Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Petr Hlawiczka, 30. prosince 2011, 06:40 Google+

V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?

Počet komentářů:  48 komentářů (Poslední 09.01. 19:10) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Shrňme si nejdříve krátce přínosy výfuků, které Red Bull umístil k podlaze a které směřují horké plyny z výfuků k okrajům difuzorů: snižují úniky proudícího vzduchu po stranách difuzoru (bleeding) v oblasti otáčejících se pneumatik. Pokud se vzduch může dole takto ulévat, snižuje to efektivitu difuzoru, což vede k poklesu výkonnosti celé spodní části podlahy.

Foukání zrychlovalo proudění vzduchu kolem výfuků a tím pomáhalo zvyšovat přítlak také v další obzvlášť účinné oblasti: v oblasti křidélek umístěných na vnitřní straně zadních brzdových kanálků. Týmy jim věnovaly hodně pozornosti a postupně zde křidélek přibývalo. Inu, není divu: přítlak zde generovaný se přenáší přímo na kolo, na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

kridelka_3
Množství křidélek na brzdových kanálcích Sauberu C30 vpravo

Nedochází k žádným prodlevám způsobovaným zavěšením a jeho pohybem, kdykoliv pilot sešlápne brzdový pedál a zmenší tlak působící na zadní nápravu. Foukání z výfuků působící přímo na kola poskytuje pilotovi konzistentnější vnímání přilnavosti na zádi a větší důvěru v zadní část auta.

Je zvláštní, že FIA po osekání aerodynamiky a přídavných křidélek na karoserii před dvěma roky vývoji v této oblasti nijak nebrání. Jak důmyslná křidélka vytvářející přítlak na brzdových kanálcích souvisí s brzdami a jejich chlazením, mi není jasné. Podle mě zde dochází k jasnému porušení ducha pravidel.

kridelka_1

Naopak foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, jež se delší dobu používá, za které stejně letos týmy už utratili miliony a které již všichni mají, ducha pravidel pro rok 2012 týkajících se aerodynamiky porušují. Chápu, že horké foukání zvyšuje spotřebu paliva a je mnohem nákladnější (zejména kvůli teplotnímu stínění a využívání drahých materiálů při konstrukci podlahy), ale proti využívání toho studeného bych asi nic nenamítal.

kridelka_2
Zadní části monopostů v Brazílii (zdroj: příslušné týmy F1)

Vytisknout

Diskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 48, poslední 09.01.2012 19:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 48 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

DRS v sezoně 2011: Fungovalo?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud