Další žaloba na obzoru

Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari zvažuje pokračování soudních akcí ve sporu s FIA o nových pravidlech pro rok 2010. Pokud by neuspěla mírová ani soudní cesta, zřejmě by tým odešel z F1. Tím by akce ovšem neskončila, Ecclestone by na základě výroku francouzského soudu mohl naopak zažalovat Ferrari.

Soud ve středu zamítnul žádost na zrušení změn v pravidlech, co je ale možná důležitější – potvrdil platnost Concordské dohody mezi Ferrari a FIA. Je otázkou, pro koho je to vlastně výhra.

Ferrari si věří, protože je tím potvrzeno jejich právo veta. „Nejsme tím znepokojeni. Soud uznal platnost Concordské dohody a nyní se rozhodujeme, zda budeme pokračovat v soudních akcích. Doufáme, že k tomu nedojde a že nejdeme cestu vpřed. Ovšem jestli platí Concordská dohoda, FIA ji porušila, když změnila sportovní pravidla bez následování dohodnutých procedur,“ prohlásil mluvčí Ferrari.

Žaloba by tedy přišla na řadu, pokud by dnes nedošlo k dohodě mezi týmy samotnými, nebo mezi týmy a Mosleym. Když v ní Ferrari neuspěje, neznamená to ovšem, že dodrží slib a skutečně odejde z F1. Platná Concordská dohoda je totiž zavazuje k účasti až do roku 2012 (včetně). Ecclestone by při předčasném odchodu týmu mohl požadovat nejen sankce za nedodržení smlouvy, ale i navrácení odměn z komerčních práv od roku 2005, kdy byla tato dohoda uzavřena. To by byla částka pohybující se v řádu stovek milionů liber.
Ecclestone hrozbu žaloby přímo nepotvrdil, ovšem podotknul, že vždy dodržuje platné smlouvy a že doufá v jejich dodržení i ostatními stranami.

Hlasy v paddocku naznačují, že největší problém neleží přímo v nových pravidlech, ale v osobě šéfa FIA Mosleyho a jeho diktátorského přístupu, který spíše škodí, než aby pomáhal. Nejmenovaný týmový šéf měl prohlásit, že Mosley byl vždy hlavním trnem v oku týmů a že celý sport se uklidní teprve v okamžiku, kdy odejde. Přestože Mosley zatím nic nepotvrdil, očekává se v říjnu jeho znovuzvolení.
Podle vyjádření Mosleyho mluvčího se nechystají ani ústupky v rozporuplných pravidlech pro příští rok: „Nikdy nemrknul. Týmy mají silného vůdce silného řídícího orgánu, který hraje jako vždy tvrdě. Je pro ně těžké přijmout, že Max má v této věci pravdu.“

FOTA navíc taky nevypadá tak jednotně, jak se při výhružkách o odchodu z F1 zdálo. Z avizovaného odchodu 7 týmů je jich jen 5, McLaren pravděpodobně přihlášku podá a BMW ustoupilo z odvážných prohlášení z uplynulých týdnů. „Musíme být pozitivní, musíme si věřit a musíme dojít k dohodě, protože pro nikoho nemá smysl ničit základy, které máme,“ řekl šéf týmu Theissen.
U BMW totiž nastala přesně ta situace, kterou Mosley předvídal už dříve. Správní radě se nelíbí postup vedení týmu a jeho boj proti snižování nákladů.

Dohoda týmů bude asi extrémně zajímavá, jejich zájmy jsou na první pohled až moc odlišné. Zatímco menším týmům jako Williams rozpočtové stropy vyhovují, McLaren si nemůže příliš vyskakovat podobně jako vedení týmu BMW, Ferrari a Toyota zůstávají kategoricky proti jakémukoliv omezení.
Na rozpočty by měli dohlížet odborníci ve forenzním účetnictví, ale Ferrari nevěří, že je něco takového možné. „Jak se tito účetní dozví, jestli brazilský Fiat nepracuje na motoru pro tým? Nebo továrna Chrysleru někde jinde ve světě, když má s nimi teď Fiat dohodu? Vstoupili bychom do světa sporů,“ řekl zdroj z týmu.

V souvislosti s těmito událostmi jsou zajímavé ještě dvě věci. Podle španělských médií je odchod Renaultu z F1 hotovou věcí, o které už rozhodnul samotný šéf Carlos Ghosn. Prohlášení má přijít až na konci sezóny. Důvodem má být ekonomická krize, Mosley, odchod ING a odchod Fernanda Alonsa.
Tou druhou je nejasný postoj k vetu Ferrari. Podle Franka Williamse se o něm ostatní dozvěděli až nyní, podle Theissena o něm věděli už dříve a podrobnosti se objevily v roce 2008 při vzniku FOTA (Theissen s tím mimochodem souhlasí a je rád, že ho Ferrari využívá ve prospěch všech) a ze článku BBC z 2. března 2005 o něm mohl vědět celý svět na samotném počátku. Znamená to snad, že týmy nečtou denní tisk?
Z článku mimochodem vyplývá, že Ferrari podpisem Concordské dohody získalo právo veta, roční příjem od FOM ve výši 67 milionů dolarů ještě předtím, než začne rozdělování odměn mezi všechny týmy a vyšší odměny i když skončí na posledním místě Poháru konstruktérů.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu