Jak McLaren vyřešil svůj podivný problém s brzdami

Petr Hlawiczka, 8. června 2022, 06:00 Google+

McLaren do nové éry Formule 1 s novými monoposty vstoupil výborně - v prvním předsezónním testu jezdil spolehlivě a velmi rychle. O dva týdny později v Bahrajnu se však najednou objevil velký problém, který vše změnil. Najednou nebyl schopen zvládnou vzdálenost závodu.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 09.06. 11:27) Napište svůj názor
Daniel Ricciardo s McLarenem MCL36 v Bahrajnu

Daniel Ricciardo s McLarenem MCL36 v Bahrajnu | foto: McLaren

Sdílejte článek

Týmu se problém podařilo vyřešit až o dva měsíce později s novým balíkem pro Velkou cenu Španělska. Na voze se podle technického ředitele Jamese Keye přehřívaly přední brzdy kvůli "zvláštnímu jevu," který bránil tomu, aby se adekvátní průtok chladícího vzduchu dostal ke kotoučům.

Až před závodem v Katalánsku došlo k náhrady narychlo vyrobeného titanového krytu dílem z uhlíkových vláken. Řešení fungovalo dobře, přispělo k snížení teplot předních brzd. Jak se ale mohlo něco takového stát zkušenému týmu Formule 1 se špičkovými simulačními nástroji?

Podle Keye šlo o podivný problém, který nebylo v továrně snadné replikovat ve snaze ho pochopit a napravit: "V základu šlo o nevyváženost tlaku v systému. Nezaznamenali jsme ji ani teoreticky ani v našich opakovaných testech."

"V kanálku končíte s přetlakem, který byl v určitou chvíli větší než průtok uvnitř. V konečném důsledku došlo buď k naprostému odtržení proudění či dokonce k opačnému proudění, takže jste se snažili chladit disk opravdu horkým vzduchem," vysvětluje pro The Race technický ředitel McLarenu.

Porovnání dočasné úpravy brzdových kanálků pro GP Bahrajnu s finálním řešením pro GP Španělska

Porovnání dočasné úpravy brzdových kanálků pro GP Bahrajnu s finálním řešením pro GP Španělska | zdroj: McLaren

"Fakt zvláštní jev. Nemyslím si, že by se s ním někdo z nás už dříve setkal. Musíte ale nastolit určitou sadu podmínek, abyste ho pozorovali, což se nám nakonec v CFD podařilo," popisuje těžké období, které nastalo po druhém předsezónním testu, který pro McLaren v Bahrajnu skončil fiaskem.

"Nic se neprojevovalo, nic nedávalo smysl. Když jste se podívali na to, co se děje, tak to bylo něco ve smyslu: 'Vše se zdá být naopak.' Ukázalo se, že za určitých podmínek tomu tak bylo, takže jsme to napodobili. To nás opravdu dovedlo ke konstrukci, kterou používáme nyní, abychom tento problém zcela odstranili," popisuje Key.

"Rozhodně jsem přidali pár procesů  pro náš budoucí vývoj brzdových kanálků. Šlo opravdu o podivína," personifikuje 50letý inženýr problém svého týmu. "Proto jsme ho [během testu v Barceloně] nezaznamenali, jelikož ta trať nevytváří takovou sadu podmínek. Ale Bahrajn jo."

Key poté ocenil "heroické úsilí" McLarenu přijít z prvotním řešením problému pro Velkou cenu Bahrajnu. Prvotní řešení s titanovým krytem jej pouze zmírnili, díky tomu ujeli s novým vozem první den 50 kol, druhý 60 kol a třetí den 90 kol. Auto však podle něj pořád nebylo ve stavu, v němž by bylo schopno zvládnout vzdálenost závodu.

img-responsive

Daniel Ricciardo s McLarenem MCL36 v Velké ceně Miami | foto: McLaren

Před prvním závodem se podařilo přijít s dílem, který umožnil Landovi Norrisovi a Danielovi Ricciardovi dojet do cíle navzdory původním ambicím daleko za body na 14. a 15. místě, tým však v továrně ztratil spoustu cenného času ve snaze pochopit problém a přijít s nápravou. Definitivní řešení přišlo až o 2 měsíce později.

"Novinky, které jsme přivezli do Španělska, dělaly to, co jsme od nich očekávali. Teploty v celém předním rohu byli nižší a vše fungovalo tak, jak jsme doufali. Šlo o heroické úsilí celého týmu přimět to, co nám fungovalo 10 kol, a dostat se k tomu, abychom přežili pět závodů díky svařování kusů titanu a vytvoření brzdového kanálku pro první závod," pochvaluje si Key.

"Bylo to něco výjimečného a drželo nás to v opravdu dobrém stavu. Nebylo to jako z děl Heatha Robinsona, mělo to však k tomu blízko. Opravdu rychlý obrat nám svým způsobem pomohl pochopit trochu z toho problému," dodává technický ředitel McLarenu.

Vytisknout

Diskuze: Jak McLaren vyřešil svůj podivný problém s brzdami

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 09.06.2022 11:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen a Sergio Pérez v závodě na Imole

Zbavit se DRS? Verstappenův názor vás možná překvapí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  2. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

  3. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud