1959: Úvod do sezóny

Jubilejní 10. ročník mistrovství světa formule 1 se dá považovat za zlomový. Poprvé v historii se na konci šampionátu radoval jezdec závodící na monopostu s motorem umístěným mezi kokpitem a zadní nápravou.

Přestože veřejnost očekávala po úspěšném roce 1958 trvající účast týmu Vanwall, jeho majitel Tony Vanderwell se rozhodl z motosportu stáhnout. Velmi ho zasáhla smrt mezi vlastními řadami. Na konci sezóny v Maroku tragicky zahynul Stewart Lewis-Evans, což si dával Vanderwall zavinu.

„Kdyby nebylo mé nesmyslné vášně pro závodní vozy a mé posedlosti porazit červené monoposty, nemuselo se to stát,“ smutnil Vanderwell. Nicméně hlavní příčinou odchodu byl jeho chatrný zdravotní stav. Brit byl často naprosto psychicky vyčerpán a na radu osobního lékaře dějiště rychlých kol opustil.

Vozy Maserati 250F se v šampionátu objevovaly jen sporadicky a vždy jen pod záštitou soukromých týmů. Jediným italským zástupcem v zcela „zeleném poli“ bylo Ferrari, které doposud hrdě hájilo koncepci motorů vpředu.

Enzo Ferrari přišel v předešlém ročníku o značnou část jezdeckého zastoupení. Luigi Musso zahynul ve Francii, Peter Collins v Německu a mistr světa Mike Hawthorn okamžitě po zisku titulu opustil svět rychlých kol. Šanci dostali Phil Hill, Wolfgang von Trips a občas Olivier Gendebien. Nicméně Ferrari potřeboval mít i esa v rukávě. Do své stáje tak vřele přivítal Brita Tonyho Brookse a Francouze Jeana Behru.

Překvapením ročníku se bezpochyby stal vůz Cooper-Climax T51 s motorem vzadu. O tovární vozy se pravidelně starali Jack Brabham a Bruce McLaren.

foto: www.f1-legends.com

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy