Ferrari F2012 - Popis volantu, který letos používá Alonso

Petr Hlawiczka, 30. srpna 2012, 16:00 Google+

Volant slouží jako prostředník mezi monopostem a pilotem. Jak vypadá ten, který používá Fernando Alonso a jaké nabízí funkce?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 12.09. 17:05) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Volant patří k nejdražším součástkám vozu Formule 1. Prostřednictvím něj jezdec ovládá nejen směr jízdy vozu, ale rovněž všechny jeho elektronické systémy včetně motoru, převodovky a diferenciálu, tudíž i chování šasi.

Protože jsem se volanty v minulosti již několikrát zabýval (viz odkazy pod článkem), pustíme se bez obecného povídání rovnou do popisu toho, který používá Ferrari, konkrétně současný lídr šampionátu - Fernando Alonso.

volant
Letošní volant Fernanda Alonsa

MOTOR

Otočný přepínač TRQ
Ovládání krouticího momentu motoru prostřednictvím změny motorové mapy pro zvládání různých situací, které se během závodu vyskytnou, jako jsou různé úrovně přilnavosti či pozice pro samotný start.

Otočný přepínač REV
Slouží pro nastavení maximálních otáček motoru. Pravidla stanovují maximální limit 18 000 ot/min, během závodu však motory netočí po celou dobu tolik, piloti během jízdy snižují limit maximálních otáček kvůli bezpečnosti či zachování spolehlivosti agregátu.

Otočný přepínač MIX
Ovládá mapování motoru s ohledem na spotřebu prostřednictvím chudší či bohatší směsi.

1
Otočné přepínače TRQ, REV, MIX

KERS

Otočný ovladač BOOST
Prostřednictvím něj si pilot volí, jak velký krouticí moment má KERS poskytovat.

Otočný přepínač CHRG
Nastavuje velikost úrovně nabíjení baterií KERSu při brzdění. Je snadno dosažitelný, protože ovládá chování vozu při brzdění.

2 - kers
Ovládání KERSu

Otočný přepínač GRP
Mění bodu záběru spojky pro snadnější rozjezd z boxů či start.

Tlačítko N
Volba neutrálu, pilot musí mít zařazený první rychlostní stupeň

Tlačítko OV
Dočasně zvyšuje otáčky v určitých situacích, např. při předjíždění. I když má pilot navoleny nižší limit otáček (viz otočný přepínač REV) pro závod, stačí stisknout toto tlačítko a využít maximální výkon.

Tlačítko RADIO
Pro radiokomunikaci s boxy.

Tlačítko DRINK
Aktivuje čerpadlo s přívodem pití do helmy.

Tlačítko RF
Ovládání pohyblivé DRS klapky zadního křídla pro snížení přítlaku a usnadnění předjíždění.

tlacitka
Otočný přepínač GRP a další vybraná tlačítka

Display
Horní řádek diod znázorňuje otáčky motorů pro správné načasování změny rychlostního stupně.
Trojice diod ovládá ředitelství závodů, které tímto způsobem oznamuje pilotům, jaké vlajky  (žluté, modré, červené) jsou vyvěšeny, aby se ujistili, že je pilot nepřehlídne.

diody
Horizontální řádek diod signalizující otáčky, po stranách ředitelství závodu pilotovi signalizuje,
jaké vlajky jsou vyvěšeny

Multifunkční tlačítko uprostřed
Výběr mobilních menu, poskytuje spoustu funkcí. Pilot si jednu vybere a pomocí tlačítek vpravo mění hodnoty dané funkce, prostřednictvím tlačítka OK potvrzuje volbu.

multi
Multifunkční ovladač, vpravo se nastavují hodnoty, tlačítkem OK se potvrzují

Tlačítka na spodní straně volantu (BO, START, WET)
Slouží pro rychlý výběr přednastavených hodnot při zvláštních situacích v závodu (start, déšť). Jezdec místo nastavování hodnoty na ostatních otočných přepínačích pouze přepne jednu ze tří páček, což mu usnadňuje práci.

presets
Tlačítka pro specifické situace pro rychlý výběr z přednastavených hodnot

Zadní strana volantu
Páčky pro volbu rychlostního stupně (vpravo nahoru, vlevo podřazování), pod nimi dvojice páčky spojky, které mají stejnou funkci.

zadni

Zabývali jsme se verzí, kterou používá Fernando Alonso. Každý pilot používá i v rámci stejného týmu z hlediska ergonomie i funkcí odlišný volant. Všechna tlačítka mohou být naprogramována dle požadavků pilota, těm je přizpůsobeno i držení volantu.

V čem se liší volanty konkurence? Přečtěte si články, které jsme věnovali:
- Caterhamu
- Mercedesu
- Red Bullu
- Williamsu

Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii volantů zde.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari F2012 - Popis volantu, který letos používá Alonso

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 12.09.2012 17:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Alonso doufá, že v Belgii bude pršet

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  5. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud