Měl Mercedes štěstí s nepotrestáním? Proč měly pneumatiky odlišný tlak?

Petr Hlawiczka, 7. září 2015, 06:10 Google+

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, k čemu došlo během závodní neděle v Itálii. Proč komisaři začali vyšetřovat z podezření, že obchází technické předpisy týkajících se tlaků a teplot pneumatik? Jak došlo k tomu, že měly nižší než povolený tlak (19,5 PSI)?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 14.09. 10:36) Napište svůj názor
Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu

Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Toto, kdy jste si uvědomili, že máte problém s tlakem v pneumatikách na obou vozech – jak se k vám ta informace dostala a jak jste zareagovali?
Toto Wolff: Myslím, že to bylo 10 nebo 15 minut před koncem [závodu], když jsme od komisařů dostali informaci o tom, že jsou prošetřovány tlaky v pneumatikách naměřené na našich vozech. Bez dalších informací.

Můžeš vysvětlit, co se před závodem stalo s ohřívacími dekami pneumatik? Zahřívaly normálně?
TW: Dodržovali jsme procedury, na kterých jsme se dohodli s Pirelli. Měli jsme pneumatiky v dekách a tlak jsme kontrolovali s Pirelli. Kluk od Pirelli je tedy vždy s námi, a tlaky byly znatelně nad minimum, protože bezpečnost je pro nás důležitá.

Nasadili jsme ty pneumatiky na auto a z nějakého důvodu – možná jedna vychladla – byl u jedné z našich pneumatik nalezen odlišný tlak. Šlo o velmi drobnou odchylku. Nemám ponětí o tom, co se přihodilo – jestli fungovala nebo byla odpojena. Celé se to točí kolem procedur: kdy dochází k měření?

Proč byl tak velký rozdíl mezi Lewisovým a Nicovým autem? A proč jste ke konci závodu dali Lewisovi pokyn, aby pořádně zabral?
TW: Abych byl upřímný, tak nevím, proč byl rozdíl tak velký. A pokud má jedna pneumatika odlišný tlak než ostatní, tak vás to nakonec může přijít ve výkonnosti draho.

Proč jsme Lewisovi řekli, aby zabral? K tomu došlo tehdy, když jsme obdrželi informaci, že dochází k vyšetřování tlaků u našich pneumatik. Nechápali jsme, co se děje, ale mysleli jsme si, že by mohly přijít penalizace. Abychom získali trochu náskok, tak jsme je požádali o to, aby přidal.

Proč byste chtěli odpojit zahřívací deku příliš brzy a je třeba změnit předzávodní procedury týkající se pneumatik?
TW: Pokud pneumatiky neodpojíte od generátoru, pak byste za každou z nich potřebovali čtyři a všude byste měli plno kabelů. Normální procedurou tedy je - a myslím, že to dělají všechny týmy - že pneumatiky udržujete teplé, odpojíte je a nasadíte na auto. Podle mě to je o proceduře měření. Kdy to měřit?

img-responsive

Lewis Hamilton v Monze | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ale když FIA 5 min před začátkem závodu přijde na to, že Lewisova pneumatika nemá správný tlak, pak stále máte dost času to napravit. Proč jste to neudělali?
TW: To je jednoduché - protože jsme tu informaci nedostali.

Když jste s komisaři po závodě hovořili, došlo na nějakou chvíli k tomu, že byste pomysleli na vyloučení ze závodu? Nebo bylo od počátku jasné, že máte pádné argumenty, díky kterým si je získáte na svou stranu?
TW: Popsali jsme jim procedury, kterých jsme se drželi, a tato procedura se zdála tou nejlogičtější a nejbezpečnější. A myslím si, že tomu porozuměli.

Kdo se sešel s komisaři? Ty a kdo ještě?
TW: Nebyl jsem u komisařů. Šel tam Paddy [Lowe, technický ředitel] s dvěma svými šéfinženýry.

Odpojili jste zahřívací deky tak, jak to děláte obvykle?
TW: Ano.

Cynici by si mohli myslet, že jste záměrně nastavili tlak v pneumatikách, aby splňoval požadavek na ten minimální, a pak jste ho nechali klesnout, jakmile pneumatiky ochladly, čímž byste získali výhodu.
TW: Proč byste to pak ale dělali pouze u jedné pneumatiky? Po Spa jsme velmi intenzívně spolupracovali s Pirelli na tom, aby tyto pneumatiky byly bezpečné - a teď byste měli udělat něco tak směšného? A proč jen u jednoho auta? To není cynické, to je hovadina!

Google+ Vytisknout

Diskuze: Měl Mercedes štěstí s nepotrestáním? Proč měly pneumatiky odlišný tlak?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 14.09.2015 10:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Robert Kubica

Kubica si závodní místo pro rok 2019 musí zasloužit. Proč si Williams vybral Sirotkina?

Carlos Sainz mladší

Sainz si s Renaultem o víkendu vyzkouší Rallye Monte Carlo

Jeden z neoficiálních grafických návrhů nového Toro Rosso STR13

Ochrana kokpitu nového Toro Rosso vypadá o něco lépe, tvrdí Key

Model vozu F1 v aerodynamickém tunelu

Budoucnost lepší F1 se bude točit kolem tří výkonnostních faktorů

Logo Ferrari

Tvrdá jednání na obzoru - narazí? Prezident FIA chce Ferrari zbavit práva veta

Společná fotografie jezdců sezóny 2017 v Abú Zabí

F1 zavede minimální hmotnost i pro jezdce, aerodynamika bude mírně zjednodušena

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Renault

Red Bull končí s Renaultem, v roce 2016 od něj motory odebírat nebude

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren vyřešil jiné uspořádání pohonné jednotky Renaultu. V čem se liší od Hondy?

  2. Za soupeři jsme zaostávali o 10 let, přiznává šéf Renaultu, který se stále zlepšuje

  3. Personální změny v Itálii: Räikkönen má nového inženýra, Toro Rosso opouští šéf aerodynamiky

  4. Budoucnost lepší F1 se bude točit kolem tří výkonnostních faktorů

  5. Mercedes se s Ferrari v názorech na F1 100% shoduje

  6. Toro Rosso už při stavbě vozu vidí přínosy partnerství s Hondou, věří v silný a spolehlivý motor

reklama

Zprávy odjinud