Sedmero Sennových prohřešků ve F1

Robert RoBertino Pavelka, 18. června 2017, 15:25 Google+

Při nedávném srovnání Lewise Hamiltona a Ayrtona Senny ze strany technického ředitele Williamsu Paddy Lowea bylo řečeno, že Sennu si nelze idealizovat. Co tedy „božský Ayrton“, velebený a uctívaný, prováděl tak špatného?

Počet komentářů:  54 komentářů (Poslední včera 23:22) Napište svůj názor
Senna, Ayrton

Senna, Ayrton | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Především je třeba zdůraznit jednu věc – následující sedmičku prohřešků berte jako skutečnosti, které se opravdu staly a míru jejich důležitosti si posuďte sami. Z určitého pohledu se mohou jevit jako nedůležité, ale na druhou stranu je třeba si je připomenout, protože v duchu lidového rčení „o mrtvých jen dobře“ se velice rádo zapomíná na ty méně příjemná fakta a na jejich místo nastupuje někdy až nezdravá glorifikace.

1. Rok 1985 – kvalifikační umění

Po svém příchodu k Lotusu se Ayrton Senna začal okamžitě prosazovat – sedmkrát získal pole-position (v předchozí sezóně piloti Lotusu byli na čele startovního roštu jen dvakrát) a celkem desetkrát startoval z první řady. Jenže také musel čelit značným stížnostem ze strany soupeřů. Nejvíc byli slyšet v Monaku, kde Senna po dosažení nejrychlejšího času byl na trati také ve chvíli, kdy se ho jeho největší soupeři pokoušeli zdolat. A dokázal jet tak „rychle“, že se o vysloveném blokování nedalo hovořit.

img-responsive

Kvalifikace a výběr kolegy, to jsou léta Lotusu | foto: Renault Sport F1

2. Rok 1986 – případ Warwick

Když od Lotusu odešel Elio de Angelis, objevil se v jejím hledáčku Derek Warwick. Dohoda byla na spadnutí, když se do ní vložil Ayrton Senna. Prohlásil, že v týmu vedle něj musí být vyslovená dvojka a Warwick je v tomto směru „příliš dobrý“. Brit díky tomuto rozhodnutí načas vypadl z F1 (vrátil se do ní právě po smrti de Angelise v kokpitu Brabhamu) a do kokpitu Lotusu se posadil aristokrat Johnny Dumfries. Doplatili na to vlastně všichni: Senna neměl dostatečně silného kolegu (Dumfries bodoval pouze dvakrát) a protože „dvojka“ McLarenu Keke Rosberg byl podstatně úspěšnější, Lotus tím pádem přišel o šanci bojovat o stříbrnou příčku v Poháru konstrukterů. Nakonec to byl hořký konec i pro Dumfriese, ačkoliv později zdědil pohádkových 142 milionů liber, do F1 se po neúspěšné sezóně nikdy nevrátil.

3. GP Brazílie 1990 – Stupid Nakajima!

Senna na domácí půdě vedl před Prostem a ve 41. kole dostihl o kolo zpět jedoucího Satoru Nakadžimu na Tyrrellu. Při jeho předjíždění došlo ke kontaktu předního spoileru se zadním kolem Japoncova vozu, Ayrton musel do boxů měnit příď a klesl na druhé místo s takovou ztrátou, že ani týmový kolega Berger na něj nemohl počkat. Senna po závodě pronesl na Nakadžimovu adresu tolik přívlastků, že se červenaly i dveře tiskového studia – podstatou jeho výlevu bylo, že mu Satoru záměrně vjel do cesty. Jenže odborníci byli jiného názoru – Senna dle jejich názoru zbytečně riskoval a stačilo počkat na cílovou rovinku, kde by tyrrell bez potíží předjel. „Ayrton si musí zvyknout, že není na tratí sám. V takových případech je třeba počkat, až nastane ta správná chvíle. Ovšem on asi žije v domnění, že před ním všichni musí padnout na zadek,“ okomentoval situaci Ken Tyrrell.

img-responsive

Úsměvy pro veřejnost, v zákulisí to mezi Sennou a Prostem vypadalo docela jinak | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

4. GP Maďarska 1990 – bodyček Nanninimu

Senna jednou prohlásil, že špičkovým pilotům by se ostatní neměli plést do cesty, protože jim znemožňují bojovat o vítězství. Jestli si to představoval jako v Maďarsku 1990, těžko říci. Faktem je, že mezi vedoucím Boutsenem a Sennou obhajoval výbornou jízdou druhou příčku Alessandro Nannini. Senna se na něj dotáhl, ale stále nebyl schopen dostat se před Italův benetton. V 64. kole v šikaně (zatáčky 6 a 7) provedl útok, který nemohl dopadnout dobře, při nájezdu do „šestky“ byl téměř o tři čtvrtiny délky vozu pozadu. Po nárazu Nannini doslova vylétl z trati a závod pro něj skončil. Viník kupodivu postižen nebyl a závod dokončil jako druhý. V cíli prohlásil, že na vině byl Nannini, protože ho trvale blokoval. Záběry z GP Maďarska na internetu naleznete (bohužel v mizerné kvalitě), tak si můžete udělat obrázek sami.

5. Kolize s Prostem - dozvuky

Rozebírat Japonsko 1989 by bylo opakování toho, co se napsalo už mnohokrát. Spíš bych se rád zastavil i následného prohlášení, které Senna učinil rok po známém incidentu. Protože se cítil být poškozen, vzal spravedlnost do vlastních rukou a Prosta cíleně poslal z trati. Nakolik je takové odhodlání hodno tehdy dvojnásobného mistra světa? Alain Prost tehdy reagoval tím, že kdyby měl po každém pocitu křivdy (což se například stalo o rok později, v Německu 1991) řešit situaci tak, že někoho „sejme“, vypadalo by to v F1 jako na Divokém Západě. Sennovi fanoušci Brazilci aplaudovali za jeho statečnost, nicméně většina příznivců tehdy cítila, že v tomto směru není všechno v pořádku.

img-responsive

Mezi Mansellem a Sennou to taky hodně skřípalo, jednou došlo i na pěsti | foto: Williams F1 Team

6. Rok 1993 – případ Häkkinen

Když Senna dost drtivým způsobem přišel o titul mistra světa 1992, hledal cestu, jak se rychle vrátit na vrchol. A zdálo se, že mu okolnosti hrají do ruky. Honda opouštěla McLaren a Mansell odcházel z mistrovského Williamsu. Senna vycítil šanci, jenže – na scéně se objevil jeho arcirival Alain Prost. A vymínil si, že v jednom týmu se Sennou jezdit nebude (jejich řevnivost u McLarenu byla komentována známým výrokem, že ti dva nemohou bydlet v jednom hotelu). Ayrton tehdy kontroval, že bude klidně u Williamsu jezdit bez gáže, což by sice snížilo jeho pohádkové příjmy, ale s ohledem na osobní smlouvy a předpokládané odměny za výsledky by to nebylo tak citelné. Williams ale odmítl a rozčilený Senna prohlásil, že je „podlé“, když pilot rozhoduje o tom, kdo bude či nebude v týmu jezdit. „Prost se bojí konkurence a jedná nefér,“ zmínil se do médií, ovšem když mu jeden novinář připomněl rok 1986, odmítl na to odpovědět.

Brazilec byl tak rozladěný, že vůbec nekomunikoval s týmem a zprávy z jeho strany byly značně rozporuplné. Nejdřív mluvil o roční pauze, pak o ukončení kariéry. U McLarenu stoupala nervozita, protože smluvně byl zajištěn pouze Michael Andretti a s každým dnem slábla naděje, že se podaří získat kvalitního pilota, kdyby Senna opravdu nezávodil. Kontrakt tak podepsal Mika Häkkinen a přijel také k úvodnímu závodu, kde se však nečekaně objevil Senna s tím, že tedy sezónu 1993 absolvuje. Fin se tak stal nejlépe placeným testpilotem a musel tři čtvrtiny sezóny čekat na svou šanci, které se dočkal až po Andrettiho odchodu pro neuspokojivé výsledky.

7. GP Japonska 1993 – fackovaná s Irvinem

Deštivý závod v Japonsku byl předposledním Sennovým vítězstvím pro McLaren. Místo oslav však v zákulisí planuly vášně. Nováček Eddie Irvine na Jordanu srdnatě bojoval s Damonem Hillem a ve 38. kole se za nimi objevil Senna, zuřivě hrozící pěstí a dožadující se, aby ho pustili před sebe. Když se tak stalo, Brazilec se nijak nevzdaloval a tentokrát to byl Irvine, kdo si mohl stěžovat, že mu značně pomalejší Senna neumožňuje bojovat o lepší pozici. Nakonec se nováček před Ayrtona dostal v posledním kole, kdy se Senna věnoval spíš zdravení publika. Ačkoliv se experti shodli na to, že byl opravdu pomalejší a v tomto směru by bylo férové pustit Irvinea dopředu, Senna měl svůj názor a Eddiemu ho v boxech dvěma fackami náležitě vysvětlil. Samozřejmě s tím, že se mu nebude motat v cestě.

img-responsive

Přes zmíněné prohřešky - Senna zůstává výjimečným pilotem | foto: Williams F1 Team

Pochopitelně bychom našli další případy, například řevnivost s Nigelem Mansellem je známá, spravedlivě řečeno šlo o rány pod pás z obou stran. Předchozí případy rozhodně neznamenají, že Senna své úspěchy dosáhl pouze vyhazováním pilotů z trati a podobně. Jeho posedlost vítězstvím a touha být opravdu nejlepší z nejlepších jenom občas vedla k případům, které bychom mohli nazvat kontroverzními. Pokud zejména jeho příznivci najdou dost síly k tomu, aby si je dokázali přiznat, nijak to jeho mistrovství nesníží, spíš se z nekriticky vynášeného nadčlověka stane pilotem občas chybujícím, ale o to lidštějším, kterému jeho výjimečnost nebude nikdo upírat.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Sedmero Sennových prohřešků ve F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 54, poslední 21.06.2017 23:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 54 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso v závodě v Kanadě

Mercedes nás nespasí a ve startovním poli se dočkáme řady změn, hlásá Alonso

Daniel Ricciardo v Kanadě

Red Bull vyřešil své potíže s korelací dat, v Kanadě měl i na Ferrari, tvrdí Horner

Valtteri Bottas v Monaku

Mercedes je přesvědčený o tom, že jeho dlouhý rozvor jasně převáží nad negativy

Dočkáme se v dohledné době v F1 vstupu dalších týmů?

Prezident FIA chce mít v roce 2018 v F1 až 12 týmů

Valtteri Bottas v Monaku

"Překonává všechna očekávání." Uzavře Mercedes s Bottasem dlouhodobou smlouvu?

Stoffel Vandoorne v kvalifikaci v Monaku

Je Mercedes opravdu jedinou možností pro McLaren?

Moniša Kaltenbornová opouští Sauber

Kaltenbornová u Sauberu končí, důvody jsou známy. Kdo ji nahradí?

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi, Sebastian Vettel a Valtteri Bottas po startu závodu v Soči

Máme hodně citlivé auto, ale postupně se na Ferrari dotahujeme, hlásá Bottas

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Piloti Red Bullu své kontrakty ukončit nemůžou. Na jak dlouho se uvázali?

  2. Proč zajel Hamilton v závěru Velké ceny Kanady nejrychlejší kolo?

  3. "Zlomyslný" Rosberg využíval všechny zbraně, tvrdí šéf Mercedesu. Co na to Nico?

  4. Kaltenbornová u Sauberu končí, důvody jsou známy. Kdo ji nahradí?

  5. Nahradí Kubica Palmera? Renault má v současné době vcelku jasno

  6. "V Kanadě jsem mohl bojovat o pódium, v roce 2018 chci pokračovat," píše Massa

reklama