Whiting: Pravidla pro využívání nastavitelných zadních křídel

Petr Hlawiczka, 16. března 2011, 07:00 Google+

Jednou z velkých novinek letošní sezóny Formule 1 jsou nastavitelná zadní křídla. Pravidla pro jejich využívání během závodních víkendů vysvětluje v rozhovoru poskytnutém tiskovým oddělením FIA Charlie Whiting.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 17.03. 13:26) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: FIA

Sdílejte článek

Charlie Whiting: V každém křídle je ovládací mechanismus, který je po celou dobu pod kontrolou pilota. Může však být využíván pouze tehdy, kdy ho na to upozorní elektronika v kokpitu.

Vzdálenost od předchozího vozu bude měřena před rovinkou, na níž může být křídlo aktivováno. Pokud rozdíl mezi vozy nebude větší než jednu sekund, pilotovi bude oznámeno, že má "nabito" - využít to může ale až dosáhne stanoveného bodu na následující rovince. Tento se bude nacházet přibližně 600 m před brzdný bodem do následující zatáčky - což může být ale upraveno dle dat, která získáme během testování a tréninku.

Nemáte obavy, že by to mohlo diváky mást?
CW: Není důvod se domnívat, že diváci budou zmateni. Ovládání křídla, jak je popsáno výše, je jednoduché. Na dráze budou čáry, které budou označovat místo měření vzdálenosti mezi vozy a místo, kde budou moci piloti [zadní křídlo] aktivovat. Televizním společnostem navíc pokaždé vyšleme signál, kdy je systém připraven k použití, což bude divákům zobrazeno.

drs
Změna proudění a odporu vzduchu při aktivování klapky:
běžná poloha - nahoře, otevřená klapka (aktivovaný DRS) dole

Jak zabráníte jezdcům v závěsu, aby "nepřeskočili" lídra na poslední rovince?
CW: Pokud se dostanou na rozdíl jedné vteřiny za lídrem v poslední zatáčce posledního kola, je nepravděpodobné, že by jej byli schopni předjet před cílovou čárou. Pokud se auto dostane na dostřel jedné vteřiny za kterékoliv jiné auto, pilotovi se otevře možnost bez ohledu na jejich relativní závodní pozice.

Neměli bychom zapomínat na to, že vzdálenost, po kterou DRS (drag reduction system - systém pro snížení odporu zadního křídla) může být využíván, se bude dolaďovat tak, aby pomohla jezdci v závěsu, ne aby mu garantovala předjetí.

Jak tato aktivace/akce ovlivní rychlost vozu? Je pravda, že získají 6 - 7 km/h navíc?
CW: Dle simulací se rozdíl mezi vozem s aktivovaným DRS a bez něj bude pohybovat kolem 10 - 12 km/h na konci rovinky.

Mysleli jste na spolehlivost? Přeci jen - elektronika občas selhává.
CW: Napsali jsme software, který umožní pilotovi vynutit aktivaci systému, pokud například z nějakého důvodu selže detekce vzdálenosti. To bude týmu umožněno využít pouze po předání specifické instrukce od ředitele závodu. Nepovolené využití bude tvrdě trestáno.

mercedes
Zadní křídlo Mercedesu s aktivovaným DRS systémem

Kdy očekáváte finální rozhodnutí ohledně nastavení tohoto nového systému?
CW: Po získání informací, které potřebujeme, během finálního testu, o tom budeme týmy v následujících dnech informovat.

Uskuteční FIA testování pro vyhodnocení tohoto nového systému?
CW: Hovořili jsme o tom, ale rozhodnutí zatím nepadlo. Budeme diskutovat s týmy o volném tréninku v Melbourne v den před prvním tréninkem.

Jak ovlivní nastavitelné zadní křídlo KERS?
CW: DRS nijak KERS neovlivní - druhý jmenovaný systém může být využíván piloty kdykoliv, pilot jedoucí za jiným vozem může využívat oba, jedná se o nezávislé systémy.

Jak si myslíte, že nová pravidla ovlivní ovladatelnost auta a obzvlášť pneumatiky, vzhledem k tomu, že to bude první sezóna pro Pirelli?
CW: Myslíme si, že budou mít malý nebo vůbec žádný efekt na pneumatiky, protože úroveň přítlaku by měla být na normální úrovni během bočního zatížení pneumatik. Samozřejmě přesně to budeme moci vyhodnotit až po rozsáhlejším využití systému.

Vytisknout

Diskuze: Whiting: Pravidla pro využívání nastavitelných zadních křídel

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 17.03.2011 13:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

Verstappen si v tréninku pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Schumacher: Můžeme bojovat o nejlepší pozice

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud