Proč jsou vozy F1 energeticky efektivnější než elektromobily

Petr Hlawiczka, 8. dubna 2016, 06:30 Google+

Monoposty F1 jsou díky obrovským pokrokům v oblasti pohonných jednotek energeticky efektivnější, než průměrné elektromobily. Jejich účinnost již překonala 45 %, o významu tohoto úspěch žel televize mlčí a moc se o něm nepíše.

Počet komentářů:  58 komentářů (Poslední 12.04. 18:30) Napište svůj názor
Pohonná jednotka Mercedesu

Pohonná jednotka Mercedesu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Minulý víkend Tesla zaznamenala obrovský zájem o své nové rodinné elektrické vozidlo, když na něj lidé stáli fronty delší než na novinky Applu a americká společnost přijala 276 tisíc předobjednávek. V USA přitom 66 % elektřiny pochází elektráren, které ji získávají z uhlí či z palivového oleje, pouze 13 % jde na vrub obnovitelných zdrojů.

Tepelná účinnost motoru Mercedes v F1 již přitom přesáhla 47 % a blíží se 50 %, což je úžasné číslo. Elektrárny spalující uhlí či palivový olej přitom dosahují pouze 33% efektivity. To znamená, že síla pohánějící elektromobil pochází z méně účinného zdroje, než je motor F1.

"Elektromobily jsou vnímány jako zelené a jako řešení na veškeré uhlíkové emise, jenže tak to rozhodně není. Všechno záleží na tom, odkud elektřinu získáváte. A v běžné zemi s normálním profilem tvorby elektřiny je vůz Formule 1 mnohem efektivnější, než kterýkoliv elektromobil, jenž je nabíjený z elektrárny spalující uhlovodíky. Je to neuvěřitelné, že jsme to dokázali, ale nikdo o tom moc nemluví," vysvětluje pro ESPN Paddy Lowe, technický ředitel Mercedesu.

img-responsive

Nový elektromobil Tesly - Model S | foto: Tesla Motors

Krása F1 spočívá momentálně v tom, že zvyšování výkonu motoru je možné pouze prostřednictvím zlepšování jeho účinnosti, protože startovní množství benzínu (100 kg) i jeho průtok (100 kg/h) jsou pevně dány.  Královská disciplína motorsportu tak přispívá k navyšování výkonu motorů díky lepšího využívání dostupného paliva.

"Je to skutečně vzrušující, protože nás to žene za vyšší účinností. Jediným způsobem pro získání vyššího výkonu je vyšší efektivita. I když jsme se už dostali přes 45 %, tak nepolevujeme, takže do dvou či tří let zřejmě překonáme hranici 50% účinnosti. Když vezmete v úvahu, že silniční auta v posledních 50 letech zakrněla u 30 %, tak to zkrátka bere dech," pokračuje Lowe.

Zatímco Bernie Ecclestone považuje přechod před sezónou 2014 z 2,4l atmosfér na hybridní 1,6l turbomotory za "katastrofu," podle Lowea je největší chybou to, že sport není schopný okolnímu světu předat informaci o svých úspěších.

img-responsive

Pohonná jednotka Mercedesu s úložištěm energie | foto: Mercedes AMG F1 Team

"Veškeré změny se v roce 2014 točily kolem účinnosti, životního prostředí a významu pro silnice. Myslím, že byly velmi úspěšné. Jedním z nejméně úspěšných hledisek je to, jak o tom hovoříme, čeho se dosáhlo. Vyzdvihnout to jako příběh úspěchu, jak to může ovlivnit veřejnost a automobilový průmysl, což byl původní záměr.

Stanovili jsme si tento cíl, technicky jsme ho dosáhli, ale nešli jsme dále a nevyužili jsme ten záměr, což mi připadá trochu zvláštní. To, co se tady dosáhlo v technických oblastech, je absolutně úžasné. Máme hybridní motory, jejichž účinnost dnes převyšuje 45 %," dodává Lowe nadšeně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč jsou vozy F1 energeticky efektivnější než elektromobily

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 58, poslední 12.04.2016 18:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 58 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kimi Räikkönen po nehodě před sebou hrne Red Bull Maxe Verstappena

"Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

Fernando Alonso v závodě v Singapuru

McLaren je s novým vozem kvůli pozdnímu přechodu k Renaultu ve skluzu. Jak ho doženou?

Esteban Ocon dojel třetí za deštivé kvalifikace v Itálii

Force India má o jezdecké sestavě pro příští sezónu už jasno

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel se dle Verstappena neomluvil. Co vidí na dohře incidentu jeho otec?

Valtteri Bottas v závodě v Singapuru

Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

Hamilton při závodě vzpomínal na Sennův incident

Webber v Singapuru nechápal komisaře, Hamiltona "chránil" Senna

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel měl zřejmě Verstappena v mrtvém úhlu, domnívá se Hamilton + VIDEO

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Stoffel Vandoorne během kvalifikace v Bahrajnu

Alonso už trénuje, na další závod v Číně se připravuje i Vandoorne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Na pódium nemáme auto, tvrdí Bottas

  2. Partnerství Renault a Red Bull se rozpadá, co na to Ricciardo a Verstappen?

  3. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  4. KVALIFIKACE: Red Bul se musel sklonit před Vettelem, Hamilton až ve třetí řadě

  5. Alonso o své budoucnosti: Nebudu jezdit nikde, kde bych bojoval o účast v Top 10

  6. GP Singapuru: Obě Ferrari skončila v první zatáčce, čehož plně využil Hamilton

reklama