"Práskače" by k dohledu nad rozpočtovými stropy využil provozní ředitel Force Indie

Robert RoBertino Pavelka, 12. září 2017, 15:05 Aktualizováno 12.9.2017, 16:35 Google+

Otázka rozpočtových stropů se už několikrát řešila a stejně se neustále žehrá na rozdílné možnosti týmů na špici a těch menších. Jaká by tedy měla být ideální suma, dostatečná natolik, aby pokryla celoroční náklady? Odpověď nabízejí pracovníci Force Indie

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 13.09. 10:05) Napište svůj názor
Otmar Szafnauer by si uměl představit v F1 finanční informátory

Otmar Szafnauer by si uměl představit v F1 finanční informátory | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer dospěl k částce, která podle něj bez potíží bude dostatečná k celoročnímu provozu týmu a navíc by mohla být snadno kontrolovatelná ze strany FIA. Szafnauer opírá svůj výpočet o fakt, že se připravují další rozsáhlé změny po roce 2020, proto by i otázka omezení nákladů měla být v popředí priorit. Podle něj by postačila suma kolem 150 milionů dolarů

"Je třeba, abychom byli pragmatičtí. Otázka rozpočtového stropu se po nějaké době vrací. Jsou tu týmy, které utratí 250 milionů $ pro tisícovku zaměstnanců - což není nutně nezbytné - a pak najednou by směli vynaložit o 100 milionů méně. Nejspíš by se tak zbavili 300 - 500 zaměstnanců, což není nic lehkého. Ale osobně si myslím, že 150 milionů $ je dost velká suma na závodění, určitě větší než v jiných závodních kategoriích. Mohli bychom připravit fantastickou podívanou pro fanoušky i za těch 150 milionů, takže se domnívám, že je to reálný odhad - a většina týmů vlastně zase tak moc neušetří. Protože i když nějaká omezení existují, polovina z nás stejně byla pod touto hranicí, takže by se nás to stejně netýkalo. Mám za to, že by to byl případ ani ne poloviny, nejspíš tak čtyř z deseti týmů," domnívá se Szafnauer.

img-responsive

Szafnauer tvrdí, že jen čtyři týmy by musely svůj rozpočet regulovat | foto: Daimler AG

Formule 1 nabízí velkolepou možnost bohatě utrácet. Zavedení rozpočtového stropu by přimělo automobilky, aby přenesli náklady na vývoj do odtažitých dceřinných společností, aby mohli nadále pokračovat ve své činnosti mimo dosah regulačních orgánu FIA. Szafnauer se ale domnívá, že by tyto subjekty mohly být pod kontrolou potenciálních informátorů.

"Tohle je vždycky otázka, co přijde, jestli lidé budou chtít rozpočtové stropy obejít. Myslím, že jsou preventivní metody, jak tomu zabránit. Existuje samozřejmě rovnice, že pokud nezaplatíte daň, ušetříte víc peněz, ale vlády mají mechanismy jak to kontrolovat a zabránit tomu. Jsem si jistý, že dost lidí to tak dělá, možná o některých ani nevíme, ale každou chvíli je někdo stíhán a pokutován. A pokud je prohřešek hodně velký, tak v případě dopadení by měl přijít trest. Asi největší zastrašování může pocházet od lidí, kteří budou putovat od týmu k týmu s vědomostmi o tom, co se tam děje, a pak řeknou: »Jestlipak víte, co dělá ten či onen? Takhle se jim daří obejít těch 150 milionů«. Proto si myslím, že informátoři by byli asi nejlepší odstrašující prostředek," má svou vizi Szafnauer.

Nelze ale upřít, že je poněkud romanticky pojatá - v dnešním světě vyspělých komunikačních technologií by takový whistle-blower asi dlouho v utajení nefungoval. Naopak těch možností, jak zneprůhlednit financování asi bude podstatně více a někdy mohou zabíhat do takových sfér, v níž se vyzná jen opravdu vysoce školená osoba. A její existence by se dala asi jen velice těžko utajit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: "Práskače" by k dohledu nad rozpočtovými stropy využil provozní ředitel Force Indie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 13.09.2017 10:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Felipe Massa před závodem v Malajsii

Šéf McLarenu promluvil o kontraktu s Alonsem, Le Mans a IndyCar

Felipe Massa s Williamsem FW40 v Malajsii

Massa rozebírá promarněné šance Williamsu, před příštím rokem avizuje velké změny

Daniil Kvjat tento víkend bude opět závodit. Půjde o jeho poslední vystoupení v F1?

Nechá si Toro Rosso Hartleyho? Kvjat se možná vrátí jen na jeden závod

Robert Kubica má za sebou druhý test s Williamsem FW36

Kubica má za sebou další "produktivní" test s Williamsem. Vrátí se do F1?

Fernando Alonso Hondu neustále kritizoval, v Japonsku je svým přístupem zklamal

"S Alonsem to bylo těžké, neustále nás kritizoval," mrzí šéfa Hondy

Jenson Button má výhrady jak k Formuli E, tak k IndyCar

Jak vnímá Button IndyCar a Formuli E? Nebere si servítky

Renault ztrácí nejvíce v kvalifikaci, chce proto změnit svůj přístup ke konstrukci motorů

Renault se u motoru pro rok 2018 zaměřuje na kvalifikační mód. Abiteboul vyčíslil ztrátu

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (17:00 - 18:30)
    • 2. Trénink (21:00 - 22:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (23:00 - 00:00)
  • Neděle

    • Závod (21:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault je jedním z nejžhavějších témat poslední doby

ANALÝZA: Proč je spojení Hondy a Toro Rosso v F1 dobrou zprávou pro všechny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kubica absolvoval první test s Williamsem, tým jeho výkon zhodnotil stručně + VIDEO

  2. Proč je Räikkönen nejlepším týmovým kolegou, kterého kdy Vettel měl?

  3. Ferrari na vratké lodi, Mercedes pod plnými plachtami a Nový Zéland znovu na scéně

  4. "S Alonsem to bylo těžké, neustále nás kritizoval," mrzí šéfa Hondy

  5. Renault podcenil varování. Vysoké sebevědomí si pak vyčítal dlouhých 22 let

  6. Smutný příběh Marie de Villotaové je uzavřen, došlo k dohodě se společností Manor

reklama

Zprávy odjinud