Další žaloba na obzoru

x-o, 22. května 2009, 12:16 Google+

Ferrari zvažuje pokračování soudních akcí ve sporu s FIA o nových pravidlech pro rok 2010. Pokud by neuspěla mírová ani soudní cesta, zřejmě by tým odešel z F1. Tím by akce ovšem neskončila, Ecclestone by na základě výroku francouzského soudu mohl naopak zažalovat Ferrari.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Soud ve středu zamítnul žádost na zrušení změn v pravidlech, co je ale možná důležitější – potvrdil platnost Concordské dohody mezi Ferrari a FIA. Je otázkou, pro koho je to vlastně výhra.

Ferrari si věří, protože je tím potvrzeno jejich právo veta. „Nejsme tím znepokojeni. Soud uznal platnost Concordské dohody a nyní se rozhodujeme, zda budeme pokračovat v soudních akcích. Doufáme, že k tomu nedojde a že nejdeme cestu vpřed. Ovšem jestli platí Concordská dohoda, FIA ji porušila, když změnila sportovní pravidla bez následování dohodnutých procedur,“ prohlásil mluvčí Ferrari.

Žaloba by tedy přišla na řadu, pokud by dnes nedošlo k dohodě mezi týmy samotnými, nebo mezi týmy a Mosleym. Když v ní Ferrari neuspěje, neznamená to ovšem, že dodrží slib a skutečně odejde z F1. Platná Concordská dohoda je totiž zavazuje k účasti až do roku 2012 (včetně). Ecclestone by při předčasném odchodu týmu mohl požadovat nejen sankce za nedodržení smlouvy, ale i navrácení odměn z komerčních práv od roku 2005, kdy byla tato dohoda uzavřena. To by byla částka pohybující se v řádu stovek milionů liber.
Ecclestone hrozbu žaloby přímo nepotvrdil, ovšem podotknul, že vždy dodržuje platné smlouvy a že doufá v jejich dodržení i ostatními stranami.

Hlasy v paddocku naznačují, že největší problém neleží přímo v nových pravidlech, ale v osobě šéfa FIA Mosleyho a jeho diktátorského přístupu, který spíše škodí, než aby pomáhal. Nejmenovaný týmový šéf měl prohlásit, že Mosley byl vždy hlavním trnem v oku týmů a že celý sport se uklidní teprve v okamžiku, kdy odejde. Přestože Mosley zatím nic nepotvrdil, očekává se v říjnu jeho znovuzvolení.
Podle vyjádření Mosleyho mluvčího se nechystají ani ústupky v rozporuplných pravidlech pro příští rok: „Nikdy nemrknul. Týmy mají silného vůdce silného řídícího orgánu, který hraje jako vždy tvrdě. Je pro ně těžké přijmout, že Max má v této věci pravdu.“

FOTA navíc taky nevypadá tak jednotně, jak se při výhružkách o odchodu z F1 zdálo. Z avizovaného odchodu 7 týmů je jich jen 5, McLaren pravděpodobně přihlášku podá a BMW ustoupilo z odvážných prohlášení z uplynulých týdnů. „Musíme být pozitivní, musíme si věřit a musíme dojít k dohodě, protože pro nikoho nemá smysl ničit základy, které máme,“ řekl šéf týmu Theissen.
U BMW totiž nastala přesně ta situace, kterou Mosley předvídal už dříve. Správní radě se nelíbí postup vedení týmu a jeho boj proti snižování nákladů.

Dohoda týmů bude asi extrémně zajímavá, jejich zájmy jsou na první pohled až moc odlišné. Zatímco menším týmům jako Williams rozpočtové stropy vyhovují, McLaren si nemůže příliš vyskakovat podobně jako vedení týmu BMW, Ferrari a Toyota zůstávají kategoricky proti jakémukoliv omezení.
Na rozpočty by měli dohlížet odborníci ve forenzním účetnictví, ale Ferrari nevěří, že je něco takového možné. „Jak se tito účetní dozví, jestli brazilský Fiat nepracuje na motoru pro tým? Nebo továrna Chrysleru někde jinde ve světě, když má s nimi teď Fiat dohodu? Vstoupili bychom do světa sporů,“ řekl zdroj z týmu.

V souvislosti s těmito událostmi jsou zajímavé ještě dvě věci. Podle španělských médií je odchod Renaultu z F1 hotovou věcí, o které už rozhodnul samotný šéf Carlos Ghosn. Prohlášení má přijít až na konci sezóny. Důvodem má být ekonomická krize, Mosley, odchod ING a odchod Fernanda Alonsa.
Tou druhou je nejasný postoj k vetu Ferrari. Podle Franka Williamse se o něm ostatní dozvěděli až nyní, podle Theissena o něm věděli už dříve a podrobnosti se objevily v roce 2008 při vzniku FOTA (Theissen s tím mimochodem souhlasí a je rád, že ho Ferrari využívá ve prospěch všech) a ze článku BBC z 2. března 2005 o něm mohl vědět celý svět na samotném počátku. Znamená to snad, že týmy nečtou denní tisk?
Z článku mimochodem vyplývá, že Ferrari podpisem Concordské dohody získalo právo veta, roční příjem od FOM ve výši 67 milionů dolarů ještě předtím, než začne rozdělování odměn mezi všechny týmy a vyšší odměny i když skončí na posledním místě Poháru konstruktérů.
Vytisknout

Diskuze: Další žaloba na obzoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams, Frank

Rozpočtový strop podporují tři týmy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud