McLaren s Ferrari používají horké foukání, Red Bull ne - proč?

Petr Hlawiczka, 18. července 2011, 16:40 Google+

Během závodního víkendu v Silverstone došlo k mnoha napjatým situacím týkajících se dočasného omezení mapování motorů. Během neustálého vyjednávání museli týmy více odhalit své karty.

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 19.07. 00:14) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Šéf Red Bullu Christian Horner pro Autosport potvrdil, že RB7 nepoužívá a ani nikdy nepoužíval horké foukání. Jejich vůz však hodně spoléhá na studené foukání - pomocí proudění velké masy vzduchu uzavírá boční části pod podlahou neviditelnou stěnou a jejich monopost díky tomu neztrácí na aerodynamické efektivitě i se svým extrémně vysokým sklonem.

Jejich dodavatel motorů Renault však zvládá i horké foukání, jak to dokazuje monopost týmu Lotus Renault GP s výfuky nasměrovanými dopředu před bočnice.

Proč ale Red Bull nesáhl po účinnějším způsobu generování přítlaku? Při zkoušení horkého foukání totiž zjistil, že se mu přehřívají zadní pneumatiky, jejichž teplota je již tak někdy na hraně. Horké foukání využívali také jeho největší soupeři: Ferrari, McLaren i Mercedes.

V Silverstone byly týmy překvapeny (obzvlášť šéf jistého nejmenovaného týmu), když zjistily, že lídr letošního šampionátu horké foukání vůbec nepoužívá a že ho na kolena neskolilo ani omezení foukání na 10 % (resp. lineárně od 20 % při 18 000 otáčkách za min po 10 % při 12 000 otáčkách) při nesešlápnutém plynovém pedálu. Místo toho byl paradoxně nejvíce postižen McLaren.

rb

Během závodního víkendu v Británii se ukázalo, že ideální výkonnost MP4-26 je mnohem více závislá na neomezeném foukání. Zdá se, že všechno ostatní tím bylo narušeno: využívání pneumatik, vyvážení, a další systémy, které z něj činily nejrychlejší vůz nedělních závodů.

Je možné, že vůz je po problémech z minulých let (náhlé ztráty přítlaku, porpoising) stále hodně citlivý na změny sklonu a efekt foukání byl na tento nešvar nezbytnou náplastí? Náplastí, kterou McLaren objevil těsně před prvním závodem v Austrálii, kde najednou díky adaptaci výfuků Red Bullu zrychlil o 1,5 sec oproti předsezónnímu testování?

Ferrari zpočátku podivně mlčelo, po vydařené kvalifikaci chvíli protestovalo proti dalším změnám, ale bylo by hloupé jejich pokrok svádět pouze na mapování a na to, že vydělali na vřavě kolem motorů. Na velmi rychlé trati si vedli dobře i v Becketts, kde se jezdí bez plynu (a tudíž s omezeným foukáním). Rozhodně jim pomohla nová aerodynamika, což jde vidět také ze způsobu, jakým pracovali s tvrdými pneumatikami a intermediálkami.

tab
Kolik kdo ve srovnání s Red Bullem v Silverstone ztratil/získal
Relativní srovnání s kvalifikací v podobné Barceloně
(u Toro Rosso odhad - nepoužili v Silverstone měkkou směs)

Události kolem Silverstonu poodhalily zajímavé detaily. Na Nürburgringu se pravidla vracejí do starých valencijských kolejí: týmy budou opět bez plynu moci foukat jako divé, akorát po zahájení kvalifikace už nebudou smět měnit mapování svých motorů. Ferrari potvrdí svůj vzestup, McLaren by na tom znovu mohl být lépe a Red Bull? V Německu bude situace zřejmě vyrovnanější, v Maďarsku ale možná všem opět "uletí." Uvidíme.

Vytisknout

Diskuze: McLaren s Ferrari používají horké foukání, Red Bull ne - proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 19.07.2011 00:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Allison o Nürburgringu i výkonnostním propadu Renaultu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud