Ferrari žádá uvolnění vývoje motorů. "Kdo má 10 mil. Eur navíc zaplatit?" ptá se Mercedes

Petr Hlawiczka, 23. září 2014, 00:00 Google+

Ferrari se snaží dosáhnout mírné úlevy v pravidlech, která omezují vývoj pohonných jednotek. S tím by souvisely vyšší náklady, letos dominantní Mercedes se proto ptá, kdo by měl tyto výdaje navíc zaplatit - výrobce či zákazník?

Počet komentářů:  39 komentářů (Poslední 26.09. 09:34) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Není pochyb o tom, že Mercedes pro novou éru Formule 1 připravil nejlepší pohonnou jednotku. Jeho soupeři - Ferrari a Renault - sice neztrácejí 40 až 60 koní, jak se někdy píše, přesto je jejich deficit znatelný.

Stažení náskoku německého týmu jim navíc ztěžují pravidla, která vývoj pohonných jednotek omezují. Není proto divu, že se zejména Ferrari, které má velký vliv, snaží o jejich dodatečnou úpravu.

Během sezóny není vývoj motorů možný, týmy musí nastoupit s pohonnými jednotkami, které musí být homologovány do konce února (výjimky jsou možné po souhlasu ostatních soupeřů, ale pouze v oblasti zvýšení spolehlivosti a snížení nákladů, tedy nikoliv pouze pro dosažení vyšší výkonnosti).

Okno pro řádný vývoj a zlepšování se tedy otevírá až v zimě. Pohonné jednotky jsou rozděleny do 42 kategorií, kterým pravidla přidělují body dle určité váhy - těch je celkem 66 (viz tabulka). Před sezónou 2015 si mohou týmy ke změně vybírat z 39 kategorií a vyplýtvat na ně 32 bodů. Po letošní sezóně se již nebudou moci dotknout tří kategorií, které jsou ohodnoceny celkem pěti body (zmražení se tedy týká 8 %, možná je stále úprava 48 % pohonné jednotky).

pravidla
Ukázka originálu technických pravidel týkající se úprav pohonných jendotek,
jejich plné znění najdete zde

Po sezóně 2015 bude ještě hůře: na úpravu pouze 34 vybraných kategorií mohou vyplýtvat jen 25 bodů, upravit tedy budou moci maximálně 38 % pohonné jednotky, 23 % již má být zcela zmraženo. Zpřísnění má pokračovat do roku 2018, po kterém je možné si vybrat jen tři kategorie a vyplýtvat jen 3 body. Modifikovat půjde jen 5 % a na zbylých 95 % nebudou moci sáhnout.

pravidla_b
Počet bodů, které mohou výrobci pohonných jendotek použít na vylepšení,
se má dle pravidel v dalších letech snižovat, Ferrari ale volá po úpravě

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff o změnách pohonné jednotky po letošní sezóně uvádí: "Půjde skoro z poloviny o nový motor. Proto musí vývoj běžet naplno, jako kdybychom stavěli nový. Náklady se sníží později, když budeme moci učinit méně změn."

Požadavek Ferrari: posunutí homologace a 8 bodů navíc
Italský tým si přeje, aby FIA týmům povolila dalších 8 bodů a odsunula z konce února na konec července s možností převést nevyužité body během zimy do období mezi původním a nově navrhovaným datem homologace.

Převedení bodů by vyhovovalo i Mercedesu, který během zimy nestihne vyčerpat všech 32 možných bodů pro vylepšení svého produktu - v Brixworthu se hovoří pouze o 20 až 30 bodech. Renault je při práci na novém motoru také v časové tísni.

S uvolněním vývoje ale souvisí podstatně vyšší náklady - řádově ve stovkách milionů korun. Kdo to zaplatí? Zákaznické týmy drahý přechod z V8 sotva ustály a počítají s určitými výdaji, které by měly klesat.

motor
Ferrari v oblasti pohonných jednotek zaostává a zdrojů má dost, proto volá po změně pravidel; dominantní Mercedes není zcela proti (foto: Scuderia Ferrari)

Kdo má stovky milionů navíc zaplatit?
"Osm bodů stojí navíc 10 milionů Eur. Kdo by to měl zaplatit?" ptá se Wolff. Měly by zvýšené náklady převést také na své odběratele? Moniša Kaltenbornová, šéfka finančně se trápícího Sauberu, má jasno: "Výrobce se zabývá vývojem v první řadě pro sebe. Proč by se na tom měli podílet zákazníci?" Svou peněženku odmítá otevřít také majitel Force Indie Vijay Mallya.

Dalším problémem je vstup Hondy, nového nepřítele současných výrobců motorů. Ta by mohla také těžit z 8 bodů pro úpravy navíc do konce července ve své první sezóně, což by ji velmi usnadnilo řešení problémů se svou pohonnou jednotkou.

Odsunutí termínu homologace také zvyšuje náklady: "Pokud můžeme vyvíjet déle, musíme do toho zapojit déle také externí konzultanty a dodavatele. Pak musíte svůj vývoj změnit, provozovat jej paralelně. Určité úpravy si přejete mít co nejdříve, jiné co nejpozději," vysvětluje Wolff.

Mercedes, byť je letos dominantním, není zcela proti požadavku konkurence. "Bylo by to pro nás hloupé argumentovat tím, že máme nejlepší motor a zbytek nás nezajímá. Na druhou stranu se musíme zabývat otázkou nákladů. Kdo jiný to má zaplatit, když ne zákazník? A také si můžete položit otázku, co když ostatní přijdou později na něco, co nezměnili do konce února?" táže se Wolff.

motor
Má dodatečný vývoj zaplatit výrobce nebo se mají na úhradě podílet i zákazníci?
(foto: Renault Sport F1)

Soupeři Mercedesu budou mít před sebou v zimě spoustu práce. Ferrari potřebuje větší turbo, snížení hmotnosti a lepší rozložení komponent kvůli tomu, aby mohli dostávat více z MGU-H. Renault také potřebuje přepracovat svou pohonnou jednotku, aby snížil vibrace; zkrátit výfuky pro dosažení vyššího výkonu z MGU-H a oddělit turbínu od kompresoru pro snížení teplot.

V Brixworthu mezitím také nehodlají spát na vavřínech - podle zákulisních informací by se jim během zimy mohlo podařit zvýšit výkon své pohonné jednotky až o 40 či 50 koní.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari žádá uvolnění vývoje motorů. "Kdo má 10 mil. Eur navíc zaplatit?" ptá se Mercedes

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 39, poslední 26.09.2014 09:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 39 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Oznámil už Alonso Ferrari svůj odchod?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud