Panely cudnosti: Jak letos týmy zakryly ošklivé přechody mezi nosem a šasi (+foto)

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 27. února 2013, 16:00 Google+

Loni jsme si těžce zvykali na nevzhledné přední části monopostů, které obsahovaly ošklivé přechody mezi nosy a přední stranou šasi. Letos je pravidla umožnila překrýt, jak k tomu týmy obecně přistoupily?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 01.03. 08:58) Napište svůj názor
Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Letošní pravidla obsahují článek, který kvůli vylepšení kritizovaného vzhledu schod umožňuje překrýt panelem cudnosti (modesty panel). Určují, že se díl musí tvořit jeden kus, a předepisují jeho rozměry i vlastnosti.

V článku 3.7.9 technických pravidel FIA stojí: "S výjimkou volitelného, jednoho kusu, nestrukturálního aerodynamického krytu z předepsaného vrstveného materiálu (jehož přesné vrstevní lze nalézt v příloze pravidel), který nesmí být v žádném bodě více než 625 mm nad referenční rovinou, nemůže být žádná část karosérie nacházející se 1950 mm před zadní stranou vstupního šablony kokpitu výše než 550 mm nad referenční rovinou.

nose
Pravidla letos umožňují překrýt ošklivý schod, rozhodnutí využít této možnosti je na týmech

Externí povrch kterékoliv podélného či bočního průřezu výše zmíněného aerodynamického krytu nesmí obsahovat konkávní poloměr zakřivení nižší než 50 mm."

Duchem pravidel je vylepšit "krásu" formulí a zabránit zneužití panelu pro získání aerodynamické výhody. Jeho nasazení je navíc dobrovolné, nikoliv povinné. Důležité detaily týkající se umístění krytu na nose a jeho vnitřní struktury však stále náleží do šedé zóny pravidel.

Mnoho týmů přesto vyvinulo elegantní struktury pro vylepšení proudění za současného omezení penalizace v podobě vyšší hmotnosti - možná překvapivý efekt, než FIA původně zamýšlela. Jediný tým, který kryt nepotřebuje, je Marussia z důvodu svého nízkého šasi.

ferrari
Nejběšnější řešení použité stájemi Ferrari, Force India, McLaren a Toro Rosso.

Ferrari, Force India, McLaren, Toro Rosso a Williams byly při adaptaci tohoto panelu konzervativnější.

sauber
Sauber zvolil opačný přístup k řízení proudění vzduchu po horní straně nosu než Mercedes

Sauber vyvinul unikátní kryt ve tvaru U, aby uprostřed na horní straně nosu vytvořil hluboký kanál, díky němuž by proudící vzduch neunikal po stranách mimo.

red bull
Minimalistické řešení Red Bullu

Trpasličí panel Red Bullu je výsledkem snahy omezit rozměry panelu na minimum v rámci zachování aerodynamické efektivity a co nejnižší hmotnosti.

mercedes
"Kachní zobák" Mercedesu

Mercedes dále rozvinul svůj loňský zaoblený nos. Místo toho, aby byl na horní straně plochý, je po celé délce zakřiven a hladce navazuje na šasi. Omezuje tak aerodynamický odpor odkloněním proudění ke stranám, zatímco hlavní proudění uprostřed je nenarušeno. Opticky připomíná kachní zobák.

caterham
Caterham a Lotus panel cudnosti nevyužili

Caterham a Lotus se kvůli vyšší hmotnosti zřekli panelu cudnosti, místo toho se rozhodli jít cestou tvarovaného šasi na horní straně, kde vytvořili hladší cestu pro průtok vzduchu za nižšího odporu. Caterham zvolil hlouběji a jasněji patrné tvarování než Lotus.

Je možné, že týmy změní vzhled svých nosů a okopírují úspěšnější řešení svých soupeřů. Jedná se o nový prvek, kterému se dále budou věnovat a optimalizovat. Technický ředitel Lotusu James Allison například uvedl, že pokud výhody panelu převýší jeho nevýhody (hmotnost), v průběhu sezóny se na jejich monopostu objeví.

 

Fotografie nových vozů najdete pod článkem.

Vytisknout

Diskuze: Panely cudnosti: Jak letos týmy zakryly ošklivé přechody mezi nosem a šasi (+foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 01.03.2013 08:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

lotus e21

Šéf Lotusu: Grosjean má u týmu budoucnost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud