FIA zpřísňuje pravidla pro motory, mění systém superlicence a definuje detaily Halo

Petr Hlawiczka, 22. září 2017, 06:30 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) včera potvrdila několik změn, které se týkají příští sezóny Formule 1. Co se mění?

Počet komentářů:  37 komentářů (Poslední 26.09. 09:08) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Přísnější pravidla pro motory

Od příštího ročníku může každý pilot beztrestně využít maximální tři spalovací motory (ICE) místo čtyř, jak tomu bylo letos. Pravidlo bylo některými osobnostmi v padoku kritizováno, protože nepřispívá k šetření financí a výrobci motorů musí více investovat do vývoje a testování svých produktů, na původním záměru se však nic nemění.

Stejný počet kusů na sezónu - tedy tři na jezdce - se týká také turbodmychadel (TC) a motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Protože počet závodů navíc vzroste, každý díl jich bude muset vydržet sedm - ale nikoliv v řadě za sebou, týmy si mohou dle nároků okruhů volně vybrat, kdy který díl nasadí.

U motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), úložiště baterií (ES - energy store) a u řídicí elektroniky (CE) však jsou nová pravidla ještě přísnější - umožňují pilotům využít pouze dva kusy na rok! Obzvlášť Honda má před sebou obrovský úkol - po 14 závodech například Stoffel Vandoorne použil už 10 turbodmychadel a MGU-H.

img-responsive

Pohonná jednotky toho budou muset příští rok vydržet více | foto: Mercedes AMG F1 Team

Body pro zisk superlicence

Piloti, kteří chtějí získat superlicenci umožňující závodění ve Formuli 1, musí během tří let získat nejméně 40 bodů. Dříve vítězové sérií Formule 2, Evropské Formule 3, Formule E, IndyCar a vytrvalostní třídy LMP1 ve WEC dostávali všichni nezbytných 40 bodů. To kromě F2 a IndyCar už ale platit nebude.

Po zasedání Světové rady motorsportu v Paříži se však bodování mění. Čtyřicet bodů si připíšou první tři piloti v F2, k dobru budou mít také body z posledních dvou sezón GP2 - 30 za třetí místo. IndyCar bude nabízet 40 - 30 - 20 bodů do superlicence pro první trojici, bodovaná jsou také další místa v první desítce. V eurosérii F3 dostane šampion jen 30 bodů místo 40, druhý 25 místo 30, zbytek se nemění. K obdobné redukci dochází ve Formuli 3.

Ohodnocení závodních sérií body pro zisk superlicence FIA

Ohodnocení závodních sérií body pro zisk superlicence FIA | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ke snižování bodů dochází také v dalších sériích: vítěz GP3 si místo 30 připíše jen 25 bodů, ve Formuli 3.5 dvacet místo třiceti bodů s tím, že došlo k redukci i pro zbylých 8 (nikoliv 9) jezdců. Redukce se týkají LMP1 i Super Formule. Nově do bodování ale přibývá na popud nových majitelů F1 - společnosti Liberty Media - NASCAR Cup, IMSA a Indy Lights.

Laťka pro získání dostatečného počtu bodů se zvyšuje kvůli tlaku Asociace jezdců F1, aby to pro mladíky bylo náročnější vstoupit do královské disciplíny motorsportu. Piloti jako je Esteban Ocon museli zvládnout F3 i GP3, než se do ní dostali, Leclerc či Norris F3 i F2 - a všichni tři jsou považováni za budoucí hvězdy F1.

Současný systém bodů pro udělení superlicence neumožní postup vzhůru Nihcolasovi Latifimu, jehož rodina je podobně bohatá jako Strollovi, a Nobuharovi Macušitovi, jehož kariéru sponzoruje Honda. Uvažovalo se o něm jako o možném jezdci Toro Rosso po přechodu na japonské pohonné jednotky příští rok.

img-responsive

Vstup do F1 bude pro mladíky náročnější | foto: Red Bull Content Pool

Velký rozruch před pár lety způsobil Max Verstappen, jenž se do F1 dostal v 17 letech, aniž by vyhrál F3 - tak velkou měl Helmut Marko a Red Bull důvěru v jeho schopnosti. Talent letos potvrzuje, když v kvalifikacích desetkrát předčil svého týmového kolegu Daniela Ricciarda. Po zavedení bodů pro zisk superlicence FIA také zvedla minimální věkovou hranici na 18 let.

Zátěžové testy pro Halo definovány

Týmy se konečně můžou pustit do výroby svých šasi pro rok 2018, protože FIA včera potvrdila detaily týkající se ochrany kokpitu Halo včetně očekávané zátěže vyvíjené na body jejího uchycení. Zpoždění týmy naštvalo - zejména ty menší s nižšími rozpočty, které musí konstrukční parametry pro výrobu zmrazit dříve.

Pro vykonání testů FIA požaduje podobnou strukturu místo Halo. Pro každý test musí být vyvinut špičkový tlak po dobu pěti sekund, všechny se musí provést do tří minut. Po těch pěti sekundách nesmí selhat žádná část buňky pro přežití či žádná příloha mezi ní a strukturou.

img-responsive

Ochraně kokpitu Halo se příští rok nevyhneme | foto: Sean Bull

Povaha zátěžových testů a způsob, jakým budou aplikovány, jsou nyní podrobně popsány v technických pravidlech. Statické i dynamické zátěžové testy musí být provedeny s odstraněnou druhotnou strukturou proti převrácení vozu. Schváleny byly změny, které mají zajistit vyšší pevnost šasi a uchycení kol.

V pravidlech došlo také na posunutí data, do kdy musí sdělit výrobce motorů, které týmy hodlá svými motory zásobovat, a to z 6. května na 1. ledna předchozího roku.

Další zasedání Světové rady motorsportu je plánováno na 6. prosince v Paříži.

Google+ Vytisknout

Diskuze: FIA zpřísňuje pravidla pro motory, mění systém superlicence a definuje detaily Halo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 37, poslední 26.09.2017 09:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 37 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Felipe Massa před závodem v Malajsii

Šéf McLarenu promluvil o kontraktu s Alonsem, Le Mans a IndyCar

Felipe Massa s Williamsem FW40 v Malajsii

Massa rozebírá promarněné šance Williamsu, před příštím rokem avizuje velké změny

Daniil Kvjat tento víkend bude opět závodit. Půjde o jeho poslední vystoupení v F1?

Nechá si Toro Rosso Hartleyho? Kvjat se možná vrátí jen na jeden závod

Robert Kubica má za sebou druhý test s Williamsem FW36

Kubica má za sebou další "produktivní" test s Williamsem. Vrátí se do F1?

Fernando Alonso Hondu neustále kritizoval, v Japonsku je svým přístupem zklamal

"S Alonsem to bylo těžké, neustále nás kritizoval," mrzí šéfa Hondy

Jenson Button má výhrady jak k Formuli E, tak k IndyCar

Jak vnímá Button IndyCar a Formuli E? Nebere si servítky

Renault ztrácí nejvíce v kvalifikaci, chce proto změnit svůj přístup ke konstrukci motorů

Renault se u motoru pro rok 2018 zaměřuje na kvalifikační mód. Abiteboul vyčíslil ztrátu

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (17:00 - 18:30)
    • 2. Trénink (21:00 - 22:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (23:00 - 00:00)
  • Neděle

    • Závod (21:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc dostane významnou příležitost u Sauberu

Leclerc za Sauber odjede 4 páteční tréninky. Blíží se vstup Alfy Romeo do F1? +…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kubica absolvoval první test s Williamsem, tým jeho výkon zhodnotil stručně + VIDEO

  2. Proč je Räikkönen nejlepším týmovým kolegou, kterého kdy Vettel měl?

  3. "S Alonsem to bylo těžké, neustále nás kritizoval," mrzí šéfa Hondy

  4. Ferrari na vratké lodi, Mercedes pod plnými plachtami a Nový Zéland znovu na scéně

  5. Renault podcenil varování. Vysoké sebevědomí si pak vyčítal dlouhých 22 let

  6. Smutný příběh Marie de Villotaové je uzavřen, došlo k dohodě se společností Manor

reklama

Zprávy odjinud