Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Petr Hlawiczka, 31. března 2016, 06:20 Google+

Piloti Formule 1 by dle nejnovějších simulací mohli ve vozech pro sezónu 2017 v zatáčkách zažívat přetížení přesahující 5,5 G. Nepovede to k dalším změnám v technických pravidlech, byť je Charlie Whiting s bezpečností okruhu spokojený?

Počet komentářů:  18 komentářů (Poslední 02.04. 15:22) Napište svůj názor
Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami

Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Od příštího roku mají mít vozy širší podlahu, pneumatiky, křídla i větší difuzor, aby jejich ovládání bylo náročnější a dosahovaly rychlejších časů na kolo. Díky vyššímu přítlaku s tím ale dojde k významnému nárůstu přetížení v zatáčkách.

K velkému pokroku došlo i tuto zimu: pohonné jednotky jsou přibližně o 40 koní výkonnější, vozy produkují o 100 kg více přítlaku a dosahují rychlejších časů - v Austrálii byl Lewis Hamilton v kvalifikaci o 2,5 sekundy rychlejší než minulý rok. Jedna sekunda z toho přichází na vrub měkčím směsím, které přivezlo Pirelli, o zbytek se postaraly zisky v oblasti aerodynamiky a motoru. A k ještě většímu posunu by mělo dojít příští rok.

Podle prvotních analýz týmů sice auta budou kvůli širším pneumatikám (valivý odpor), o více než 20 kg vyšší hmotnosti, křídlům (odpor vzduchu) a možná i "halo" ochraně kokpitu na rovinkách o 10 km/h a 1 sekundu na kolo pomalejší, to však vyváží výkonnostnímu skoku v zatáčkách - časy na kolo pak budou o 3 sekundy rychlejší.

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu | zdroj: Giorgio Piola

Současné vozy například projíždějí táhlou zatáčku č. 3 v Barceloně na pětku rychlostí až 240 km/h při přetížení 3,2 G, zatímco v příštím roce by zde měly dosahovat 275 km/h a 5,5 G. To nebude představovat pouze velkou zátěž pro pneumatiky, ale také pro piloty.

Zároveň to otevírá diskuse o tom, zda takové rychlosti v zatáčkách nepředstavují příliš vysoké bezpečnostní riziko a zda nebude zapotřebí přehodnotit zamýšlené předpisy: havárie těžších vozů budou jiné než těch současných.

Charlie Whiting však zatím obavy nemá, s bezpečností a únikovými zónami na současných okruzích je při simulovaném rychlostním profilu budoucích monopostů spokojený: "Jsem si naprosto jistý, že současné okruhy nebudou mít žádný problém."

img-responsive

Závodění s novými vozy nebude lepší, varuje Lewis Hamilton | foto: Marco van Overbeeke

Problém však mohou mít diváci, protože díky větší závislosti na aerodynamice bude pro jezdce náročnější jezdit těsně za sebou, což ještě více znesnadní předjíždění. Zrychlení nepřispěje k více vzrušujícím závodům ani k napínavější podívané - soubojů kolo na kolo bude méně, odstupy mezi vozy v zatáčkách se spíše zvýší, nárůst rychlosti divák u televize navíc ani nepostřehne.

Tyto obavy potvrzuje Lewis Hamilton: "Osobně si myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamického úplavu za vozy, abychom se mohli dostat blíž a předjíždět. Zrychleme o pět sekund na kolo díky aerodynamice a nic se nezmění - jen budeme jezdit rychleji."

Vytisknout

Diskuze: Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 18, poslední 02.04.2016 15:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 18 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McNish v F1 neuspěl, ale rád se k ní vrací aspoň formou komentářů

McNish o nehodě Alonsa, Halo konceptu a dalších událostech F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud