DISKUZE K ČLÁNKU Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 48, poslední 09.01.2012 19:10 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel000532 (Hlasovali 3 lidé) 31.12.2011 12:09
Tak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v… »
» uzivatel000718 (Hlasovali 2 lidé) 31.12.2011 15:19
Musíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje… »
» uzivatel000483 (Hlasovali 2 lidé) 31.12.2011 16:30
jenže difuzor je stále difuzor. a to v… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Připravil jsem vám názornou ukázku toho, jak okolní proudící vzduch vysává vzduch z difusoru. [odkaz na stránku]
    Ventilátor fouká vzduch na vnější stranu difusoru, což způsobuje vysávání vzduch z vnitřku difusoru a trubky vedoucí do difusoru. To je znázorněno nasáváním plamene svíčky do trubky.
    Po vypnutí ventilátoru přestává proudit vzduch jak na vnějšku, tak i ve vnitřku difusoru. To znamená, že vzduch proudící difusorem žádný vzduch z trubky vedoucí do difusoru nevysává.
    Na vysávání vzduchu z difusoru a z trubky vedoucí do difusoru je nutný pohyb okolního vzduchu!!

    Kdo nechce věřit nemusí, ale názornější příklad už si neumím představit.

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • TarAg

    TarAg

    XXX
    Délka šipky je úměrná rychlosti proudícího vzduchu. Tlak je nepřímo úměrný rychlosti proudícího vzduchu, takže vzduch z difuzoru nic nevysává. Říká se tomu hydrodynamické paradoxo ( [odkaz na stránku]

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Mám pocit, že každý mluvíme o něčem jiném.

    I na [odkaz na stránku] z odkazu je vidět, že nejnižší tlak je před difusorem (tmavě modrá) a v difusoru se postupně zvyšuje (až do světle zelené).
    V difusoru je vyšší tlak než před ním.

    + 2 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000718

    uzivatel000718

    XXX
    Musíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje na jednom principu, má jich zřejmě víc.

    Pokud budeme pracovat s faktem Venturiho efektu, který zní že "s rostoucí rychlostí plynu klesá tlak" dojdeme k tomu, že je pro difuzor nepoužitelný. S touto teorií musíme považovat difuzor za část podlahy, a Venturiho efekt nastane až za zádí auta. Logicky, vzduch nemá ve větší míře šanci se do difuzoru dostat jinudy, než z pod-podlahy a tedy vzduch, který z pod-ní proudí se musí rozpínat, tzn ne zvyšovat svůj tlak resp zpomalovat rychlost, ale naopak, svou rychlost zvýšit, čímž sníží tlak, což se rovná PŘÍSAVNÉMU EFEKTU. JE TŘEBA SI UVĚDOMIT, ŽE AUTO JE NEUSTÁLE V POHYBU.

    Nevidím žádnou spojitost mezi difuzorem a spoilerem, kterou jste někdo zde avizoval.

    K wind carům. Nevím jak bych vysvětlit pracování wind carů (či jednoduše jen spolerů) pomocí tlaku. Je jednodužší si to vysvětlit tak, že vzduch se do zklopeného křídla opírá, čímž přenáší svou váhu, která je přímo úměrná rychlosti. Nic víc vědět nepotřebujete a už váte, jak funguje přítlačné křídlo.
    Křídlo letadla bude zřejmě fungovat stejně, jen naopak, křídlo by mělo být nakloněno naopak - záď křádla pod předkem. Jen teorie.

    + 2 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000718

      uzivatel000718

      XXX
      Jen dodám, že stejné funkčnosti jako je difuzor přeci využívá podlaha (hlavně) RB, když je výrazně více nakloněna (záď trčí do vzduchu). Vzduch, který se vejde do mezery mezi přídí podvozku a zemí se svým postupem rozpíná, a tím vytváří přísavný efekt. Tím vlastně i difuzor nabírá na efektivitě, už tak roztáhlí vzduch se v difuzoru rozpíná ještě víc.

      + 1 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Ssisoun

      XXX
      S křídlem to má společné to, že když veme přítlačné křídlo tak pod ním je vzduch rychlejší s nízkým tlakem a nad ním je pomalejší s vyšším tlakem, za křídlem si tyto proudy setkávájí a rychlejší vzduch s sebou strhává ten pomalejší a tím vytváří přítlak. Tvar difuzoru je podobný tvaru křídla, takže pod autem je velká rychlost vzduchu s nízkým tlakem a nad ním bočnicem atd je vzduch pomalejší s nížším tlakem, proto se na difuzorech ukazovaly guernyho klapky, či křídlové profily klapek viz. Red Bull 03

      + 1 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Tak u obyčejného cesťáku asi jo, ale u vozu konstruovaného pro vysoké rychlosti nemůže, to by vznikl nad autem nižší tlak než pod ním a při dostatečné rychlosti by vzlétlo, zatímco ve skutečnosti je se stoupající rychlostí tlačeno k zemi čím díl víc. Ostatně [odkaz na stránku] ze Ssisounova odkazu to ukazuje docela jasně - pod podlahou proudí vzduch mnohem rychleji než nad vozem. [odkaz na stránku] pak hezky dokresluje závislost tlaku a rychlosti - tlak je nejnižší tam, kde proudí vzduch nejrychleji - na přechodu podlahy v kanál difuzoru.

    Škoda, že nemáme obrázek proudění okolo celého vozu a jeho širšího okolí. Mám teorii, že rychlému proudění pod podlahou napomáhá mezní vrstva země, která "drží" vzduch víceméně na místě, zatímco horní vrstvy se mohou volněji pohybovat.

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      McMatej

      XXX
      Ano, pod autem se vzduch může pohybovat rychleji, ale ne sám od sebe, ale když ho bude něco pohánět - vysávat.

      Tvá teorie s mezní vrstvou vzduchu u země, ale vzduch pod autem brzdí, ne? Podobně mezní vrstva těsně pod podlahou, ta se pohybuje dokonce proti směru pohybu vzduchu.

      To, že tvat karoserie s rovnou podlahou má pod autem kratší obtékací dráhu a nad autem delší, je snad jasné.

      + 0 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      McMatej

      XXX
      Na obrázku č. 3 je taky vidět, že zdaleka nejmenší (modré šipky) tlak je za autem, takže je jasné co vysává vzduch z difusoru.

      V čerpadlech se nazývá difusorem jiná část než na autech.

      Mně jde o princip a to ten, že rychle proudící proud vzduch v pomalu proudícím okolním vzduchu s sebou strhává okolní vzduch. Stejně to funguje i v čerpadlech, pohybující se mediu uvádí do pohybu stojící mědium. A je jedno, jak se které součásti, kterého zařízení nazývají.

      + 1 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000483

        uzivatel000483

        XXX
        jenže difuzor je stále difuzor. a to v podzvukovém proudění znamená postupně se rozšiřující trubice ve které dochází k úbytku rychlosti a mimo jiné i k transformaci kinetické energie na tlakovou. A je jedno jestli to máš v čerpadle, kompresoru, turbíně, potrubí nebo přilepený na autě. pořád je to difuzor.

        + 2 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • McMatej

          McMatej

          XXX
          Proti tomu nic nemám a ze srdce s tím souhlasím. V difusoru se snižuje rychlost a zvyšuje tlak.

          A přesto je obecně rozšířený omyl, že v difusoru se snižuje tlak a proto vysává vzduch z pod auta (z tenčí části potrubí). A to by bylo buď perpetum mobile nebo to vysává vzduch z jiného důvodu. A to podle mně proto, že okolní rychle proudící vzduch s sebou strhává pomalu proudící vzduch z difusoru.

          + 2 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000483

            uzivatel000483

            XXX
            To je ale taky omyl. není to perpetum mobile ani to nesouvisí s vnějším zásahem tekutiny proudící okolo difuzoru. v tom čerpadle ti přeci okolo difuzoru taky nic neproudí. jde o to, že difuzor, nebo jakákoliv jiná napíšu prostě místní ztráta ovlivňuje už proudění před místem této ztráty. to znamená i před difuzorem. Tam proudění ovlivňuje tak, že snižuje tlak před difuzorem. to ale nemění nic na tom, že pokud auto jede konstantní rychlostí, tak tam stále bude konstantní hmotnostní průtok. Zde už totiž není ustálené proudění, na které se aplikujou jednoduché rovnice kontinuity a zákon zachování energie. Tyto úseky se již řeší buď měření nebo početně obvykle numericky. a vždy vyjde snížení tlaku před difuzorem.

            A proč se tedy nevrací proud vzduchu z difuzoru zpět do míst s nižším tlakem?
            Vsadím se, že by se chtěl vrátit. Ale nemůže. Na něj totiž už působí další vzduch, který se rychlostí pohybujícího se auta cpe do difuzoru a na něj zase další.. proto mu nakonec nezbude nic jinýho než opustit difuzor ve směru proudění.

            + 1 / − 2

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Souhlasím s Hmmm. 01 01

    Dost už bylo obecně oblíbeného omylu, že rychle proudící vzduch pod autem přisává auto k silnici.

    Nad autem s rovnou podlahou bude vždy vzduch prudit rychleji!!

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Krucinál, ještě jsem zapomněl na foukání. Ale jestli je moje difuzorová teorie správná, tak je to zřejmé - čím rychleji bude proudit vzduch okolo difuzoru, tím víc ho bude strhávat a tím bude níže popsaný efekt výraznější.

    Umístění foukání pod podlahu okolo zadních kol by pak mohlo být nejvýhodnější z důvodu "utěsnění" difuzoru. V tom místě ztrácí difozur nejvíc své funkčnosti, protože tam ta pomyslná trubice, ve které se pohybuje naše pomyslná kapalina, netěsní.

    Analogicky IMO fungovaly výfuky Renaultu - urychlily vzduch pod podlahou (vyšší rychlost, nižší tlak, vyšší přísavný efekt) a zároveň "utěsnily" onu pomyslnou trubici (díru mezi podlahou a zemí).

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Možná z toho není úplně zřejmé, že difuzor má vlastně dvě funkce. Jednak sám o sobě vytváří trochu přítlaku, ale hlavně zvýrazňuje Venturiho efekt celé podlahy.

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Aby cokoliv fungovalo jako křídlo, musí být dráha obtékajícího vzduchu na jedné straně obtékaného tělesa kratší a na druhé delší. Fungovalo to v dobách wing carů [odkaz na stránku] Dnes není žádná část spodní strany podlahy delší než její horní strana.

    Samotný Venturiho efekt taky nemůže způsobovat přítlak, protože vzduch pod autem nebude nikdy sám od sebe proudit rychleji než nad autem.

    Vzduch z pod auta vysává difusor, já myslím že na podobném principu jako pracují proudová čerpadla.

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    XXX
    Jinak pod autem kde je malý prostor vzduch proudí rychle a vzniká tam velmí nízký tlak, až podtlak a v difuzoru, kde se prostor zvětšuje se vzduch zpomalí a tlak se v něm zvýší

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    XXX
    Tak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v difuzoru vlastně děje 03
    [odkaz na stránku]

    + 3 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      McMatej

      XXX
      To se mi právě moc nezdá.

      Když budeš mít úzkou trubici a na ní bude navazovat rozšiřující se trubice (obyčejná nálevka neboli trychtýř) tak teorie, že rozšiřujícá části vzniká podtlak, protože se rozšiřuje a to způsobuje vysávání vzduchu z užší části, to by zvýšilo rychlost proudění v obou částech, tím by se ještě více zvýšil podlak v rozšiřující se čáasti a to by bylo perpetum mobile. A to jistě není.

      Na vysávání vzduchu je potřeba dodat energii!! To může dodat jen okolní, rychleji proudící vzduch.

      + 1 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
Zavřít reklamu