DISKUZE K ČLÁNKU Technika vozů Formule 1: Kola, náboje a ložiska

Pat Symonds se v dalším technickém článku věnuje kolům, jejich nábojům a ložiskům. Proč týmy nepřejdou na nízkoprofilové pneumatiky? Jaké jsou s tím spojeny výhody či nevýhody? Jak se liší závodní ložiska v F1 od těch běžně používaných v silničních vozech?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Technika vozů Formule 1: Kola, náboje a ložiska

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 25.07.2013 15:22 Vložte komentář

Nejlepší názory

» tom11 (Hlasovalo 12 lidí) 22.07.2013 13:47
super parádní počteníčko01 s těmi… »
» Petr (Hlasovalo 9 lidí) 22.07.2013 14:02
Díky. Mě by se ty nízkoprofilové gumy naopak… »
» uzivatel000397 (Hlasovalo 8 lidí) 22.07.2013 20:56
Je otázkou kdo to loukoťové kolo vyrobil, zda… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Biblbrox

    94.138.104.XXX
    Vysokoprofilové pneu jsou v F1 výrazně rychlejší. Nebo snad se dá rychle jezdit s nízkoprofilovými pneu po stávajících hrbolatých okruzích a hlavně to "střihat" přes obrubníky? Navíc stávající pneu jsou vědomě "poškozované", aby dlouho nevydžely a tak se eliminovala konstruktérská převaha některých týmů - pneu mají za úkol snížit rozdíly ve výkonosti. Jinak jsem hrdý na to, že česká Škoda se alespoň v něčem přibližuje F1. Cena vyráběných ložisek v miliónových sériích je totiž cenově odpovídající s ložisky F1 vyráběných v několika málo kusech. Kdyby Škodovka navrhovala, vyvíjela, vyráběla stroje pro výrobu ložisek, zkoušela ložiska na dalších vyrobených speciálních strojích atd. cena kusových ložisek by byla jistě vyšší než 50.000,-Kč. Zdůrazňuji, proč se zabývat náboji, ložisky, aerodynamikou aj., když pak dostanou tými přidělené pneu, které rozdíly ve výkonosti dokonale smažou? Ať se raději vyvine pneu, které by byly svou kvalitou důstojné F1.

    + 3 / − 11

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • XR

      109.81.245.XXX
      "Vysokoprofilové pneu jsou v F1 výrazně rychlejší."
      Ne.

      "Nebo snad se dá rychle jezdit s nízkoprofilovými pneu po stávajících hrbolatých okruzích a hlavně to "střihat" přes obrubníky?"
      Ano.

      + 7 / − 3

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Biblbrox

        94.138.104.XXX
        Myslím, že to byl nějaký zvěrolékař či co, který už kdysi přišel na to, že vzduch v pneu tlumí nerovnosti. Nevšiml jsem si, že by se stávající pneu nějak v zatáčkách bortila. Spíše vidím, jak se pneu deformuje při přejíždění obrubníků. Nízké pneu by obrubníky nebo nerovnosti na 100 % nezvládly. Kdyby ano, už by se v F1 dávno používaly. Prostě dokud jsou povrchy okruhů (stačil by jen jeden v roce) hrbolaté a jezdí se běžně přes obrubníky, tak se nízkoprofilové pneu nedá použít. Kdyby se obrubníky nepřejížděly, odstředivé síly by byly větší, zátěže pneu větší a výsledný čas horší. V Monaku hrozně drncá i škodovka na 17"

        + 3 / − 6

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • XR

          109.81.245.XXX
          Ano, vysokoprofilová pneumatika se podílí na tlumení a odpružení, ale část její práce lze přenést na systém zavěšení, tlumení a odpružení. Nebyl by to problém, jen výdaj navíc, do kterého se pochopitelně týmům ani dodavateli gum nechce. To je ten důvod, proč se v F1 nepoužívají - nikoliv, že by jízdu přes obrubníky nízkoprofilovky nezvládly. 100% ano.

          + 5 / − 4

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Biblbrox

            94.138.104.XXX
            Dovedeš si představit ty náklady a zvýšení hmotnosti vozů, kdyby se "pérování" pneu řešilo tlumiči, zavěšením, zvýšení světlosti vozů místo kouskem gumy? Navíc by se výrazně zvýšila neodpružená hmotnost. Také zavěšení by muselo být daleko robusnější. Apropos, jaké pneu používají jiné formule?

            + 4 / − 6

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • XR

              109.81.245.XXX
              Dovedu, nevidím v tom žádný problém (krom těch nákladů). Zavěšení by muselo být robustnější, ale zvýšení neodpružené hmotnosti by nebyla žádná hrůza při té povinné minimální hmotnosti 690 kg. Vše by šlo vyřešit pomocí zdokonalení hydraulických systémů, FRICů, fluidních interterů se rtutí a pod. S čím se jezdí v jiných sériích je naprosto podružné, F1 je královnou motosportu. Apropo, tys viděl na nějakém supersportu vysokoprofilové gumy a tak malá kola?

              + 4 / − 5

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
  • SD

    151.47.82.XXX
    Sig. Hlawicka Eccellente!!! 01

    + 7 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Jakub

    78.3.5.XXX
    Super clanek 01

    + 6 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    194.160.178.XXX
    Podľa stanovených pravidiel FIA,.. ...sa všetky rozmery, materiály a priemery časom používaných hodnôt osvedčili a nie je vôbec dôvod ich meniť, lebo pri zmene by to zase trvalo istú dobu, kým by sa nové rozmery výrobkov zdokonalili tak, ako sú súčasné, naviac s väčšími kolesami by sa mechanikom ťažšie pracovalo, lebo by mali väčšiu hmotnosť a kované disky sú základ bezpečnosti, že disk aj pri extrémnej jazde nepovolí, kdežto u karbónových to nie je vôbec odskúšané a vžité a ide ťažko skontrolovať či sú v poriadku bez chyby v štruktúre, ako je to u kovovývh kovaných diskov, lebo metódy na ich kontrolu, nie sú ešte tak prepracované a zaužívané, preto sa FIA ani nečudujem, že nedovolila cestu do pekla, totiž že nechce povoliť niečo, čo dopredu nejde dosť dobre zaručiť bez vysokých nákladov, lebo treba rozpracovať nielen metódy merania, ale aj postupy a meracie zariadenia, ktoré ako vieme sú drahé a sú kameňom úrazu F1 už teraz a nie ešte zavedením týchto nových vecí, ktoré tu Pat spomína. 11

    + 6 / − 8

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • anonym

      89.190.61.XXX
      S karbonovýma diskama je to o průser i na kole, párkrát už sem roztrhaný loukoťový kolo viděl, nemusely by být čistě karbonový, ale z kompozitů.

      + 4 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000397

        uzivatel000397

        90.178.29.XXX
        Je otázkou kdo to loukoťové kolo vyrobil, zda levná firma v Číně či špičková ověřená firma. Z karbonu se dělají i letadla.

        + 8 / − 4

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Kapor

          194.160.178.XXX
          Áno sú to prevažne diely,.. ...kde sa dá smer zaťaženia dobre odhadnúť a v tom smere urobiť potrebné výstuže a rebrá, ale kolesá sa nikdy nerobili na lietadlá a ani sa nikdy robiť nebudú z karbonu, kôli bezpečnosti a v F1 už vôbec nie, lebo ide o cyklické namáhanie vo všetkých troch osách, čo je ťažké zvládnúť aj na bicykli a jazdec, si nejaké extra finty nemôže dovoliť a musí jazdiť veľmi opatrne, inak skončí s prúserom a roztrhaným louťkovým kolem, ako to hovoril kolega, lebo ten ráfik si vyžaduje veľmi solídny jazdecký štýl, bez rázov a prudkých vybočení a je jedno kto to vyrobil, lebo vady, ktoré sú súčasťou každého a kvalitu určuje četnosť, nik zatiaľ zkontrolovať nevie. Ak sa niečo zničí, tak sa to doteraz vždy analyzovalo až dodatočne a podľa toho sa robili úpravy ďalšej série, ktorá sa potom overovala zase len jazdov za tých podminok pri ktrých povolilo to prvé. 14

          + 5 / − 5

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • anonym

    89.190.61.XXX
    Brzdy U ferrari je divný, že nemají ty třmeny dole, jak redbull, u starších aut to tak měli, sníží se tím těžiště.

    + 6 / − 9

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    77.48.94.XXX
    super parádní počteníčko01
    s těmi nízkoprofilovkami vypadá to auto opravdu dost divně, ale myslím, že bychom si na to zvykli, stejně jako na široké žací lišty vepředu, schody na nosech a pod....03

    + 12 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      109.81.245.XXX
      Díky. Mě by se ty nízkoprofilové gumy naopak moc líbily, vozy by vypadaly moderněji. Ale holt každý máme jiný vkus. 04

      + 9 / − 5

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000397

      uzivatel000397

      90.178.29.XXX
      Tak tak 01

      + 3 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Mil

      89.203.168.XXX
      Nízkoprofilové pneumatiky nemůžou být hlavně z toho důvodu, že by se tam nevešlo dostatečně viditelné logo výrobce03

      + 4 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • anonym

      178.255.168.XXX
      Člověk si zvykne na všechno, což o to, ale mě by zajímalo, co by to udělalo se zavěšením a vibracemi. Dát na aktuální vůz velká kola s nizkoprofilovkami je podle mě nemožné, protože pneu s vysokým profilem funguje velice dobře jako primární odpružení (svým způsobem podobně jako nízkotlaké pneu u traktorů).

      Kdyby chtěl někdo argumentovat tím, že jinde se pneu s nízkým profilem běžně používají a není to problém, tak předesílám, že tyto vozy mají MNOHEM kratší ramena a více prostoru pro odpružení, tlumiče atd. U vozu F1 je všechno vtěsnáno do prostoru cca 30cm krychle, včetně převodu řízení. Když se sníží pružící schopnost samotné pneumatiky, musí ve stejném poměru narůst "pajšl" odpružení, ale na to není místo. Tzn. vůz F1 s nízkoprofilovkami by musel mít nejen mohutnější ramena zavěšení, ale i příď.

      [odkaz na stránku]

      + 3 / − 5

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
Zavřít reklamu