O kolik Mercedes zvýšil výkon svého F1 motoru od roku 2014 a jaký milník nyní překonal?

Petr Hlawiczka, 13. září 2017, 06:20 Google+

Mercedes se nám pochlubil, že na stolici v Brixworthu konečně překonal se svou F1 pohonnou jednotkou metu 50 % termodynamické účinnosti. To by znamenalo, že v kvalifikaci by s pomocí MGU-K mohl přesáhnout hranici výkonu 1000 koní.

Počet komentářů:  37 komentářů (Poslední 19.09. 08:11) Napište svůj názor
Pohonná jednotka Mercedesu

Pohonná jednotka Mercedesu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Pokud jde o základní principy, tak je motor krásně jednoduchou věcí. Jde o stroj určený k přeměně potenciální energie paliva v užitečnou práci - nebo v to, co rádi označujeme jako výkon. A čím je motor lepší, tím větší výkon (ze stejného množství paliva) dosahuje.

V roce 2014 došlo ve Formuli 1 ke změně, kdy se přešlo z atmosférických 2,4litrových osmiválců s 60kW systémem pro rekuperaci kinetické energie (tzv. KERS) na 1,6litrové V6 hybridní pohonné jednotky s vyspělým systémem pro rekuperaci energie (ERS) kinetické (při brzdění) i tepelné (z turba) - energie, která by jinak přišla nazmar.

Pokroky v efektivitě
Výsledkem u Mercedesu, jenž v F1 od té doby dominuje, jsou ty nejvýkonnější motory, které ve své historii postavil - překonaly i V10 z předchozí dekády. Přitom to není tak dlouho, kdy desetiválce byly považovány za špičku. Ve výkon dokázaly proměnit méně než 30 % energie paliva. Na začátku hybridní éry dosahovali u Stříbrných šípů 44 %, což byl samo o sobě významný pokrok. Ale nezůstávají stát na místě, svůj náskok si nadále udržují.

Video: Představení nejvýkonnějšího motoru, který kdy Mercedes postavil

V Brixworthu pracují na základních věcech, aby dosahovali pokroku. Spalování je prvním procesem přeměny energie, proto spousta úsilí společně s jejich palivovým partnerem Petronasem míří právě do této oblasti. Kromě vývoje nových směsí benzínu se zaměřují na minimalizování ztrát při tření, vývoj speciálních maziv pro to, aby minimalizovali výkonnostní ztráty v motoru.

MGU-H a e-turbo
Pak přichází klíčový krok: elektrické turbodmychadlo, které umožňuje přeměnu výfukové energie (prostřednictvím MGU-H, motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie) do energie elektrické, což je pak využíváno pro eliminaci zpoždění turba nebo pro uchování energie do baterií, než se výkon pošle na zadní kola.

Efektivita elektrické přeměny je u těchto systémů velmi důležitá, stejně jako u kteréhokoliv jiného hybridního či elektrického silničního vozu současnosti či v budoucnosti, jelikož inteligentní management energie rozhoduje o tom, kde a kdy bude energie využita pro dosažení těch nejlepších časů na kolo.

img-responsive

Mercedes na závodních tratích stále dominuje, letos si jede pro svůj 4. konstruktérský titul v řadě za sebou | foto: Daimler AG

Jak je na tom Mercedes nyní?
Tři a půl roky po debutu současných pohonných jednotek se Mercedes pochlubil tím, že "nyní dosahujeme při testování na stolici v Brixworthu efektivitu přeměny převyšující 50 %." Jiným slovy nyní vytvářejí více energie, než ji zmaří, což je významný krok pro jakýkoliv hybrid, ne pouze pro závodní motor, s nímž se jezdí naplno.

Od počátku sezóny 2014 tedy pohonná jednotka Mercedesu dosahuje o 109 koní vyššího výkonu - při stejném množství spotřebovávaného paliva. A jak je vidět, při testech na brzdě dosahuje dalších a dalších pokroků. Přitom nejde o žádnou magii, ale o ukázku špičkového inženýrství s využitím materiálů z běžného světa.

Pravidla zakazují exotické materiály při výrobě motorů, výrobci si proto musí vystačit se starým dobrým hliníkem, ocelí a jejich slitinami. Jsou v nich zakotveny rovněž parametry, jako je vrtání, omezení maximálních otáček či vstřikování paliva. Když tedy někdo přijde s výkonnějším motorem, tak to udělá způsobem, který motor činí lepším.

img-responsive

Současné pohonné jednotky F1 jsou špičkovým kouskem moderního inženýrství | foto: Mercedes AMG F1 Team

Za jakou cenu?
Dosahovat působivé výsledky pomocí detailních a pilných inženýrských procesů je vědou. Mercedes tvrdí, že "tato technologie je dodávaná zákaznickým týmům za náklady, které odpovídají 5 - 10 % jejich ročních rozpočtů. Ve světě motorsportu jde o hodně dobrý poměr za tak nezbytnou komponentu."

Zákazníci si však stěžují, že ceny jsou příliš vysoké a fakta se trochu liší. Například šéf Haasu Günther Steiner minulý týden prozradil, že na pohonné jednotky vydávají 20 % svého rozpočtu. A Ferrari ty své určitě neprodává dvakrát dráž než Mercedes.

Ten své technologie z F1 nyní uvede do silničního provozu prostřednictvím včera ohlášeného vozu Project One (více zde + foto). Zákazníci za něj zaplatí 2,27 mil. Euro (59,5 mil. Kč). Vyrobí se jich 275 kusů a všechny už jsou vyprodané - byť vůz čeká ještě rok a půl vývoje.

Google+ Vytisknout

Diskuze: O kolik Mercedes zvýšil výkon svého F1 motoru od roku 2014 a jaký milník nyní překonal?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 37, poslední 19.09.2017 08:11 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 37 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Brendon Hartley v tréninku v Bahrajnu

Toro Rosso využívá svou zbraň z LMP1

Úřadující mistr světa F1 Nico Rosberg už jen v roli diváka

Rosberg opouští Kubicův management. Co je příčinou?

Kimi Räikkönen v Bahrajnu

Räikkönen: Rozložení sil v F1 by se mohlo měnit závod od závodu

Lewis Hamilton s Mercedesem W09 v Bahrajnu

Hamilton bude pokračovat s Mercedesem i příští rok, tvrdí Lauda. "Je to jen o detailech"

Sergio Pérez v Bahrajnu

Pérez věří, že se může rovnat s těmi nejlepšími. Nechápe, proč si jej špičkové týmy nevšímají

Carlos Sainz s Renaultem RS18 v Austrálii

Šéf Renaultu o ztrátě Sainze na Hülkenberga: Vzpomeňte, jak si vedl proti Verstappenovi

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Otmar Szafnauer by si uměl představit v F1 finanční informátory

"Práskače" by k dohledu nad rozpočtovými stropy využil provozní ředitel Force…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Podle Hamiltona je Mercedes momentálně možná až třetím nejrychlejším týmem

  2. Skutečný McLaren se ukáže až ve Španělsku, zatím jezdí jen s evolucí loňského vozu

  3. F1 po schůzce Strategické skupiny mění pravidla pro příští rok, co plánuje pro sezónu 2021?

  4. Jak vnímá McLaren vítězství Red Bullu se stejným motorem? "Dobrá motivace," říká Alonso

  5. "Max musí více přemýšlet." Zklamaný Jos Verstappen se syna po další kolizi už tolik nezastává

  6. Honda chce s Toro Rosso prošetřit proměnlivou výkonnost. Má obavy o spolehlivost?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud