Kopírováním za vyšší výkonnost aneb jak se v Turecku Ferrari inspirovalo u žraloků

Petr Hlawiczka, 15. května 2011, 00:00 Google+

Ferrari k vyšší výkonnosti tentokrát pomohla biomimetika. Zlepšení aerodynamické efektivity dosáhlo speciálním povrchem, který kopíruje kůži žraloků.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 16.05. 12:49) Napište svůj názor
Ferrari 150° Italia

Ferrari 150° Italia | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Speciální úprava povrchu připomínající žraločí kůži se v Turecku objevila na spodní části předního křídla. Žraločí kůže je velmi drsná - pokud se vysuší, může klidně sloužit jako smirkový papír. Je pokryta hrbolky ve tvaru V, čímž dochází k tvorbě mikroskopických vodních vírů a žralokovi při plavbě pomáhá snižovat tření. Proto jsou žraloci překvapivě rychlými a efektivními plavci.

Tato technologie se díky výzkumu NASA používá na plochých površích lodí a letadel. V praxi se také například využívá při konstrukci jachet Amerického poháru. Pomáhá jím snížit tření a tak dosahovat vyšších rychlostí.

zraloci_kuze
Žraločí kůže - vlevo originál, vpravo lidská kopie
(© foto: sharkskincoating.com)

Ze stejných důvodů to nyní využilo Ferrari. Tento povrch vytváří na povrchu drobné víry, které snižují problémy se separací proudů vzduchu, a křídlo díky tomu funguje efektivněji. V Turecku to společně s dalšími úpravami přední a zadního křídla a s pomocí nových brzdových kanálků pomohlo o 2 desetiny vylepšit časy na kolo. Podívejme se nyní na tyto úpravy podrobněji.

 

Úpravy vozu Ferrari F150° Italia v Turecku

predni_kridlo

Výraznou obměnou prošly zadní okraje bočnic (1). Gurneyho klapka ve spodní části byla odstraněna, místo došlo ke zcela opačné úpravě - k vyříznutí. Horní klapky byly na vnitřním okraji více seříznuty. Za oběma úpravami stojí snaha snížit odpor a zřejmě i dostat více vzduchu do zadní části monopostu. Na horní kaskádě ubyl výlisek na vnitřní straně vertikální části (3). Drobnou změnou prošly i nastavitelné spoje klapek (4).

zadni_kridlo

Na zadním křídle ubyl jeden z výřezů omezující indukovaný odpor v horní části bočnice.

brzdove_kanalky

Přední brzdové kanálky prošly poměrně razantní úpravou. Nyní jsou nasměrovány podstatně výše než dříve, jsou také o něco širší. Pod nimi přibylo křidélko pro lepší směrování vzduchu.

Ferrari si krom toho také pohrávalo s rýznými průměry výfuků a jejich umístěním. U Fernanda Alonsa byly výfuky kratší, nasměrovány více směrem ven a jejich koncovka o něco širší, což prospívalo maximálnímu výkonu motoru. Drobné změny kvůli efektivnějšímu proudění, které následně zvyšuje výkonnost difuzoru, doznala v zadní části také podlaha.

 

Další vývoj
Ještě výraznější zlepšení - až půl sekundy - chystá Scuderia pro nadcházející Velkou cenu Španělska. Tyto novinky budou první, které Ferrari připravilo poté, co přišlo na rozdíly v korelaci dat z aerodynamického tunelu v Maranellu, kde již byly zahájeny práce na jeho opravě. Největší odchylky tým údajně pozoroval v oblasti práce s výfukovými plyny.

Plně funkční by měl být opět na konci října 2011. Do té doby bude Ferrari využívat aerodynamický tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem.

Vytisknout

Diskuze: Kopírováním za vyšší výkonnost aneb jak se v Turecku Ferrari inspirovalo u žraloků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 16.05.2011 12:49 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se vydává zpět na trať

Verstappen žádá další vylepšení vozu. "V Maďarsku musí fungovat!" nabádá Marko

Juan Pablo Montoya byl velkým talentem, ale na mistrovský titul nikdy nedosáhl.

V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

Liam Lawson se loni coby náhradník předvedl v dobrém světle. Byl by v Red Bullu úspěšný?

Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

Vyváženost výsledků v podání obou pilotů - to McLarenu hodně prospívá

Zak Brown cítí šanci: Pérez nám otevřel dveře

Lewis Hamilton s Mercedesem W15

Rozjetý Mercedes nasadí do letní přestávky ještě 2 sady vylepšení. Bude pohádka pokračovat?

Charles Leclerc s vozem SF-24 za deště

Ferrari SF-24 po nasazení vylepšení divoce poskakuje, šéf vývoje šasi Cardille končí

Esteban Ocon a jeho tým prožili vskutku vypráskaný víkend (Ilustrační foto)

Prohlášení po závodě - vše se točí kolem Hamiltona

Chtělo by se říci - jako "zamlada". Od posledního vítězství Hamiltona utekla drahná doba, proto si to 104. v pořadí patřičně užil. (ilustrační foto)

GP BRITÁNIE: Hamilton se po 945 dnech opět raduje z vítězství

Lewis Hamilton a George Russell měli po kvalifikaci opravdu dost důvodů k úsměvu

Prohlášení po kvalifikaci - Britové mají důvod slavit

Sergio Pérez předvedl další minelu a stále častěji dává na přetřes otázku o svých kvalitách (foto z GP Kanady)

Silverstone v radosti tone! Kvalifikaci vyhrál Russell, Britové ovládli domácí okruh

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Po Michaelovi je poptávka, mohl by být cenným při vývoji vozu pro rok 2013

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

  2. Rozjetý Mercedes nasadí do letní přestávky ještě 2 sady vylepšení. Bude pohádka pokračovat?

  3. Verstappen žádá další vylepšení vozu. "V Maďarsku musí fungovat!" nabádá Marko

  4. V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud