Panely cudnosti: Jak letos týmy zakryly ošklivé přechody mezi nosem a šasi (+foto)

Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Loni jsme si těžce zvykali na nevzhledné přední části monopostů, které obsahovaly ošklivé přechody mezi nosy a přední stranou šasi. Letos je pravidla umožnila překrýt, jak k tomu týmy obecně přistoupily?

Letošní pravidla obsahují článek, který kvůli vylepšení kritizovaného vzhledu schod umožňuje překrýt panelem cudnosti (modesty panel). Určují, že se díl musí tvořit jeden kus, a předepisují jeho rozměry i vlastnosti.

V článku 3.7.9 technických pravidel FIA stojí: "S výjimkou volitelného, jednoho kusu, nestrukturálního aerodynamického krytu z předepsaného vrstveného materiálu (jehož přesné vrstevní lze nalézt v příloze pravidel), který nesmí být v žádném bodě více než 625 mm nad referenční rovinou, nemůže být žádná část karosérie nacházející se 1950 mm před zadní stranou vstupního šablony kokpitu výše než 550 mm nad referenční rovinou.

nose
Pravidla letos umožňují překrýt ošklivý schod, rozhodnutí využít této možnosti je na týmech

Externí povrch kterékoliv podélného či bočního průřezu výše zmíněného aerodynamického krytu nesmí obsahovat konkávní poloměr zakřivení nižší než 50 mm."

Duchem pravidel je vylepšit "krásu" formulí a zabránit zneužití panelu pro získání aerodynamické výhody. Jeho nasazení je navíc dobrovolné, nikoliv povinné. Důležité detaily týkající se umístění krytu na nose a jeho vnitřní struktury však stále náleží do šedé zóny pravidel.

Mnoho týmů přesto vyvinulo elegantní struktury pro vylepšení proudění za současného omezení penalizace v podobě vyšší hmotnosti - možná překvapivý efekt, než FIA původně zamýšlela. Jediný tým, který kryt nepotřebuje, je Marussia z důvodu svého nízkého šasi.

ferrari
Nejběšnější řešení použité stájemi Ferrari, Force India, McLaren a Toro Rosso.

Ferrari, Force India, McLaren, Toro Rosso a Williams byly při adaptaci tohoto panelu konzervativnější.

sauber
Sauber zvolil opačný přístup k řízení proudění vzduchu po horní straně nosu než Mercedes

Sauber vyvinul unikátní kryt ve tvaru U, aby uprostřed na horní straně nosu vytvořil hluboký kanál, díky němuž by proudící vzduch neunikal po stranách mimo.

red bull
Minimalistické řešení Red Bullu

Trpasličí panel Red Bullu je výsledkem snahy omezit rozměry panelu na minimum v rámci zachování aerodynamické efektivity a co nejnižší hmotnosti.

mercedes
"Kachní zobák" Mercedesu

Mercedes dále rozvinul svůj loňský zaoblený nos. Místo toho, aby byl na horní straně plochý, je po celé délce zakřiven a hladce navazuje na šasi. Omezuje tak aerodynamický odpor odkloněním proudění ke stranám, zatímco hlavní proudění uprostřed je nenarušeno. Opticky připomíná kachní zobák.

caterham
Caterham a Lotus panel cudnosti nevyužili

Caterham a Lotus se kvůli vyšší hmotnosti zřekli panelu cudnosti, místo toho se rozhodli jít cestou tvarovaného šasi na horní straně, kde vytvořili hladší cestu pro průtok vzduchu za nižšího odporu. Caterham zvolil hlouběji a jasněji patrné tvarování než Lotus.

Je možné, že týmy změní vzhled svých nosů a okopírují úspěšnější řešení svých soupeřů. Jedná se o nový prvek, kterému se dále budou věnovat a optimalizovat. Technický ředitel Lotusu James Allison například uvedl, že pokud výhody panelu převýší jeho nevýhody (hmotnost), v průběhu sezóny se na jejich monopostu objeví.

 

Fotografie nových vozů najdete pod článkem.

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu