Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Petr Hlawiczka, 31. března 2016, 06:20 Google+

Piloti Formule 1 by dle nejnovějších simulací mohli ve vozech pro sezónu 2017 v zatáčkách zažívat přetížení přesahující 5,5 G. Nepovede to k dalším změnám v technických pravidlech, byť je Charlie Whiting s bezpečností okruhu spokojený?

Počet komentářů:  18 komentářů (Poslední 02.04. 15:22) Napište svůj názor
Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami

Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Od příštího roku mají mít vozy širší podlahu, pneumatiky, křídla i větší difuzor, aby jejich ovládání bylo náročnější a dosahovaly rychlejších časů na kolo. Díky vyššímu přítlaku s tím ale dojde k významnému nárůstu přetížení v zatáčkách.

K velkému pokroku došlo i tuto zimu: pohonné jednotky jsou přibližně o 40 koní výkonnější, vozy produkují o 100 kg více přítlaku a dosahují rychlejších časů - v Austrálii byl Lewis Hamilton v kvalifikaci o 2,5 sekundy rychlejší než minulý rok. Jedna sekunda z toho přichází na vrub měkčím směsím, které přivezlo Pirelli, o zbytek se postaraly zisky v oblasti aerodynamiky a motoru. A k ještě většímu posunu by mělo dojít příští rok.

Podle prvotních analýz týmů sice auta budou kvůli širším pneumatikám (valivý odpor), o více než 20 kg vyšší hmotnosti, křídlům (odpor vzduchu) a možná i "halo" ochraně kokpitu na rovinkách o 10 km/h a 1 sekundu na kolo pomalejší, to však vyváží výkonnostnímu skoku v zatáčkách - časy na kolo pak budou o 3 sekundy rychlejší.

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu

Srovnání současného vozu s návrhem pro rok 2017 zezadu | zdroj: Giorgio Piola

Současné vozy například projíždějí táhlou zatáčku č. 3 v Barceloně na pětku rychlostí až 240 km/h při přetížení 3,2 G, zatímco v příštím roce by zde měly dosahovat 275 km/h a 5,5 G. To nebude představovat pouze velkou zátěž pro pneumatiky, ale také pro piloty.

Zároveň to otevírá diskuse o tom, zda takové rychlosti v zatáčkách nepředstavují příliš vysoké bezpečnostní riziko a zda nebude zapotřebí přehodnotit zamýšlené předpisy: havárie těžších vozů budou jiné než těch současných.

Charlie Whiting však zatím obavy nemá, s bezpečností a únikovými zónami na současných okruzích je při simulovaném rychlostním profilu budoucích monopostů spokojený: "Jsem si naprosto jistý, že současné okruhy nebudou mít žádný problém."

img-responsive

Závodění s novými vozy nebude lepší, varuje Lewis Hamilton | foto: Marco van Overbeeke

Problém však mohou mít diváci, protože díky větší závislosti na aerodynamice bude pro jezdce náročnější jezdit těsně za sebou, což ještě více znesnadní předjíždění. Zrychlení nepřispěje k více vzrušujícím závodům ani k napínavější podívané - soubojů kolo na kolo bude méně, odstupy mezi vozy v zatáčkách se spíše zvýší, nárůst rychlosti divák u televize navíc ani nepostřehne.

Tyto obavy potvrzuje Lewis Hamilton: "Osobně si myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamického úplavu za vozy, abychom se mohli dostat blíž a předjíždět. Zrychleme o pět sekund na kolo díky aerodynamice a nic se nezmění - jen budeme jezdit rychleji."

Google+ Vytisknout

Diskuze: Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 18, poslední 02.04.2016 15:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 18 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kimi Räikkönen po nehodě před sebou hrne Red Bull Maxe Verstappena

"Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

Fernando Alonso v závodě v Singapuru

McLaren je s novým vozem kvůli pozdnímu přechodu k Renaultu ve skluzu. Jak ho doženou?

Esteban Ocon dojel třetí za deštivé kvalifikace v Itálii

Force India má o jezdecké sestavě pro příští sezónu už jasno

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel se dle Verstappena neomluvil. Co vidí na dohře incidentu jeho otec?

Valtteri Bottas v závodě v Singapuru

Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

Hamilton při závodě vzpomínal na Sennův incident

Webber v Singapuru nechápal komisaře, Hamiltona "chránil" Senna

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel měl zřejmě Verstappena v mrtvém úhlu, domnívá se Hamilton + VIDEO

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McNish v F1 neuspěl, ale rád se k ní vrací aspoň formou komentářů

McNish o nehodě Alonsa, Halo konceptu a dalších událostech F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Na pódium nemáme auto, tvrdí Bottas

  2. Partnerství Renault a Red Bull se rozpadá, co na to Ricciardo a Verstappen?

  3. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  4. KVALIFIKACE: Red Bul se musel sklonit před Vettelem, Hamilton až ve třetí řadě

  5. Alonso o své budoucnosti: Nebudu jezdit nikde, kde bych bojoval o účast v Top 10

  6. GP Singapuru: Obě Ferrari skončila v první zatáčce, čehož plně využil Hamilton

reklama