Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Petr Hlawiczka, 31. března 2016, 06:20 Google+

Piloti Formule 1 by dle nejnovějších simulací mohli ve vozech pro sezónu 2017 v zatáčkách zažívat přetížení přesahující 5,5 G. Nepovede to k dalším změnám v technických pravidlech, byť je Charlie Whiting s bezpečností okruhu spokojený?

Počet komentářů:  18 komentářů (Poslední 02.04. 15:22) Napište svůj názor
Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami

Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Od příštího roku mají mít vozy širší podlahu, pneumatiky, křídla i větší difuzor, aby jejich ovládání bylo náročnější a dosahovaly rychlejších časů na kolo. Díky vyššímu přítlaku s tím ale dojde k významnému nárůstu přetížení v zatáčkách.

K velkému pokroku došlo i tuto zimu: pohonné jednotky jsou přibližně o 40 koní výkonnější, vozy produkují o 100 kg více přítlaku a dosahují rychlejších časů - v Austrálii byl Lewis Hamilton v kvalifikaci o 2,5 sekundy rychlejší než minulý rok. Jedna sekunda z toho přichází na vrub měkčím směsím, které přivezlo Pirelli, o zbytek se postaraly zisky v oblasti aerodynamiky a motoru. A k ještě většímu posunu by mělo dojít příští rok.

Podle prvotních analýz týmů sice auta budou kvůli širším pneumatikám (valivý odpor), o více než 20 kg vyšší hmotnosti, křídlům (odpor vzduchu) a možná i "halo" ochraně kokpitu na rovinkách o 10 km/h a 1 sekundu na kolo pomalejší, to však vyváží výkonnostnímu skoku v zatáčkách - časy na kolo pak budou o 3 sekundy rychlejší.

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu | zdroj: Giorgio Piola

Současné vozy například projíždějí táhlou zatáčku č. 3 v Barceloně na pětku rychlostí až 240 km/h při přetížení 3,2 G, zatímco v příštím roce by zde měly dosahovat 275 km/h a 5,5 G. To nebude představovat pouze velkou zátěž pro pneumatiky, ale také pro piloty.

Zároveň to otevírá diskuse o tom, zda takové rychlosti v zatáčkách nepředstavují příliš vysoké bezpečnostní riziko a zda nebude zapotřebí přehodnotit zamýšlené předpisy: havárie těžších vozů budou jiné než těch současných.

Charlie Whiting však zatím obavy nemá, s bezpečností a únikovými zónami na současných okruzích je při simulovaném rychlostním profilu budoucích monopostů spokojený: "Jsem si naprosto jistý, že současné okruhy nebudou mít žádný problém."

img-responsive

Závodění s novými vozy nebude lepší, varuje Lewis Hamilton | foto: Marco van Overbeeke

Problém však mohou mít diváci, protože díky větší závislosti na aerodynamice bude pro jezdce náročnější jezdit těsně za sebou, což ještě více znesnadní předjíždění. Zrychlení nepřispěje k více vzrušujícím závodům ani k napínavější podívané - soubojů kolo na kolo bude méně, odstupy mezi vozy v zatáčkách se spíše zvýší, nárůst rychlosti divák u televize navíc ani nepostřehne.

Tyto obavy potvrzuje Lewis Hamilton: "Osobně si myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamického úplavu za vozy, abychom se mohli dostat blíž a předjíždět. Zrychleme o pět sekund na kolo díky aerodynamice a nic se nezmění - jen budeme jezdit rychleji."

Google+ Vytisknout

Diskuze: Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 18, poslední 02.04.2016 15:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 18 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergej Sirotkin se dočkal vytoužené příležitosti

Williams potvrzuje Strolla se Sirotkinem, Kubica rezervním jezdcem

Kimi Räikkönen při tréninku v Itálii

"Inženýři jsou hodně v pohodě, do super rychlého auta jsme dali vše," říká prezident Ferrari

Sergio Pérez pevně věří, že by u špičkového týmu mohl získat titul

"Mám na to vyhrávat tituly, čeká mě velmi důležitý rok." Pérez touží po špičkovém týmu

Stoffel Vandoorne s McLarenem MCL32 v Mexiku

McLaren to proti Red Bullu a Renaultu bude mít těžké, myslí si Mansell

Pohonná jednotka Renaultu

"Pohonné jednotky v F1 nejsou drahé," argumentuje Prost. A hned sklízí kritiku

Mercedesy na čele Velké ceny Abú Zabí 2017

Rozpočtové stropy samotné vysoké náklady v F1 nevyřeší, domnívá se Todt

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

McNish v F1 neuspěl, ale rád se k ní vrací aspoň formou komentářů

McNish o nehodě Alonsa, Halo konceptu a dalších událostech F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso dělá se sportovními vozy chybu, upozorňuje Webber

  2. McLaren je hrozbou, uvědomuje si Lowe. Poslední vývoj Williamsu si ale pochvaluje

  3. Newey o tom, proč odmítl pohádkové nabídky Ferrari i Mercedesu

  4. Kvjat našel útočiště u Ferrari, stává se jeho vývojovým jezdcem

  5. "Pohonné jednotky v F1 nejsou drahé," argumentuje Prost. A hned sklízí kritiku

  6. Bojí se Pirelli konkurence? "Válka pneumatik by F1 uškodila," tvrdí

reklama

Zprávy odjinud