Analýza sektorů - Vettelovi risk v Q3 vyšel, bez něj by s náskokem vyhrál

Petr Hlawiczka, 21. září 2013, 21:40 Google+

Co nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru napoví o výkonnosti jednotlivých vozů a pilotů?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 23.09. 08:48) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.

V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahrazuje středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.

Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA nově umístila druhou DRS zónu. Na ní se nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v Tabulce č. 2).

Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.

mapa
Mapa okruhu (podklad: FIA)

Sebastian Vettel si dnes připsal 41. pole-position své kariéry, letos páté (stejně jako Hamilton). Ač se zdá, že to nakonec po drtivém náskoku po pátku bylo těsné, tak je na druhou stranu třeba uvést, že Němec měl situaci plně pod kontrolou a záměrně nevyjel ke konci Q3, kdy dráha podstatně zrychlila, aby ušetřil pneumatiky pro zítřejší závod.

Rapidní zrychlení tratě ostatní závodníky překvapilo: Hamilton, Massa i Rosberg se dokázali v Q3 zlepšit o půl sekundy, Grosjean dokonce o 7 desetin. Vettelovi se na rozdíl od nich nepodařilo poskládat dohromady ideální kolo, bez ohledu na zrychlení trati díky vnějším vlivům cítil, že sám mohl zajet ještě o desetinu či dvě rychleji. Proto si troufám tvrdit, že kdyby vyjel ke konci Q3 stejně jako ostatní, kvalifikaci by vyhrál s komfortním, minimálně půl sekundovým náskokem.

V Q3 nezajeli ideální kolo ani Button či Ricciardo - Brit mohl být o 0,131 s rychlejší, budoucí posila Red Bullu o 0,162 s. Na jezdce Ferrari před nimi by to ale stejně nestačilo. Po kvalifikaci mě pobavil komentář Jensona, jenž doufal v 7. místo na roštu, jenže "svůj zadek nakonec před nás dostal Massa." Jeho týmový kolega Pérez na druhou dnes nepodal dobrý výkon, za očekáváním zaostal i Hamilton.

singapur_sektory_13
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy v sektorech a jejich teoretický součet

Absolutně nejrychlejší byl v prvním sektoru Webber (27,881 s), u něhož to až do samotného závěru vypadalo, že by svému týmovému kolegovi mohl trošku zakřivit úsměv. Ve druhém kraloval Seb (39,430), poslední zvládl nejlépe Rosberg (35,438).

Němec s Mercedesem předvedl v závěru kvalifikace  parádní, shlédnutí onboardu z jeho vozu při průjezdu finálního sektoru je opravdovou lahůdkou. Pochvala patří i Grosjeanovi, který měl včera velkou smůlu, když kvůli technickým problémům trávil více času v garáži než na trati. Dnes však ze svého Lotusu dokázal vyždímat maximum a vyjet si třetí pozici na roštu. S Rosbergem nejvíce ztratili v prvním sektoru.

Zklamáním je trochu Ferrari, u kterého se opakuje situace z minulého roku - tým se snaží, seč může, leč početné novinky nefungují. Alonso označil dnešní výkon svého týmu za "smutný." Myslím, že po víkendu v Maranellu definitivně přesunou většinu svých zdrojů k vývoji příštího vozu.

Hvězdou večera byl ale Gutiérrez, který poprvé porazil Hülkenberga. Příchod této situace tento týden avizovala šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová, za což sklidila u mnoha našich čtenářů spíše úšklebky (někteří holt budou muset sníst ježka). Švýcarský tým vsadil na odlišnou kartu než Toro Rosso - na velmi vysoký přítlak. Na nejdelší rovince (Sektor 1) byly Saubery nejpomalejší, dokonce pomalejší než Marussie či Caterhamy.

singapur_max-rychlosti_13
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)

Red Bull byl na rovinkách pomalý, tradičně sází na vyšší přítlak a rychlejší průjezd zatáčkami. Na rovinku tak najíždí rychle, do konce té cílové však soupeři jejich náskok nebyli schopni úplně zlikvidovat, jak jde vidět na speed trapu. Na té delší rovince před zatáčkou č. 7 (Sektor 1) se již rozdíl v nastavení projevuje výrazněji.

Dominic Harlow mě dnes upozornil na jednu věc: rozdíl mezi předními týmy a zbytkem pole se již nezmenšuje. Sledujeme tak šampionát o dvou třídách, což je dáno i tím, že se většina stájí již začala soustředit na příští sezónu - lednové testy klepou na dveře.

Rozdíl mezi oběma směsmi podle Pirelli dnes znovu dosahoval až dvou sekund. Pouze Red Bully a Grosjean si troufli odjet Q1 na tvrdší směsi, ostatní raději nic neriskovali a sáhli už v úvodu po super-měkké. Okruh není ani tak náročný na opotřebení pneumatik, jejich teplotní degradace však může být celkem vysoká.

Proto zítra očekáváme jízdu na dvě až tři zastávky, hodně však bude záležet na teplotách,  výjezdu safety-caru a případně i na dešti. Papírově je podle Paula Hemberyho nejrychlejší třízastávková strategie (start na super-měkkých, v 16. kole přezutí na středně-tvrdou a ve 39. kole opět na super-měkkou, alternativně na středně-tvrdou), kvůli obtížnému předjíždění bude ale většina týmů zřejmě cílit na dvě.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů - Vettelovi risk v Q3 vyšel, bez něj by s náskokem vyhrál

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 23.09.2013 08:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Prohlášení po kvalifikaci v Singapuru: Vettel se bál, Kimi měl bolesti a Alonso…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud