"Práskače" by k dohledu nad rozpočtovými stropy využil provozní ředitel Force Indie

Robert RoBertino Pavelka, 12. září 2017, 15:05 Aktualizováno 12.9.2017, 16:35 Google+

Otázka rozpočtových stropů se už několikrát řešila a stejně se neustále žehrá na rozdílné možnosti týmů na špici a těch menších. Jaká by tedy měla být ideální suma, dostatečná natolik, aby pokryla celoroční náklady? Odpověď nabízejí pracovníci Force Indie

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 13.09. 10:05) Napište svůj názor
Otmar Szafnauer by si uměl představit v F1 finanční informátory

Otmar Szafnauer by si uměl představit v F1 finanční informátory | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer dospěl k částce, která podle něj bez potíží bude dostatečná k celoročnímu provozu týmu a navíc by mohla být snadno kontrolovatelná ze strany FIA. Szafnauer opírá svůj výpočet o fakt, že se připravují další rozsáhlé změny po roce 2020, proto by i otázka omezení nákladů měla být v popředí priorit. Podle něj by postačila suma kolem 150 milionů dolarů

"Je třeba, abychom byli pragmatičtí. Otázka rozpočtového stropu se po nějaké době vrací. Jsou tu týmy, které utratí 250 milionů $ pro tisícovku zaměstnanců - což není nutně nezbytné - a pak najednou by směli vynaložit o 100 milionů méně. Nejspíš by se tak zbavili 300 - 500 zaměstnanců, což není nic lehkého. Ale osobně si myslím, že 150 milionů $ je dost velká suma na závodění, určitě větší než v jiných závodních kategoriích. Mohli bychom připravit fantastickou podívanou pro fanoušky i za těch 150 milionů, takže se domnívám, že je to reálný odhad - a většina týmů vlastně zase tak moc neušetří. Protože i když nějaká omezení existují, polovina z nás stejně byla pod touto hranicí, takže by se nás to stejně netýkalo. Mám za to, že by to byl případ ani ne poloviny, nejspíš tak čtyř z deseti týmů," domnívá se Szafnauer.

img-responsive

Szafnauer tvrdí, že jen čtyři týmy by musely svůj rozpočet regulovat | foto: Daimler AG

Formule 1 nabízí velkolepou možnost bohatě utrácet. Zavedení rozpočtového stropu by přimělo automobilky, aby přenesli náklady na vývoj do odtažitých dceřinných společností, aby mohli nadále pokračovat ve své činnosti mimo dosah regulačních orgánu FIA. Szafnauer se ale domnívá, že by tyto subjekty mohly být pod kontrolou potenciálních informátorů.

"Tohle je vždycky otázka, co přijde, jestli lidé budou chtít rozpočtové stropy obejít. Myslím, že jsou preventivní metody, jak tomu zabránit. Existuje samozřejmě rovnice, že pokud nezaplatíte daň, ušetříte víc peněz, ale vlády mají mechanismy jak to kontrolovat a zabránit tomu. Jsem si jistý, že dost lidí to tak dělá, možná o některých ani nevíme, ale každou chvíli je někdo stíhán a pokutován. A pokud je prohřešek hodně velký, tak v případě dopadení by měl přijít trest. Asi největší zastrašování může pocházet od lidí, kteří budou putovat od týmu k týmu s vědomostmi o tom, co se tam děje, a pak řeknou: »Jestlipak víte, co dělá ten či onen? Takhle se jim daří obejít těch 150 milionů«. Proto si myslím, že informátoři by byli asi nejlepší odstrašující prostředek," má svou vizi Szafnauer.

Nelze ale upřít, že je poněkud romanticky pojatá - v dnešním světě vyspělých komunikačních technologií by takový whistle-blower asi dlouho v utajení nefungoval. Naopak těch možností, jak zneprůhlednit financování asi bude podstatně více a někdy mohou zabíhat do takových sfér, v níž se vyzná jen opravdu vysoce školená osoba. A její existence by se dala asi jen velice těžko utajit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: "Práskače" by k dohledu nad rozpočtovými stropy využil provozní ředitel Force Indie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 13.09.2017 10:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kevin Magnussen se o názory okolí příliš nestará

Zlý muž? Tomu se v našem týmu smějeme, říká Magnussen

Zaměstnanci, pohonné jednotky a monopost Mercedesu na parkovišti před továrnou

FOTO: Mistrovské oslavy Mercedesu v továrnách v Brackley a v Brixworthu + VIDEO

FIA

Gesto dobré vůle: FIA odlehčí od dluhů Manoru

Kubica a jeho soupeři stále čekají na rozhodnutí Williamsu

Williams stále vyčkává a popírá, že by Kubica měl jistou smlouvu

Felipe Massa s Fernandem Alonsem, kdy spolu jezdili za Ferrari

Nejlepší týmový kolega Massy? Alonso, "o titul ale příští rok bojovat nebude"

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (10:00 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault je jedním z nejžhavějších témat poslední doby

ANALÝZA: Proč je spojení Hondy a Toro Rosso v F1 dobrou zprávou pro všechny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toro Rosso oznamuje své jezdce pro rok 2018

  2. Ferrari by odchodem z Formule 1 ušetřilo 2,9 miliardy korun

  3. "Proti Fernandovi jsem si vedl velmi dobře," hodnotí Vandoorne. O Renaultu má jen dobré zprávy

  4. Nevíte co s penězi? Kupte si třeba vůz, ve kterém Schumacher vyhrál GP Monaka

  5. Rosberg se s Hamiltonem nenáviděli. "Teď můžeme být zase kamarádi," myslí si Nico

  6. VIDEO: Alonsův debut s vozem LMP1 při testech s Toyotou v Bahrajnu

reklama