Kola ve Formuli 1 - ráfky a lanka

Petr Hlawiczka, 3. března 2010, 13:00 Google+

Ráfky kola jsou důležitou součástí monopostů F1: představují spojení mezi pneumatikou - jedinou částí vozu, která je v kontaktu s vozovkou - a šasi vozu. Krátce se podíváme, z čeho jsou vyrábené a jak jsou zajištěné.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 18.07. 11:28) Napište svůj názor
Bridgestone

Bridgestone | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Výroba
Ráfky pro vozy F1 jsou kovány z hořčíkových slitin, jež se vyznačují nízkou hustotou a zároveň vysokou pevností. Zpracovávají se z jednoho kusu, aby byly co nejpevnější. Dle regulí FIA musí být použit homogenní kovový materiál s minimální hustotou 1,74 g/cm3 (při 20 °C), což odpovídá  využití hořčíku (1,738 g/cm3); hliník pro zajímavost dosahuje hustoty 2,7 g/cm3 a titan 4,5 g/cm3. Hořčíková slitina M18430 je zakázána (podle mě kvůli přítomnosti yttria - velmi vzácného a drahého prvku).

rays
Ráfky od firmy Rays z Japonska právě dorazily do továrny Williamsu

Rozdíly mezi dodavateli
Týmy kola buď nakupují, nebo je v rámci sponzorských smluv dostávají zdarma. Některé z nich také ovlivňují jejich vývoj a specifikace. Inu, není divu: mají vliv na celkovou výkonnost auta a jsou součástí neodpružené hmotnosti. V letech 2008 a 2009 je týmy ráfky schovávaly za speciální aerodynamické kryty, jež jsou letos ovšem zakázány.

kola_1
Zleva: Lotus (BBS), Renault (O.Z Racing), Sauber (O.Z Racing), Virgin (BBS)

Každý výrobce má vlastní návrhy a přístup k výrobě, ale přes jemně odlišné styly jsou mezi nimi jen drobné rozdíly. Všechna hlediska jsou pečlivě zvažována. "Tvar ráfku ovlivňuje mnoho designových parametrů. Musí umožnit nasazovaní pneumatiky. Musí ji držet a těsně k ní přilnout. Musí být lehký, co nejtenčí (dle FIA min. 3 mm - pozn. autora), aby se pod něj daly usadit ty největší brzdy. Musí umožnit dobrý přenos a rozptyl tepla, vydržet obrovské síly bez deformací. Musí umožnit dobrý tok vzduchu k brzdám aniž by při tom kladl nežádoucí aerodynamický odpor. Jeho tvar a šířka mají vliv na tuhost odpružení samotné pneumatiky," popisuje ředitel vývoje sportovních pneumatik Bridgestone - Hirohide Hamašima.

Kola_2
Zleva: Toro Rosso (Advanti Racing), Force India (BBS), Renault (O.Z Racing), Mercedes GP (BBS)

Na trati pak Bridgestone u svého kamionu nasazuje týmům pneumatiky na jejich ráfky. Pneumatiky dohustí a vrátí jim je zpět. Hamašima popisuje, jak pracují: "Při nasazování pneumatik na ráfky používáme montážní pastu, která nám umožňuje ji nafouknout a vyfouknout. K dispozici máme monitorování tlaku. Někdy používáme i jiné ventilky, kterými pneumatiky vypouštíme." A že si Bridgestone své práce užije - na každý okruh s sebou vozí 1800 pneumatik!

V současnosti kola dodává pět firem: BBS (Ferrari, Force India, Lotus, Mercedes GP a Virgin) , O.Z Racing (Red Bull, Renault, Sauber, HRT), RAYS (Williams), Enkei (McLaren) a Advanti Racing (Toro Rosso). Letos podléhají homologaci, týmy je tudíž po prvním závodu v Bahrajnu během sezóny nemohou měnit.

Kola_3
Zleva: Ferrari (BBS), Red Bull (O.Z Racing) a McLaren (Enkei)

Rozruch vzbudily kola Ferrari vzhledem ke zmíněnému zákazu aerodynamických krytů. Inženýři Scuderie to však vyřešili chytře po svém - upravili zkrátka tvar ráfku. Ten má pozitivní vliv na aerodynamiku i odpor vzduchu, což by se mohlo blahodárně projevit i na spotřebě paliva. Osobně moc nechápu rozčílení některých fanoušků a emoce na fórech - pokud je FIA nezakáže, ostatní týmy to brzy okopírují a bude opět klid.

rim
Nový ráfek, který Ferrari během představení F10 ještě pochopitelně tajilo

 

Lanka
Od roku 1998 musí být kola povinně přichycena k šasi prostřednictvím lanek, aby při havárii nebezpečně neposkakovala kolem. Přesto došlo v roce 2000 při Velké ceně Itálie k tragédii, kdy byl tragicky při nehodě usmrcen jeden z traťových maršálů. V roce 2001 proto FIA předepsala týmům použití lanka navíc.

Ve Velké Británii se jejich produkcí zabývají tři společnostmi (např. londýnská Future Fibres). Lanka jsou odvozena z vysoce výkonných námořních lan a uzpůsobená pro každé auto. Jsou vyrobena ze speciálního polymeru - Zylonu (PBO - polybenzoaoxid). Vyznačuje se velmi vysokou pevností a tuhostí (280 GPa), což je podobné uhlíku. Výhodou Zylonu je to, že se může použít i jako čisté vlákno, zatímco uhlík musí být v kompozitní formě, aby získal svou pevnost. Jeho nevýhodou je to, že musí být chráněn před světlem, proto bývá v ochranném obalu.

Lanka jsou navržena tak, aby vydržela tlak kolem 5 tun. Přesto se stává, že se kolo stejně utrhne - obzvlášť když dojde k jejich pokroucení nějakým úlomkem ze zavěšení. Týmy je obvykle mění po dvou či třech závodech, aby během případné nehody opravdu vydržela.

Vytisknout

Diskuze: Kola ve Formuli 1 - ráfky a lanka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 18.07.2011 11:28 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toro Rosso

Campos podruhé mění název, tentokrát na Hispania Racing

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud