Studené a horké foukání aneb co se změnilo v oblasti výfuků

Petr Hlawiczka, 1. června 2011, 06:00 Google+

Před Barcelonou vzniklo mezi týmy F1 nebývalé pozdvižení, když se FIA náhle rozhodla omezit využívání výfukových plynů. Stručně se pokusím vysvětlit, o co se jedná, kdo za tím stál, proč k tomu došlo a jak se bude problém dále vyvíjet.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 02.06. 08:07) Napište svůj názor
Red Bull RB7

Red Bull RB7 | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Jak to funguje
Difuzory využívají horké, rychle proudící výfukové plyny, které zvyšují průtok vzduchu - výsledkem je vyšší přítlak. To ale není věc, která by Mezinárodní automobilové federaci vadila.

Studené foukání
Když pilot sundá nohu z plynu - například při brzdění či v nájezdu do zatáčky, množství výfukových plynů se snižuje a dochází ke ztrátě přítlaku. Minulý rok proto týmy začaly mapovat motory tak, aby v tyto momenty zůstala škrtící klapka otevřená, ale nedocházelo přitom k zážehu ani přísunu paliva. Proto se tomuto způsobu říká studené foukání (cold blowing).

Horké foukání
Týmy však v poslední době čím dál tím více využívají horké foukání (hot blowing). Toho dosahují opožděním zážehu za stálého přisunu paliva přes válce do výfuků, kde ve válci vznícená směs pokračuje v hoření dále ve výfuku (viz loňský článek V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?) Ta následně proudí mnohem vyšší rychlostí výfukovým potrubím k difuzoru, kde s sebou "strhává" okolní vzduch, jehož proudění se urychluje.

ferrari
Výfuky u podlahy monopostu Ferrari 150° Italia

Výhody
Jedná se o velice silný efekt - o 70 % proti (studenému foukání) stoupá také objem protékajícího vzduchu a přítlak tím podstatně stoupá. V kvalifikaci to může vůz zrychlit až o 0,5 sekundy na kolo.  Představuje to proti konvenčnímu vývoji aerodynamiky dosti velkou výhodu, proto se týmy na tuto oblast tolik soustředí a snaží se svá řešení zefektivňovat. V závodě horké foukání nemůže být příliš využíváno nejen kvůli dlouhotrvajícím vysokým teplotám, ale zejména kvůli vyšší spotřebě.

Kdo se snaží protlačit omezení?
Zajímavá byly vyhýbavé odpovědí týmů, které jsme oslovili, ihned po zbrklém vydání technické směrnice TD015 (zmínku jste mimochodem mohli na našich stránkách najít o 4 dny dříve, než se o ní začalo ve světě psát). Nikdo se o tom nechtěl s médii bavit, hledali se viníci. Přemýšlelo se o tom, kdo by z toho nejvíce těžil. Kdo se trápí v kvalifikacích, ale podává mnohem lepší výkony v závodech? Chvíli byl obviňován Mercedes, chvíli McLaren. Ferrari prostřednictvím německých médií dali brzy nahlas najevo: "My jsme to nebyli!"

Nakonec se ukázalo, že kauzu s chvilkovým zákazem (technické směrnice FIA totiž nabývají platnosti ihned po vydání) vyvolal Cosworth prostřednictvím Williamsu, což na tiskové konferenci v Barceloně potvrdil Adam Parr. 

mclaren
Difuzor McLarenu MP4-26

Proč?
Náklady na nasazení této technologie jsou obrovské, podle Pat Symonds převyšují v přepočtu 20 mil. Kč (více zde). Vyladění stojí několik motorů a spoustu hodin na dynamometru, kde je třeba nalézt limity takového mapování. Proto nezávislý výrobce motoru zpochybnil legálnost takového řešení.

Co s tím udělá FIA?
FIA se tyto pokroky v oblasti využívání výfukových plynů přestávají líbit. Týmy dostaly zprávu, aby pracovali na změně konfigurace svých motorů. Bude zakázáno veškeré foukání v momentě, kdy pilot nemá sešlápnutý plyn? Dle původního znění směrnice se zdá, že jen to horké. V ní bylo omezeno množství směsi vstupující do motoru na maximálních 10 %.

Celou záležitost má projednat Technická pracovní skupina FIA na svém setkání po Kanadě. Pokud by před Silverstone došlo ke změně předpisů, zamíchalo by to výkonnostním pořadím? Některé týmy by zřejmě byly ovlivněny více než jiné, velké změny bych ale nečekal.

Vytisknout

Diskuze: Studené a horké foukání aneb co se změnilo v oblasti výfuků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 02.06.2011 08:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Michael, Sam

Michael hodnotí pokroky Williamsu i kolizi Maldonada s Hamiltonem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  6. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud