DISKUZE K ČLÁNKU Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?
Technické změny ve Formuli 1 se letos dotkly také převodovek, které musí nově vydržet pět závodů po sobě místo původních čtyř. Navíc si týmy musely před sezónou zvolit 30 převodových poměrů, s nimiž si budou muset vystačit na všech 19 závodů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
McMatej
19:19 25.06.2011 XXX
V pohodě, dokud nejde o život, tak jde o h....
Já nic nepočítal, jednou jsem někde četl, že litrový nepřeplňovaný zážehový motor má kroutící moment maximálně 100 Nm. Růžně výkonné motory se liší tím, v jakých otáčkách je vrchol kroutícího momentu. Když se podíváš na motorové charakteristiky různých aut, tak je to docela pravda.
Já nic nepočítal, jednou jsem někde četl, že litrový nepřeplňovaný zážehový motor má kroutící moment maximálně 100 Nm. Růžně výkonné motory se liší tím, v jakých otáčkách je vrchol kroutícího momentu. Když se podíváš na motorové charakteristiky různých aut, tak je to docela pravda.
Petr
18:36 25.06.2011 XXX
Díky za upozornění - opravuji: krouťák na kolech nebude rozhodně o tolik nižší, bude vyšší. Než se kroutící moment přenese z motoru na kola, je upravován převodovkou. Ta ho může pomocí převodů měnit v závislosti na otáčkách - a moment zvětšuje, jak píšeš.
Pokud tedy například pomocí převodů zvýšíme kroutící moment ze 100 Nm na klikovce na 200 Nm na kola, musí se otáčky snížit 2× z motoru na kolo. Něco se ztrácí vlivem mechanických ztrát. (Součin otáček a momentu je ale konstantní, takže výkon na motoru je stejný s výkonem na kolech).
Čím vyšší rychlostní stupeň je zařazen, tím nižší kroutící moment je na kolech. Na druhou stranu stoupají otáčky kola a rychlost monopostu roste. To funguje až do chvíle, kdy se vyrovnají kroutící moment a jízdní odpory.
Jinak krouticí moment motoru o výkonu 560 kW (neco kolem 760 koní) při 18 000 ot/min bude vysšší, kolem 300 Nm.
Počítal jsem takto:
560 = (2 * 3,14 * M * 18 000) / 60 000
45 000 000 = 113 097 * M
M = 298 Nm
Pokud tedy například pomocí převodů zvýšíme kroutící moment ze 100 Nm na klikovce na 200 Nm na kola, musí se otáčky snížit 2× z motoru na kolo. Něco se ztrácí vlivem mechanických ztrát. (Součin otáček a momentu je ale konstantní, takže výkon na motoru je stejný s výkonem na kolech).
Čím vyšší rychlostní stupeň je zařazen, tím nižší kroutící moment je na kolech. Na druhou stranu stoupají otáčky kola a rychlost monopostu roste. To funguje až do chvíle, kdy se vyrovnají kroutící moment a jízdní odpory.
Jinak krouticí moment motoru o výkonu 560 kW (neco kolem 760 koní) při 18 000 ot/min bude vysšší, kolem 300 Nm.
Počítal jsem takto:
560 = (2 * 3,14 * M * 18 000) / 60 000
45 000 000 = 113 097 * M
M = 298 Nm
Lojzko
10:38 25.06.2011 XXX
Treba povedať, že tento kr. moment sa dosahuje pri súčte kr. momentu motora a KERSu a ozubenie prevodovky je na prenos takto veľkého krútiaceho momentu dimenzované. Uvedený krútiaci moment je takto veľký len v malom rozsahu otáčok 16 000 - 18 000 ot./min., preto toľko radení, aby otáčky boli udržateľné v tomto maxime a bola dosiahnutá dobrá trakcia monopostu, pri ktorej dosahuje najlepšie zrýchlenie. Ak klesnú pod 12 000 ot./min., tu už kr. monopost nedosahuje tieto parametre, čo je evidentné z priebehu charakteristiky krútiaceho momentu na otáčkach motora F1 !
beran
17:22 24.06.2011 XXX
Určitě nechcu vypadat jako rýpal, protože tahle sekce o technice mi přijde ve své kategorii jako nejlepší na českém netu(stejně jako celé tyhle stránky o F1). Jenom mě to zajímá. Kde se tam přenáší tak velký moment? Proč to mají takhle do síly už v převodovce místo před výstupem na kola? Pokud tu ze sebe nebo z Vás dělám jelito, omlouvám se a ani neodpovídejte
Lojzko
16:14 22.06.2011 XXX
Na ozubené koliečka a hriadele je 3.000 km nie moc. Je mi ale záhadou, keď menia prevodový pomer, teda vymmenia spárované oz. klesa medzi sebou, ako evidujú, že musia vydržať 5 závodov. Tiež mi je záhadou, ak dajú na závod iný prevod a potom sa k nemu vrátia v inom závode, ako sa trafia do tej istej polohy ustavenia v ktorej sú zuby kolies otlačené ?
Petr
15:28 22.06.2011 XXX
Vše krom věcí popsaných v článku 9.5.2 Technických pravidel (např. příslušenství spojky, hydraulické systémy, olej, olejové pumpy, olejové filtry, chladiče, elektronické senzory, servoventily, části zavěšení, zádní nárazová struktura, části klikové hřídele atd.) s tím, že ty poměry mohou prostě před každým třetím tréninkem dle potřeby změnit a nahlásit (musí ale vybírat z těch 30 oznámených před sezónou).
Aktuálně
Poslední závod 21.4.2024
GP ?íny56 kol (305.066 km)
Shanghai International Circuit
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 05.05.2024
GP Miami 57 kol (308.326 km)
Miami International Autodromední | hod | min | sek