škoda, že nemáme obrázek proudění okolo celého vozu a jeho širšího okolí. Mám teorii, že rychlému proudění pod podlahou napomáhá mezní vrstva země, která "drží" vzduch víceméně na místě, zatímco horní vrstvy se mohou volněji pohybovat.-
McMatej
15:40 31.12.2011 XXXAno, pod autem se vzduch může pohybovat rychleji, ale ne sám od sebe, ale když ho bude něco pohánět - vysávat.
Tvá teorie s mezní vrstvou vzduchu u země, ale vzduch pod autem brzdí, ne? Podobně mezní vrstva těsně pod podlahou, ta se pohybuje dokonce proti směru pohybu vzduchu.
To, že tvat karoserie s rovnou podlahou má pod autem kratší obtékací dráhu a nad autem delší, je snad jasné. -
McMatej
16:05 31.12.2011 XXXNa obrázku č. 3 je taky vidět, že zdaleka nejmenší (modré šipky) tlak je za autem, takže je jasné co vysává vzduch z difusoru.
V čerpadlech se nazývá difusorem jiná část než na autech.
Mně jde o princip a to ten, že rychle proudící proud vzduch v pomalu proudícím okolním vzduchu s sebou strhává okolní vzduch. Stejně to funguje i v čerpadlech, pohybující se mediu uvádí do pohybu stojící mědium. A je jedno, jak se které součásti, kterého zařízení nazývají.-
uzivatel000483
16:30 31.12.2011 XXXjenže difuzor je stále difuzor. a to v podzvukovém proudění znamená postupně se rozšiřující trubice ve které dochází k úbytku rychlosti a mimo jiné i k transformaci kinetické energie na tlakovou. A je jedno jestli to máš v čerpadle, kompresoru, turbíně, potrubí nebo přilepený na autě. pořád je to difuzor.-
McMatej
16:58 31.12.2011 XXXProti tomu nic nemám a ze srdce s tím souhlasím. V difusoru se snižuje rychlost a zvyšuje tlak.
A přesto je obecně rozšířený omyl, že v difusoru se snižuje tlak a proto vysává vzduch z pod auta (z tenčí části potrubí). A to by bylo buď perpetum mobile nebo to vysává vzduch z jiného důvodu. A to podle mně proto, že okolní rychle proudící vzduch s sebou strhává pomalu proudící vzduch z difusoru.-
uzivatel000483
17:44 31.12.2011 XXXTo je ale taky omyl. není to perpetum mobile ani to nesouvisí s vnějším zásahem tekutiny proudící okolo difuzoru. v tom čerpadle ti přeci okolo difuzoru taky nic neproudí. jde o to, že difuzor, nebo jakákoliv jiná napíšu prostě místní ztráta ovlivňuje už proudění před místem této ztráty. to znamená i před difuzorem. Tam proudění ovlivňuje tak, že snižuje tlak před difuzorem. to ale nemění nic na tom, že pokud auto jede konstantní rychlostí, tak tam stále bude konstantní hmotnostní průtok. Zde už totiž není ustálené proudění, na které se aplikujou jednoduché rovnice kontinuity a zákon zachování energie. Tyto úseky se již řeší buď měření nebo početně obvykle numericky. a vždy vyjde snížení tlaku před difuzorem.
A proč se tedy nevrací proud vzduchu z difuzoru zpět do míst s nižším tlakem?
Vsadím se, že by se chtěl vrátit. Ale nemůže. Na něj totiž už působí další vzduch, který se rychlostí pohybujícího se auta cpe do difuzoru a na něj zase další.. proto mu nakonec nezbude nic jinýho než opustit difuzor ve směru proudění.
-
-
-
-
-
hmmm
12:04 31.12.2011 XXXKrucinál, ještě jsem zapomněl na foukání. Ale jestli je moje difuzorová teorie správná, tak je to zřejmé - čím rychleji bude proudit vzduch okolo difuzoru, tím víc ho bude strhávat a tím bude níže popsaný efekt výraznější.
Umístění foukání pod podlahu okolo zadních kol by pak mohlo být nejvýhodnější z důvodu "utěsnění" difuzoru. V tom místě ztrácí difozur nejvíc své funkčnosti, protože tam ta pomyslná trubice, ve které se pohybuje naše pomyslná kapalina, netěsní.
Analogicky IMO fungovaly výfuky Renaultu - urychlily vzduch pod podlahou (vyšší rychlost, nižší tlak, vyšší přísavný efekt) a zároveň "utěsnily" onu pomyslnou trubici (díru mezi podlahou a zemí). -
McMatej
12:35 31.12.2011 XXXAby cokoliv fungovalo jako křídlo, musí být dráha obtékajícího vzduchu na jedné straně obtékaného tělesa kratší a na druhé delší. Fungovalo to v dobách wing carů [odkaz na stránku] Dnes není žádná část spodní strany podlahy delší než její horní strana.
Samotný Venturiho efekt taky nemůže způsobovat přítlak, protože vzduch pod autem nebude nikdy sám od sebe proudit rychleji než nad autem.
Vzduch z pod auta vysává difusor, já myslím že na podobném principu jako pracují proudová čerpadla. -
uzivatel000532
12:11 31.12.2011 XXXJinak pod autem kde je malý prostor vzduch proudí rychle a vzniká tam velmí nízký tlak, až podtlak a v difuzoru, kde se prostor zvětšuje se vzduch zpomalí a tlak se v něm zvýší -
uzivatel000532
12:09 31.12.2011 XXXTak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v difuzoru vlastně děje
[odkaz na stránku]-
McMatej
12:48 31.12.2011 XXXTo se mi právě moc nezdá.
Když budeš mít úzkou trubici a na ní bude navazovat rozšiřující se trubice (obyčejná nálevka neboli trychtýř) tak teorie, že rozšiřujícá části vzniká podtlak, protože se rozšiřuje a to způsobuje vysávání vzduchu z užší části, to by zvýšilo rychlost proudění v obou částech, tím by se ještě více zvýšil podlak v rozšiřující se čáasti a to by bylo perpetum mobile. A to jistě není.
Na vysávání vzduchu je potřeba dodat energii!! To může dodat jen okolní, rychleji proudící vzduch.
-