Stuart Lewis-Evans: zapomenutý talent Velké Británie (2/3)

iM3, 5. září 2012, 08:00 Google+

Druhé pokračování článku o kariéře Stuarta Lewis-Evanse.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.09. 13:34) Napište svůj názor

Sdílejte článek

TÝMOVÁ TROJKA
Lewis-Evans do britského týmu zapadl. V pozici nováčka týmu studoval monoposty do nejmenších detailů a od mechaniků vyžadoval preciznost, neboť on sám tímto způsobem přistupoval k práci. Díky tělesné křehkosti, ale drsnému vzhledu, připomínal zápasníka bantamové váhy. Občas na to doplácel. V dobách tříhodinových závodů se jeho fyzické indispozice projevovaly ztrátou výkonnosti – zejména na technicky náročných okruzích typu Nürburgring. Lewis-Evans se ovšem nevzdával, bojoval a nevadilo mu, že u Vanwallu hraje až třetí housle. Jasnou týmovou jedničkou byl Stirling Moss, který si mohl vybírat vozy podle libosti. Druhý v pořadí si vybíral Tony Brooks a na Lewis-Evanse zbyly jen motory – převodovky – vozy, které Moss s Brooksem nechtěli. S nevýhodou druhořadé techniky se dokázal vyrovnat. Psychickou vyrovnaností potlačoval myšlenky handicapu na okraj zájmu.

Prvním Lewis-Evansovým závodem se zajištěnou budoucností byla Grand Prix Velké Británie v Aintree. Ačkoliv pro poruchu nedojel, držel druhé místo za Mossem. Těm, kdo ho dosud podceňovali, nadobro ukázal míru přirozeného talentu. V Nürburgringu nedokázal tým Vanwall vyřešit problém se zavěšením kol a zelený vůz byl pro trojici závodníků noční můrou. V nejhorší pozici se nacházel Lewis-Evans, pro nějž muselo být zápolení na fyzicky náročném okruhu s nevyhovující technikou a křehkým zdravím nadlidským úkonem. On ale neskládal zbraně. S bezedným zápalem pokračoval dál, než mu vytékající olej z převodovky „namazal“ zadní kola a vůz poslal do smyku. Lewis-Evans vyvázl bez zranění, Vanwall dopadl o poznání hůř.


Tři generace rodiny Lewis-Evansů, uprostřed Stuart Lewis-Evans (foto: Lewis Evans family)

Po premiérové havárii ve formuli 1 odcestoval do Pescary na poslední grand prix šampionátu. Nürburgring vyčníval v kategorii nejobtížnějších okruhů roku 1957, ale Pescara mu dýchala na záda. Italský městský okruh měřil 25 kilometrů a jeho profil nápadně připomínal rovnostranný trojúhelník s naprosto rovnými rameny a zkroucenou základnou. Vysokou průměrnou rychlost srážela na konečných 155 km/h právě technická pasáž „základny“ trojúhelníku.

Dostat defekt pneumatiky v rychlosti přes 150 km/h není nic příjemného, Lewis-Evans si tím prošel právě v italské Pescaře. Náhlou krizovou situaci ustál, nicméně defekt se opakoval i po obutí čerstvých obručí a Lewis-Evans s notnou dávkou štěstí nenarazil do řadových domů, lemujících závodní dráhu. Tyto dvě na sebe navazující události vyvolaly u Lewis-Evanse obavy o zdraví a úvahy nad koncem kariéry. Třetím místem v závodu nakonec na nepříjemné zkušenosti zapomněl a myšlenku konce zapudil.

A pokud byl zatím na vážkách, definitivní rozhodnutí učinil v následujícím závodu na Monze. V kvalifikačních trénincích patřil k nejrychlejším. Jezdil s rezervou a věděl, že v závěru může svůj čas ještě překonat. Na dráhu se vydal asi 10 minut před koncem. O pár minut později se vyřítil z Parabolici na plný plyn a projel startovní čárou s pocitem velmi dobrého kola. V tu chvíli motor nezdravě zaskučel a Lewis-Evans setrvačností dojel až k zatáčkám Lesmo. S nepojízdným Vanwallem zastavil u dráhy, odešel stranou a s pocitem zklamání sledoval projíždějícího Mosse, Brookse, Fangia a další, jak ho domněle sesazují z dobré startovní pozice.

Byl to ale Lewis-Evans, který zajel absolutně nejrychlejší čas a v neděli mu náleželo nejvýhodnější postavení startu. Británie našla nového hrdinu, mladou krev mající po boku Mosse, Hawthorna a Brookse vládnout mezinárodním okruhům. Diváci v Monze, pro něž existoval jen rudý vůz Ferrari, se psychicky připravovali na ostudnou podobu první řady – tři zelené vozy Vanwall. Italští pořadatelé proto šibalsky rozšířili první řadu na čtyři vozy a umožnili (alespoň) Maserati narušit britskou blokádu.

Závod probíhal v duchu klasicích bitev v Monze – předjížděcími manévry a bičování motorů k maximálním výkonům. To se projevilo na technice, včetně Lewis-Evansově. Pár kol vedl, ale odstoupil s prasklou hlavou válce.

Další díl již zítra!

Vytisknout

Diskuze: Stuart Lewis-Evans: zapomenutý talent Velké Británie (2/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.09.2012 13:34 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Průvodce Monzou, jak ji vidí Bruno Senna

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud