Massa se vrací k Vettelovi a radiokomunikaci. Co mu vadí?

Robert RoBertino Pavelka, 14. července 2016, 11:55 Google+

Brazilský pilot pravidelně komentuje své dojmy z právě proběhnuvšího závodu, tentokrát se vrací k zásadním bodům britské Grand Prix, ve které se jemu a jeho týmu nedařilo zcela podle jejich představ.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 15.07. 12:02) Napište svůj názor
Felipe Massa v debatě s Robem Smedleyem

Felipe Massa v debatě s Robem Smedleyem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

I když jsem svým způsobem šťastný, co jsme odvedli v Grand Prix Velké Británie, asi jsme společně s Williams Martini Racing očekávali na Silverstone jiný závodní víkend.

Někdy dosáhnete důležitých výsledků, které se urodí poměrně snadno. Pak nastane odlišná doba, kdy vynaložíte maximální úsilí, aniž byste získali jediný bod. To byl případ minulé neděle. Byl jsem rychlejší než můj týmový kolega, ale měl jsem pořád nějako potíže. Bojoval jsem s Fernandem Alonsem, Sebastianem Vettelem a dalšími piloty, aniž bych se nakonec dočkal nějaké odměny. Po našem předvíkendovém velkém očekávání něco spolehlivě nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Naši inženýři ze sebe vydali maximum, abychom pro poslední dva závody měli nějaké nové komponenty, které nám, jak jsme doufali, pomohou. Ale v Rakousku a Velké Británii, kde jsme měli předvést to nejlepší, se naše očekávání nenaplnilo.

img-responsive

Felipe Massa a Valtteri Bottas v závodě v Silverstone | foto: Williams F1 Team

Tým se zaměřil na odhalení důvodů nedostatečného výkonu a doufám, že se brzy vrátíme na pozice, které jsou nám blízké a na nichž bychom se měli pohybovat. 

Vzhledem k opotřebení zadních pneumatik jsem v kvalifikaci hodně trpěl, což mi zabránilo v takovém výkonu, jaký bychom tu měli předvést. Valtteri měl těch problémů méně, takže zajel lepší kolo, ale v závodním režimu jsem byl lepší, což se potvrdilo v neděli. Navzdory určitým potížím jsem se dokázal zapojit do boje o body, i když to nebyla moc zábavná jízda, protože jsem musel tvrdě bojovat o pozice, které někteří piloti stejně tvrdě obhajovali.

Vyšlo z toho několik velice slušných soubojů, při tom s Vettelem bylo opravdu velké riziko vzájemného kontaktu. Postěžoval jsem si do rádia, protože měl vytlačil mimo trať, ale po závodě jsem při záznamu v televizi viděl, že v tom z jeho strany nebyl úmysl. Nicméně jsem mimo trať musel a není na mně, abych posoudil, zda měl být potrestán nebo ne. Nakonec to nemělo na můj výsledek žádný zásadní vliv, skončil jsem tak jako tak mimo body na 11. místě.

Nyní se chystáme do Budapešti, což je okruh, který byl pro nás v posledních dvou letech značně obtížný. Ale vzhledem k tomu, že jsme na tratích, od nichž jsme očekávali podstatně víc, nedosáhli očekávané úrovně, nelze předvídat, co se v Maďarsku stane. Možná zažijeme nějaké překvapení.

img-responsive

Nezvládáme využít všechny funkce, tvrdí Massa | foto: Williams F1 Team

Kontroverzní radiokomunikace

Po závodě na Silverstone se hodně mluví o radiové komunikaci mezi piloty a inženýry na boxové zídce, zvláště kvůli penalizaci, kterou dostal Nico Rosberg. V Rakousku jsem musel ze závodu odstoupit kvůli problémům s brzdami. Kdybych měl možnost debatovat s inženýry, možná bychom mohli něco změnit a já bych závod dokončil. Ale to není dovoleno. 

Když Rosberg zjistil problém s převodovkou, neváhal se zeptat inženýrů, co má dělat - a dostal informace, které mu pomohly problém vyřešit. Sice po potrestání ztratil jednu pozici, ale pořád zůstal třetí. 

Současné vozy nejsou o moc víc "mechanické" než v minulosti, pouze se vyvíjejí do podoby pojízdných dílen a jejich ovládání je stále složitější. Na volantu máme stovky funkcí a nemyslím, že by některý pilot byl schopen si je všechny zapamatovat. Pokud by všechno věděl, už by to nebyl pilot, ale závodní inženýr - a to velice dobrý inženýr. Existuje tolik různých kombinací příkazů a my před sebou máme takové množství informací, že se nakonec můžeme zaměřit pouze na ty, které používáme nejčastěji. Jak jsem řekl, pochybuji, že nějaký pilot zná všechny funkce, které má k dispozici. 

Navíc vám mohu garantovat, že při rychlosti vyšší než 300 km/h není zrovna relax zkoumat něco na volantu místo abych sledoval, co se děje na trati.

Vytisknout

Diskuze: Massa se vrací k Vettelovi a radiokomunikaci. Co mu vadí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 15.07.2016 12:02 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Maurizo Arrivabene nemá v poslední době moc důvodů se usmívat

Ferrari nadále vidí jako svůj cíl Mercedes, byť mu Red Bull šlape na paty

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  3. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

  4. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  5. Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

  6. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud