Ferrari F2012: Vývoj předního křídla od počátku sezóny po Maďarsko

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 17. srpna 2012, 17:00 Google+

Před čtyřmi týdny jsme zanalyzovali letošní vývoj zadního křídla Ferrari F2012. Dnes se podíváme na různé verze, které se objevily na monopostu stáje z Maranella od jeho představení až do posledního závodu před letní přestávkou - Velké ceny Maďarska.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 18.08. 08:32) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Do Velké ceny Maďarska Ferrari letos představilo přinejmenším 7 různých verzí předního křídla. Hlavní úpravy přišly zároveň s velkými změnami vozu ve snaze snížit rychlostní manko, které jejich monopost F2012 dělilo od největších soupeřů (Lotus, McLaren, Mercedes a Red Bull) po předsezónních testech.

Společně s Red Bullem rozsáhlými úpravami dokazují velikost svých rozpočtů. Ve Valencii někdo trefně v nadsázce řekl, že rakouský tým po nasazení nové zadní části nasadil D-specifikaci svého vozu RB8.

ferrari fw
Jedna z testovaných verzí v Maďarsku (foto: Scuderia Ferrari)

Nejnápadnějším rysem všech konceptů je vícenásobné rozdělení klapky na vnější straně u bočnic předního křídla. V minulosti závodil McLaren se čtyř- či pětiprvkovou klapkou, toto řešení však po úpravě technických pravidel v roce 2009 opustil. Podélné otvory v klapkách jsou ale stále povoleny a Ferrari se této svobody snaží maximálně využít.

Verze A: Od představení vozu po závody v Austrálii a v Malajsii
Nápadným prvkem předního křídla při představení bylo vícero otvorů, které přeměnily koncept dvou klapek ve čtyři profily. Výsledkem není pouze vyšší míra přítlaku, ale také menší problémy s odtržením proudění (stallingem).

A

Verze B: předsezónní testy v Barceloně
Hned na počátku bylo zřejmé, že nový vůz se potýká s nedostatkem přítlaku v přední části, což bylo třeba vyřešit. Proto se v posledním předsezónním testu v Barceloně objevilo nové křídlo se zcela přepracovanými klapkami včetně způsobu, jakým jsou uchyceny k bočnicím. Klapky měly tři otvory a velkou Gurneyho klapku (viz zelená šipka).

Úpravy se objevily také na křidélku přední kaskády a bočnicích, jež obsahovaly kanál pro směrování vzduchu dovnitř (všechny změny vyznačeny žlutě). Bližší pohled na bočnice odhaluje strategii Ferrari: přesměrovat spodní tok na vnitřní stranu kol pomocí kanálů, zatímco horní tok je vytlačován na vnější stranu pneumatik. McLaren s tímto zakřivením přišel před několika sezónami.

B

Verze B byla testována také v Malajsii a v Číně. Ukázalo se však, že dostatečně nevyhovuje potřebám vozu, proto se nikdy nedostala do kvalifikace a závodu.

 

Verze C: Vyzkoušena v Číně, v závodech nepoužita
U této verze scházela pro dosahování vyšších maximálních rychlostí trojúhelníková Gurneyho klapka.

C

Verze D: Čína, Bahrajn
Ferrari do závodu v Číně nasadilo další novou verzi, která krom chybějící Gurneyho klapky zahrnovala přepracované bočnice a přední kaskádu. Křidélko v její horní části má hluboký výřez poblíž bočnice pro další snížení aerodynamického odporu.

D

Tato verze byla testována i v Barceloně s logem Santanderu na její bočnici.

 

Verze E: testy v Mugellu, závody v Barceloně, Monaku, Montrealu, Valencii, Silverstone, Hockenheimu a na Hungaroringu
Testování v Mugellu bylo pro Ferrari velmi přínosné. Tým vyzkoušel spoustu nových dílů včetně přepracované zadní části, výfuků a také předního křídla, u kterého došlo ke změnám zejména na po jeho bocích a na bočnicích.

Ve spodní části vypadá křídlo podobně, ale horní část je zcela nová: méně zakřivená s drobným horizontálním trojúhelníkovým prvkem v zadní části pro zlepšení proudění kolem pneumatik. Tento prvek není zcela nový, vychází z předchozích sezón. Ke změnám došlo i v oblasti nastavitelných úchytů klapky.

E

Ferrari do Španělska přivezlo verzi D a E, aby si vzájemně porovnalo fungování nového a staršího řešení.

 

Verze F: Vyzkoušena ve Valencii, v závodech nepoužita
Tuto verzi si Ferrari otestovalo ve Valencii, v Silverstone a na Hungaroringu. Obsahuje novou druhou klapku, která se více podobá té z představení, nové úchyty pro nastavování jejího úhlu a hlubší výřez v trojúhelníkovém prvku na bočnici, která jinak zdědila více kanálů pro zefektivnění proudění vzduchu dovnitř.

F

Verze G: Vyzkoušena v Německu, v závodech nepoužita
Poslední testovaná verze se objevila na Hockenheimu, tým jí nasadil i během tréninků v Maďarsku. Bočnice mají místo čtyř už pět kanálů, zmizel výřez v trojúhelníkovém prvku a úchyty pro nastavení klapek jsou z aerodynamických i mechanických důvodů jednodušší.

G

Další technické zajímavosti můžete najít v angličtině na blogu Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari F2012: Vývoj předního křídla od počátku sezóny po Maďarsko

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 18.08.2012 08:32 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Hülkenberg: "Kdy jsem naposledy..."

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud