Když Rubens Barrichello ve Formuli 1 začínal, měl na volantu jedno tlačítko. Nyní jich je již více než dvacet, z toho značná část vícepolohových, multifunkčních. "Množství práce, které musí nyní pilot vykonávat v kokpitu, se určitě zvýšilo. S tréninkem se ale stává přirozeným," uvádí Xevi Pujolar, závodní inženýr Pastora Maldonada.
"Během zimního testování jsme zažili, že se pilot po jedné chybě či stisku špatného tlačítka v nesprávnou dobu ocitl mimo trať. Pro piloty to bylo jednodušší v době, kdy jsme měli automatickou převodovku a kontrolu trakce. Ty jsou ale nyní zakázány, proto je vše mnohem náročnější.
Během závodu se s tím sžijete, protože křídlo můžete použít pouze jednou [během jednoho kola]. Hlavní zátěž je v kvalifikaci, obzvlášť v jejich prvních dvou částech, kdy je na trati spousta aut. Pneumatiky navíc vydrží jen jedno kolo, takže si musíte dávat pozor na jejich teplotu během výjezdu z boxů, nabít svůj KERS, sledovat provoz a pro letmé kolo vše připravit."
Popis funkcí volantu Williamsu (pro zvětšení klikněte)
Letos přibylo ovládání KERSu a zadního křídla (DRS), to však podle Pujolara mladé piloty přezdívané "generace Playstationů" nezvýhodňuje: "Mladí piloti využívají více ze své celkové kapacity na řízení vozu, takže i když je zvyklý na hrátky s tlačítky, více se soustředí na svou schopnost ovládat auto. Když máte zkušeného pilota jako je Rubens, není možná zvyklý na tlačítka, ale řídí tak přirozeně, že má více volné kapacity na přemýšlení o jízdě, takže to vychází na stejno."
Tip: O volantech ostatních týmů se můžete dozvědět více v samostatných článcích (odkazy: Lotus, Red Bull, Mercedes).