Analýza sektorů: Vettel mohl vyhrát kvalifikaci s ještě větším rozdílem

Red Bull | foto: Red Bull Racing

SUZUKA - Co o výkonnosti vozů napovídají časy a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci v jednotlivých sektorech?

První sektor obsahuje kromě velmi rychlé úvodní zatáčky směsici středně rychlých Sennových esíček (zatáčky č. 3 - 7), je v ní zapotřebí dobrý přítlak a výborné vyvážení. Piloti musí během prudkých změn směru za vysokých rychlostí jemně pracovat s volantem a využívat obrubníky ve snaze udržet co nejvyšší rychlost.

Druhý sektor zažínající osmou zatáčkou vede pod mostem, za nímž se prudce brzdí do vlásenky č. 11. Po ní se jede naplno až do středně rychlých zatáček 13/14 (Spoon), z nichž je třeba mít co nejlepší výjezd kvůli následující dlouhé rovince.

Na ní začíná poslední a nejkratší třetí sektor s velmi rychlou zatáčkou č. 15 (naplno s deaktivovaným DRS) a pomalou finální šikanou 16/17, která vyžaduje dobrou stabilitu při brzdění. Na výjezdu je kvůli následující rovince, kde se bude v závodě nacházet jediná DRS zóna, důležitá dobrá trakce.

Měření maximálních rychlostí (speed trap) v Suzuce probíhá za zatáčkou č. 15.

 


Mapa okruhu v Suzuce

Kvalifikaci dominovaly Red Bully, zejména úřadující mistr světa Sebastian Vettel, jenž zajel o čtvrt sekundy rychleji než jeho týmový kolega Mark Webber. A svým soupeřům mohl uštědřit ještě větší debakl, kdyby se mu podařilo stejně jako Australanovi poskládat dohromady všechny své tři rekordní sektory během jednoho kola - byl by totiž o dalších 0,159 s rychlejší.

Krom Webbera se již žádnému pilotovi z elitní desítky ideální kolo zajet nepodařilo. Nejvíce by si v takovém případě polepšili Lewis Hamilton (- 0,245 s) a Romain Grosjean (- 0,285 s), oba teoreticky o jednu příčku.

V Q3 své časy oproti předchozí části zlepšilo jen šest pilotů - nepodařilo se to Alonsovi, Hamiltonovi ani Räikkönenovi, za což mohou žluté vlajky, které po smyku ve Spoon vyvěsila finská hvězda Lotusu. V té chvíli zrychlil pouze Kobajaši, kterého komisaři nepotrestali kvůli tomu, že v inkriminovaném místě nedosáhl lepšího času než ve svém předchozím pokusu.


Přehled nejrychlejších časů v sektorech a jejich součtů

Jak je vidět z tabulky, Vettel byl nejrychlejší ve všech sektorech, na svého týmového kolegu najel nejvíce v tom druhém (přes čtvrt sekundy), kde mu byl Button nejblíže - přesto jsou horší výkony McLarenu v kvalifikaci překvapením. Do Suzuky přivezl nová křídla a zlepšení, která vůz MP4-27 dle simulací zrychlila o 0,12 s na kolo.

Red Bull ale nasadil nastavitelné bubny brzd pro lepší zahřívání pneumatik, překvapivě i pasivní dvojité DRS a na poslední chvíli opět obdržel opět nové přední křídlo a dosáhl většího pokroku - zdá se, že až kolem 0,5 s. Tým z Wokingu včera jezdil s větším množstvím paliva solidní časy a podařilo se mu snížit opotřebení pneumatik.

Podle Buttona by musel zastavovat snad šestkrát. Hamilton sáhl po trablích s přetáčivostí monopostu dle svých slov v nastavení vedle (skončil s příliš velkou nedotáčivostí), před závodem toho kvůli pravidlům parc fermé již sice moc nespraví, přesto očekává, že by pár vozů mohl předjet.

Ferrari se nedaří držet tempo vývoje, což zdůvodňuje horší korelací dat mezi svým aerodynamickým tunelem (loni zmodernizovaným) a výsledky na dráze - to je však věc, která navzdory různým sofistikovaným metodám (CFD, nátěry citlivé na tlak, PIV) neustále trápí všechny týmy. Scuderia musí v koncovce pořádně zabrat, chce-li udržet Alonsovy šance na titul ve svých rukou a nespoléhat pouze na zaváhání a smůlu svých rivalů.


Maximální dosahované rychlosti (v km/hod)

Nejvyšší rychlosti (311,7 a 311,6 km/hod) na rovince dosáhly oba vozy Toro Rosso, které již tradičně obětují něco ze svého přítlaku. Velmi rychlé byly i Lotusy a McLareny, což dokazovaly mimo speed trap na pomezí jednotlivých sektorů.

 

Grafickou podobu startovního roštu po čtyřech penalizacích najdete zde, hodnocení kvalifikace všemi piloty na jednom místě zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy