Pat Symonds odhaluje tajemství složitých převodovek F1

Petr Hlawiczka, 7. listopadu 2011, 16:00 Google+

Konzultant Virginu Pat Symonds odhaluje pro časopis F1 Racing tajemství převodovek Formule 1. Z čeho se skládají? Jak rychle řadí a kolik stojí?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 07.11. 18:42) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: G. Abrantes

Sdílejte článek

Převodovky F1 vypadají neuvěřitelně složitě. Co se skrývá uvnitř?
Pat Symonds: Typická převodovka se skládá z více než 1 500 součástí. Aby se převodovka vešla do velmi přísných odchylek, musí být vyrobena spousta odlišných vložek. Ačkoliv je F1 převodovka sedmi-rychlostní, poměry mohou být vybírány ze soupisu třiceti, které si každý tým volí na počátku sezóny.

O F1 převodovkách se říká, že jsou bezprodlevové - co to znamená?
PS: U konvenčních manuálních převodovek je pohon odpojen, když řidič volí nový rychlostní stupeň. U převodovky F1 zajišťuje velmi přesný mechanismus to, že při přeřazení směrem nahoru pohon naváže na další stupeň v úplně stejný okamžik, ve který je uvolněn předchozí stupeň. Znamená to, že nedochází ke ztrátě hnacího momentu - proto ten termín "bezprodlevové."

Co se děje když pilot klikne páčkou pro změnu přeřazení na volantu?
PS: Vyšle signál elektronické řídicí jednotce (ECU), jež říká, že je zapotřebí změnit rychlostní stupeň. ECU pozná, zda je třeba zařadit vyšší či nižší stupeň a také ví, který v tu chvíli jezdec využívá. ECU pak vyšle elektrický signál do zařízení, jemuž se říká servoventil. Ten řídí hydraulický tlak v mechanismu, který ovládá změnu rychlostních stupňů a zařadí správný převod.

gearbox
Převodovka Red Bullu RB7, na kterou navazuje diferenciál a zadní nárazová struktura

Jak dlouho trvá převodovce v monopostu F1 změna rychlostního stupně?
PS: Těžko říci přesně, protože řazení je opravdu bezprodlevová, ale celková doba pohybu přesuvníku z neutrálního do zařazeného stavu zabere kolem 7 tisícin sekundy.

Proč piloti F1 nepoužívají při změně rychlostních stupňů spojku?
PS: Závodní převodovky nemají synchronizaci řazení. Pro zařazení rychlostního stupně musí být rychlost unášeče sesynchronizována buď lehkým sešlápnutím plynu při podřazování, nebo zkrátka zařazením převodu v ten správný okamžik při změně směrem nahoru. S elektronickým řízením to lze pokaždé provést velmi přesně, proto tomuto procesu není třeba pomáhat spojkou.

Jak velké zátěži je převodovka během závodu vystavena?
PS: Během závodu ve Velké ceně Monaka změní rychlostní stupeň přes 4 000krát, při tom je převodovka pokaždé vystavena velké zátěži. Navíc musí zvládat síly přenášené zadním zavěšením (které mohou dosáhnout až pěti tun) a zadním křídlem (kolem půl tuny), zatímco přenáší kolem 270 Newton metrů točivého momentu při velmi vysokých rychlostech. To vše musí převodovka zvládnout při teplotách kolem 140 °C.

force_india
Převodovka Force Indie (foto: G. Abrantes)

Kolik stojí převodovka F1?
PS: Během sezóny tým F1 utratí za návrh, testování a výrobu sedmi či devíti převodovek, které na rok potřebuje, kolem 3 - 3,5 mil. liber (kolem 100 mil. Kč). Každá další převodovka stojí přes 200 tis. liber (přes 5,6 mil. Kč).

Experimentují týmy s umístěním převodovky?
PS: Ano. Každá součást vozu má vliv na aerodynamiku, a protože je záď vozu tak důležitá, na aerodynamiku se bere při umístění převodovky ten nejvyšší zřetel. Minulý rok Ferrari převodovku zvedlo, aby mohl do dvojitého difuzoru lépe proudit vzduch. Letos ji Williams uložil extrémně nízko, aby vzduch proudil lépe přes její horní část.

Vytisknout

Diskuze: Pat Symonds odhaluje tajemství složitých převodovek F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 07.11.2011 18:42 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charouz, Jan

Renault dá během testů v Abú Zabí šanci Charouzovi, Korjusovi a Wickensovi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud