Bezpečnost podporuje riskování

Lauda - Berger | foto: Sutton Images

Vysoká úroveň bezpečnosti dnešních vozů F1 spolu s jejich výbornou ovladatelností v kritickém okamžiku, i bezpečnostními standardy okruhů, svádí k většímu riskování.

Trojnásobný šampion F1 Niki Lauda zavzpomínal na doby minulé, ve kterých nebylo o těžké havárie, a to i smrtelné, nouze a srovnal je se současností.

V minulosti rozhodovalo při těžké havárii o přežití jezdce mnoho faktorů, mezi které se počítala i pomoc soupeře. Lauda vysvětluje, že v jeho době to měli jezdci těžké. „Byli jsme jako zvěř a honili jsme se za vítězstvím. Ale pokud někdo vyletěl z dráhy, málokdy další zastavili. Po závodě jsme tvrdili, že jsme nehodu nezaregistrovali.“

Dnes je to jiné, jezdci mají za svodidly připravenou pomoc záchranářů, není proto potřeba zastavovat, zase jsou daleko více vidět jejich reakce za volantem při různých soubojích mezi sebou, které přirozeně nejsou vždy v mezích pravidel a slušného chování.

Obecně se soudí, že dříve se závodilo čestněji, ale podle Laudy to není pravda. Mnoho z toho, co se stalo na dráze, nebylo nikdy vidět ve zpomaleném záběru. V tomto směru jsou na tom dnes piloti hůř, neboť každá špinavost je snadněji odhalitelná.

Zase současná bezpečnost jim nabízí více prostoru pro riskování, které nehraničí se smrtí. „Za našich časů jsme si museli odpovědět kladně před každým závodem na otázku, zda jsme ochotni riskovat smrt. Tohle dnes nutné není.“


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy